Jump to content
Annons

Det här med vocoder...


Frussa

Recommended Posts

Jag funderar på att göra en låt.

Min kompis har sjungit in ett röstklipp och jag ska fixa den.

Och sp är det så här jag har prövat massa olika effekter till vocodern, men det låter aldrig som jag tänkt mig.

Jag menar jag vill ha ungefär en sån effekt på rösten som secondtunez har 😉

Hur gör jag? Tips tack 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjosan medborgare! 🙂

Nu har jag i säkert 2 år försökt lista ut hur man fixar en sån röst...

Min första fråga blir: Ska man använda Antares Autotune eller Fl´s standard Vocoder?

Har letat länge, så jag är jätte tacksam för svar 🙂

// Wirrew //

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för svaret men det där låter ju inte som Secondtunes eller AssHunter 😊

Det jag förmodar är väl att det är några ändringar på dom där rattarna... 😳

Är det då någon som vet hur man ska ställa in det, nån som liksom använder denna effekt och kan dela med sig 😄

Eller är jag helt ute och cyklar ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej tack för svaret men det där låter ju inte som Secondtunes eller AssHunter 🙂

Det jag förmodar är väl att det är några ändringar på dom där rattarna... 🙂

Är det då någon som vet hur man ska ställa in det, nån som liksom använder denna effekt och kan dela med sig 🙂

Eller är jag helt ute och cyklar ? 😄

Jo, det är just den effekten de använder. Det dom visar på videon är hur man ställer in det. Sök på T-pain auto tune så får du en hel del tutorials.

EDIT: Här har du en med bättre ljudexempel. http://www.youtube.com/watch?v=kKuoWJn-9b0

- Dra "Retune" till snabbaste

- Dra ner "Tracking"

- Välj Auto/Tenor Voice

- Sen väljer du tonart beroende på i vilken tonart du sjunger i.

Så gör jag.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

OKEY, nu fattar jag vad du menar. Tack 😄

Ska nog pröva och fixa lite....

Jo, jag har sett Perra här på forumet... tänkte att han kunde titta förbi själv om han har lust ☺️

Jag har en fil där bara rösten är med...vet inte hur man lägger upp det 😄

// Wirrew //

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då var det dags för nästa problem då... 😆😄

När jag har recordat en ljudfil i fl och ska lägga till effekter på sången så är det nu ett problem med Autotune. 😉

När jag ställer in dom iställningar som du Munkie har visat mig så hoppar tonerna hit och dit, det låter för j**ligt rent ut sagt...vad är det för fel? 😛😲

Det låter väl mest när tonerna inte träffar exakt... men ska man inte då kunna fixa så att tonerna hamnar rätt?

Det fiss ju nåt under "Graphics", ska man inte kunna fixa sånt där har jag hört...

Jaja, hoppas ni förstår mig... är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få... 🙂

// Wirrew //

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då var det dags för nästa problem då... 🤪😳

När jag har recordat en ljudfil i fl och ska lägga till effekter på sången så är det nu ett problem med Autotune. 😳

När jag ställer in dom iställningar som du Munkie har visat mig så hoppar tonerna hit och dit, det låter för j**ligt rent ut sagt...vad är det för fel? 😳😲

Det låter väl mest när tonerna inte träffar exakt... men ska man inte då kunna fixa så att tonerna hamnar rätt?

Det fiss ju nåt under "Graphics", ska man inte kunna fixa sånt där har jag hört...

Jaja, hoppas ni förstår mig... är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få... 🙂

// Wirrew //

Du måste ställa in rätt tonart som du sjunger i. Oftast är det den första bastonen som är tonarten. Iallfall i den musiken som du vill göra. 🙂 Sen väljer du major eller minor, du kollar vilket som låter bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Finns det någon som har testat det här? Är det någonting att ha?

Den har en tendens att inte fungera vidare bra i vissa versioner av fl-studio....

