Rowyn Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Tjenare allesammans. Jag håller på att hjälpa en vän att spela in en låt i min skolas studio och hon spelar en jättefin låt som hon skrivit själv. Den går i C-dur och använder sig av de enkla ackorden C-B-A-G-F. Men det roliga är att hon inte använder ett riktigt B ackord. Även om basen är ett B så spelar hon ett Em ackord på pianot. Det låter helt okej oavsett vad, men vad jag undrar är hur jag namnger denna jävel? Ger jag den namnet B/Em? Eller bara Em även om basen är B? Hemskt tacksam för hjälp. Musik teori är verkligen inte min starka sida så var lite enkelt i språket tack? 🙂 /Christian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 (redigerat) Em/B (Emoll med kvinten i basen) Eller?? Accorden i Cdur (skal) är ju Cdur , Dmoll, Emoll, Fdur, Gdur, Amoll, Bmoll-5. Och om hon tar ett Emoll med B i basen blir det det. Redigerat 24 november 2008 av Gäst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Wernborg Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Man brukar skriva Em/B, alltså bastonen efter strecket. Det går självklart att krångla till det och döpa ackordet till tex. B #3 #5 eller nåt annat långsökt, men Em/B är enklare och alla vet vad man menar. Eftersom du i detta fallet kommer från ett C så skulle C/B funka också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Man brukar skriva Em/B, alltså bastonen efter strecket. Det går självklart att krångla till det och döpa ackordet till tex. B #3 #5 eller nåt annat långsökt, men Em/B är enklare och alla vet vad man menar. Eftersom du i detta fallet kommer från ett C så skulle C/B funka också. Cmaj7 / B måste det bli, men känns långsökt. Em/B är korrekt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rowyn Postat 24 november 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Aha, fel av mig där att skriva B/Em. Men tack så hemskt mycket för hjälpen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tantalos Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Tjenare allesammans. Jag håller på att hjälpa en vän att spela in en låt i min skolas studio och hon spelar en jättefin låt som hon skrivit själv. Den går i C-dur och använder sig av de enkla ackorden C-B-A-G-F. Men det roliga är att hon inte använder ett riktigt B ackord. Även om basen är ett B så spelar hon ett Em ackord på pianot. Det låter helt okej oavsett vad, men vad jag undrar är hur jag namnger denna jävel? Ger jag den namnet B/Em? Eller bara Em även om basen är B? Hemskt tacksam för hjälp. Musik teori är verkligen inte min starka sida så var lite enkelt i språket tack? 😛 /Christian Spelar man sådär blir det ju cirkus i bokstavlig bemärkelse. Som tidigare nämnt lär det med största sannolikhet inte handla om något B, utan ett Em/B. Jag misstänker även att A:et är ett Am. C Em/B Am G F Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tantalos Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Cmaj7 / B måste det bli, men känns långsökt. Em/B är korrekt I Cmaj7 / B har du ju fortfarande tonen C med. Ska man spela motsvarande som Em blir det ju typ Em+5/B eller nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rowyn Postat 24 november 2008 Trådstartare Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Tjenare allesammans. Jag håller på att hjälpa en vän att spela in en låt i min skolas studio och hon spelar en jättefin låt som hon skrivit själv. Den går i C-dur och använder sig av de enkla ackorden C-B-A-G-F. Men det roliga är att hon inte använder ett riktigt B ackord. Även om basen är ett B så spelar hon ett Em ackord på pianot. Det låter helt okej oavsett vad, men vad jag undrar är hur jag namnger denna jävel? Ger jag den namnet B/Em? Eller bara Em även om basen är B? Hemskt tacksam för hjälp. Musik teori är verkligen inte min starka sida så var lite enkelt i språket tack? 🙂 /Christian Spelar man sådär blir det ju cirkus i bokstavlig bemärkelse. Som tidigare nämnt lär det med största sannolikhet inte handla om något B, utan ett Em/B. Jag misstänker även att A:et är ett Am. C Em/B Am G F Det är det som är det fina. Det blir ingen cirkus. 