Jump to content
Annons

Hur får du upp volymen när du spelar in från mic?


Utan Namn

Recommended Posts

Jag använder mig utav ljudkortet N.I Session I/O, Cubase studio 4 och en Shure SM58. Men trots att input står på max och att jag använder

48v phantom så är volymen väldigt låg.

Jag provade att spela in via en liten Phonic mixer som jag har och drog upp gain:en, men då blev det väldigt mycket brus.

Hur gör man för att få upp volymen så mycket som möjligt och samtidigt inte få med en massa obehagligt brus?

-----------------------------------

www.myspace.com/danielengmusic

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag använder mig utav ljudkortet N.I Session I/O, Cubase studio 4 och en Shure SM58. Men trots att input står på max och att jag använder

48v phantom så är volymen väldigt låg.

Jag provade att spela in via en liten Phonic mixer som jag har och drog upp gain:en, men då blev det väldigt mycket brus.

Hur gör man för att få upp volymen så mycket som möjligt och samtidigt inte få med en massa obehagligt brus?

-----------------------------------

www.myspace.com/danielengmusic

Skippa Phonic mixern emellan så blir det nog finfint. Den är HELT onödig och tillför ingenting (mer än brus förstås 😛 ) till din sång. Se också till att du har rätt ingångar valda på både spåret och i VST Connections.

Link to comment
Dela på andra sajter

SM58 är en dynamisk mic och dynamiska micar har förhållandevis svag utsignal, så det är normalt att man behöver skruva upp gain högt med en sådan. Den behöver ingen fantommatning, så det är onödigt att ha den igång.

Kan du kolla i manualen hur mycket Gain den kan ge som max? Kan den ge åtminstone 50dB så borde det räcka. Kolla också så att du inte har någon Pad aktiverad på ljudkortet - antingen i form av en knapp på utsidan - eller i form av en mjukvaruswitch i kontrollpanelen för ljudkortet. Kolla också om det finns andra switchar i ljudkortets kontrollpanel, som kan ha med volymen att göra.

Jag skulle, precis som Gain säger, skippa mixern. Den tillför ingenting kul, utan du ska koppla in micen direkt till ljudkortet med en XLR-XLR kabel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt från micen sjunger du? SM58 är gjord för att man ska sjunga väldigt nära - i princip med läppkontakt med micen. Har du längre avstånd, så faller nivån väldigt snabbt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt från micen sjunger du? SM58 är gjord för att man ska sjunga väldigt nära - i princip med läppkontakt med micen. Har du längre avstånd, så faller nivån väldigt snabbt...

Åfan, det visste jag inte 😄

Jag kan inte sjunga, men min tjej kan 🙂

Men jag tycker det blir så mycket "puff ljud" när hon har micen nära..

Ska prova lite sen. Tack för hjälpen

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt från micen sjunger du? SM58 är gjord för att man ska sjunga väldigt nära - i princip med läppkontakt med micen. Har du längre avstånd, så faller nivån väldigt snabbt...

Åfan, det visste jag inte 🙂

Jag kan inte sjunga, men min tjej kan 🙂

Men jag tycker det blir så mycket "puff ljud" när hon har micen nära..

Ska prova lite sen. Tack för hjälpen

Tänk på att rikta micen på ett puffvänligt sätt... 😄

Alla puffar går svagt neråt från munnen, så lämpligt kan alltså vara att ha micen placerad lite ovanför munnen och vinklad svagt neråt. Man kan också prova att sjunga lite snett mot micen, så att huvuddelen av luftströmmen går förbi micen.

Bara att prova sig fram, helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt från micen sjunger du? SM58 är gjord för att man ska sjunga väldigt nära - i princip med läppkontakt med micen. Har du längre avstånd, så faller nivån väldigt snabbt...

Åfan, det visste jag inte 🙂

Jag kan inte sjunga, men min tjej kan 😛

Men jag tycker det blir så mycket "puff ljud" när hon har micen nära..

Ska prova lite sen. Tack för hjälpen

Tänk på att rikta micen på ett puffvänligt sätt... 😉

Alla puffar går svagt neråt från munnen, så lämpligt kan alltså vara att ha micen placerad lite ovanför munnen och vinklad svagt neråt. Man kan också prova att sjunga lite snett mot micen, så att huvuddelen av luftströmmen går förbi micen.

Bara att prova sig fram, helt enkelt. 🙂

Låter som bra tips, tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...