Oj, hoppsan! Det var visst ett FL-studio-forum som jag klampade in i här, jag som kör Cubase. Jag ber om ursäkt, såg inte det först. Men GSnap från KVRaudio kanske funkar i Cubase...(?) 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så major är dur och minor moll...eller? 🙁

Så om första tonen i sång-klippet är t.ex G så ska jag ställa in "Key" till G...? Spelar det alltså ingen roll ALLS vilken ton som kommer senare i klippet? 😄

Men om jag ställer in det till dur så gör det inget om det kommer ett moll sen...eller? 😳

// Wirrew //

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så major är dur och minor moll...eller? 😄

Så om första tonen i sång-klippet är t.ex G så ska jag ställa in "Key" till G...? Spelar det alltså ingen roll ALLS vilken ton som kommer senare i klippet? 🙂

Men om jag ställer in det till dur så gör det inget om det kommer ett moll sen...eller? 🙂

// Wirrew //

I en durskala ingår det vissa mollackord och tvärtom. Du bestämmer helt enkelt vilken tonart AutoTune ska jobba i. Alla toner som hamnar utanför den rättas automatiskt till.

Och som sagt, kolla första BAS-tonen (inte sångtonen), den är oftast en grundton. Ställ in tonarten efter den och lyssna på om det låter glatt (dur) eller dystert (moll).

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så major är dur och minor moll...eller? 🙂

Så om första tonen i sång-klippet är t.ex G så ska jag ställa in "Key" till G...? Spelar det alltså ingen roll ALLS vilken ton som kommer senare i klippet? 🙂

Men om jag ställer in det till dur så gör det inget om det kommer ett moll sen...eller? 😳

// Wirrew //

I en durskala ingår det vissa mollackord och tvärtom. Du bestämmer helt enkelt vilken tonart AutoTune ska jobba i. Alla toner som hamnar utanför den rättas automatiskt till.

Och som sagt, kolla första BAS-tonen (inte sångtonen), den är oftast en grundton. Ställ in tonarten efter den och lyssna på om det låter glatt (dur) eller dystert (moll).

Okej, vi säger såhär...: Jag har ett sång-klipp och första tonen är T.ex "G", senare i klippet kommer ett lägre "D", och om jag nu har fattat rätt så ska jag välja "Key" till den ton som är lägst i klippet, alltså "D" i detta sammanhang...eller? 🙂😲

När ni säger "Ställ in tonarten" menar ni då "Key" eller "Scale" ? 😲

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: Ställ in tonarten efter den och lyssna på om det låter glatt (dur) eller dystert (moll). ? 😊

Fattar inte hur jag ska veta om jag ska ställa in "Major" eller "Minor" ? 😳

Hoppas ni förstår och kan hjälpa med vänlighet. Jag är ganska ny i det här, nånstans måste man ju börja...🙂😄

// Wirrew //

Redigerat av wirrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, så major är dur och minor moll...eller? 🙂

Så om första tonen i sång-klippet är t.ex G så ska jag ställa in "Key" till G...? Spelar det alltså ingen roll ALLS vilken ton som kommer senare i klippet? 😳

Men om jag ställer in det till dur så gör det inget om det kommer ett moll sen...eller? 😳

// Wirrew //

I en durskala ingår det vissa mollackord och tvärtom. Du bestämmer helt enkelt vilken tonart AutoTune ska jobba i. Alla toner som hamnar utanför den rättas automatiskt till.

Och som sagt, kolla första BAS-tonen (inte sångtonen), den är oftast en grundton. Ställ in tonarten efter den och lyssna på om det låter glatt (dur) eller dystert (moll).