🙂 Det låter så fint i alla fall. Hon spelar ett A-dur men jag har själv kommit på att det är Am det ska vara. Men det fungerar vilket fall so helst. 😛 Grejen var att jag ska lägga till en fin gitarr till låten och nu har jag luskat ut hennes ackord lite bättre så. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Cmaj7 / B måste det bli, men känns långsökt. Em/B är korrekt I Cmaj7 / B har du ju fortfarande tonen C med. Ska man spela motsvarande som Em blir det ju typ Em+5/B eller nåt? Precis, det var därför jag menade att det var långsökt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 24 november 2008 Anmäl Dela Postat 24 november 2008 Tjenare allesammans. Jag håller på att hjälpa en vän att spela in en låt i min skolas studio och hon spelar en jättefin låt som hon skrivit själv. Den går i C-dur och använder sig av de enkla ackorden C-B-A-G-F. Men det roliga är att hon inte använder ett riktigt B ackord. Även om basen är ett B så spelar hon ett Em ackord på pianot. Det låter helt okej oavsett vad, men vad jag undrar är hur jag namnger denna jävel? Ger jag den namnet B/Em? Eller bara Em även om basen är B? Hemskt tacksam för hjälp. Musik teori är verkligen inte min starka sida så var lite enkelt i språket tack? 🙂 /Christian Spelar man sådär blir det ju cirkus i bokstavlig bemärkelse. Som tidigare nämnt lär det med största sannolikhet inte handla om något B, utan ett Em/B. Jag misstänker även att A:et är ett Am. C Em/B Am G F Bra musik skapas när man bryter mot reglerna!! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 25 november 2008 Anmäl Dela Postat 25 november 2008 Tjenare allesammans. Jag håller på att hjälpa en vän att spela in en låt i min skolas studio och hon spelar en jättefin låt som hon skrivit själv. Den går i C-dur och använder sig av de enkla ackorden C-B-A-G-F. Men det roliga är att hon inte använder ett riktigt B ackord. Även om basen är ett B så spelar hon ett Em ackord på pianot. Det låter helt okej oavsett vad, men vad jag undrar är hur jag namnger denna jävel? Ger jag den namnet B/Em? Eller bara Em även om basen är B? Hemskt tacksam för hjälp. Musik teori är verkligen inte min starka sida så var lite enkelt i språket tack? 🙂 /Christian Spelar man sådär blir det ju cirkus i bokstavlig bemärkelse. Som tidigare nämnt lär det med största sannolikhet inte handla om något B, utan ett Em/B. Jag misstänker även att A:et är ett Am. C Em/B Am G F Bra musik skapas när man bryter mot reglerna!! 🙁 Med tanke på den nedåtgående linjen hade jag nog skrivit det som Cmaj7 med 7an i basen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 25 november 2008 Anmäl Dela Postat 25 november 2008 Hon spelar ett A-dur men jag har själv kommit på att det är Am det ska vara. Men det fungerar vilket fall so helst. 🙁 Spelar hon ett A-dur så är det ju ett A-dur det ska vara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
moonport Postat 9 januari 2009 Anmäl Dela Postat 9 januari 2009 Om det inte är nån C-ton med i ackordet kan man väl inte gärna ange det som Cmaj7/B? (eller det kanske någon redan påpekade innan på nåt sätt 🙂 ) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mattiasd Postat 9 januari 2009 Anmäl Dela Postat 9 januari 2009 (redigerat) Om det inte är nån C-ton med i ackordet kan man väl inte gärna ange det som Cmaj7/B? (eller det kanske någon redan påpekade innan på nåt sätt 😱 ) Nej det e sant... Ett maj7 e en fyrklang, ett rent Em är en treklang så rent teoretiskt sett så går det inte att få till ett Cmaj av ett Em... Men: 1. En pianist plockar bort toner å färgar om per automatik... de första toner som ryker är grundton ock kvint. Ters och sjua definerar vad det är för funktion. Dur/moll och dominantiskt/vilande. 2. Det örat kommer uppfatta är den nedåtgående rörelsen C B A osv. Ackordet Em/B Kommer då att uppfattas som Cmaj/B vilket då inte bytt eg. funktion bara färgats en ordning högre. 3. Jag skulle tycka det var lättare att läsa det som ett Cmaj/B istf Em/B eftersom jag kommer från ett C... Bara att mata ner prim en halvton å framme... Jag skulle nog vanemässigt spela Cmaj även om det bara stod C/B Redigerat 9 januari 2009 av mattiasd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.