Okej, vi säger såhär...: Jag har ett sång-klipp och första tonen är T.ex "G", senare i klippet kommer ett lägre "D", och om jag nu har fattat rätt så ska jag välja "Key" till den ton som är lägst i klippet, alltså "D" i detta sammanhang...eller? 🙂😲

När ni säger "Ställ in tonarten" menar ni då "Key" eller "Scale" ? 😲

Jag förstår inte riktigt vad du menar med: Ställ in tonarten efter den och lyssna på om det låter glatt (dur) eller dystert (moll). ? 🙂

Fattar inte hur jag ska veta om jag ska ställa in "Major" eller "Minor" ? 🙂

Hoppas ni förstår och kan hjälpa med vänlighet. Jag är ganska ny i det här, nånstans måste man ju börja...🙂 :)

// Wirrew //

Minor major är om man gör kompositioner så inte tonerna kolliderar kors och tvärs nått sånt har jag för mig. Tonarten är ur pass högt eller lågt du spelar på pianot där högt e lika med glatt och lågt lika med dystert?

En fråga vad har en vocoder för praktiskt användningsområde är det för folk som inte kan sjunga?

Har inte heller fattat rikitgt det där med major, minor och harmonics för jag får huvudvärk när jag försöker greppa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då reder vi ut det här.

Den effekten som vi diskuterar här har ingenting med en vocoder att göra. Det vi vill göra är Pitch Correction, alltså att låta ett program korrigera när vi sjunger fel ton. Vocodern låter rösten styras av en synt, vilket får rösten att låta mekanisk.

Alla tonarter har major och minor, alltså dur och moll. Om tonarten är C-moll betyder det att grundtonen är C och att musiken låter mörk och suggestiv. Beethovens "Månskenssonaten" är ett bra exempel på moll, minor:

Den här romansen av Mozart är i dur, major: http://www.youtube.com/watch?v=do-hkQGHQfM...feature=related

Hör du hur den i moll låter nästan som skräckfilmsmusik, medan den i dur skulle kunna vara med i en kärleksfilm?

Jag säger det ännu en gång: du ska lyssna på BASEN, inte sången! Vad tar BASEN för första ton? Om det är ett C är tonarten för det mesta också C. Detta ställer du in på Key. På scale ställer du in antingen major om det är dur eller minor om det är moll.

Tonarten är inte hur högt eller lågt du sjunger, det är vilka toner du använder. I C-durs skala ingår alla de vita tangenterna på ett piano.

Hoppas det känns lättare nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då reder vi ut det här.

Den effekten som vi diskuterar här har ingenting med en vocoder att göra. Det vi vill göra är Pitch Correction, alltså att låta ett program korrigera när vi sjunger fel ton. Vocodern låter rösten styras av en synt, vilket får rösten att låta mekanisk.

Alla tonarter har major och minor, alltså dur och moll. Om tonarten är C-moll betyder det att grundtonen är C och att musiken låter mörk och suggestiv. Beethovens "Månskenssonaten" är ett bra exempel på moll, minor:

Den här romansen av Mozart är i dur, major: http://www.youtube.com/watch?v=do-hkQGHQfM...feature=related

Hör du hur den i moll låter nästan som skräckfilmsmusik, medan den i dur skulle kunna vara med i en kärleksfilm?

Jag säger det ännu en gång: du ska lyssna på BASEN, inte sången! Vad tar BASEN för första ton? Om det är ett C är tonarten för det mesta också C. Detta ställer du in på Key. På scale ställer du in antingen major om det är dur eller minor om det är moll.

Tonarten är inte hur högt eller lågt du sjunger, det är vilka toner du använder. I C-durs skala ingår alla de vita tangenterna på ett piano.

Hoppas det känns lättare nu.

Fantastisk bra förklaring! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det var en jätte bra förklaring 😄, det har klarnat mycket nu...🙂

Jag har börjat fatta det här med dur och moll nu, men du säger att jag ska lyssna på "BASEN"...men om jag nu bara har t.ex sång, "Pad" och piano, vad ska jag då lyssna på? Ska jag typ lyssna på pianot då? 😄

Och en annan sak...jag har inte fattat om det här nu är ett pogram som ska korrigera feltagna toner i en sång, varför ska jag då lyssna på "BASEN"? Är det för att den ska ha nått "rätt" att gå på? 🙂 :) 🙂

Det var i alla fall en jätte bra förklaring 😉😄

// Wirrew //

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...