Jump to content
Annons

ADk a51 Vs StudioProjects B1


Fimp06

Recommended Posts

heej... jag sysslar med Hiphop och sång, mestadels Hiphop och tänkte köpa en mikrofon till min Hemmastudio och har ångest mellan dessa två..

StudioProjects B1

ADK a51

alternativt B3an också men vad är skillnaden på dessa?

ja tänkte köra den med ett Firewire Ljudkort.

Jag har hört bra om båda liksom, så hjääälp...

ge gärna förslag på andra mickar i 0-1500kr klassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
heej... jag sysslar med Hiphop och sång, mestadels Hiphop och tänkte köpa en mikrofon till min Hemmastudio och har ångest mellan dessa två..

StudioProjects B1

ADK a51

alternativt B3an också men vad är skillnaden på dessa?

ja tänkte köra den med ett Firewire Ljudkort.

Jag har hört bra om båda liksom, så hjääälp...

ge gärna förslag på andra mickar i 0-1500kr klassen.

Jag har annonserat ut min ADK A-51 på Vendolin

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5507483

B3an har väl dubbla membran B1 enkelt tror jag. ADK 51 har också ett membran. Med två kan man få lite mer olika ljud, att den tar upp som en åtta tex.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lyssna på skillnaderna om du tittar in på min testsite. 😳

Skillnaden mellan B1 och B3, är mycket riktigt, att B1 enbart är cardioid, medan B3 går att ställa in på antingen cardioid, omni eller 8.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lyssna på skillnaderna om du tittar in på min testsite. 😳

Skillnaden mellan B1 och B3, är mycket riktigt, att B1 enbart är cardioid, medan B3 går att ställa in på antingen cardioid, omni eller 8.

Lite har man allt lärt sig här på nån månads flitigt tjötande!

Kan ju tillägga att en kardiod stormembranare B1 eller ADK51, tar upp en hel del ljud även bakåt och åt sidorna, mycket mer än en dynamisk mick som tex shure sm 58 eller57. Jag använde min ADK 51 till rubb o stubb förut när jag spelade in. Tyckte akustisk gitarr blev mkt snyggt med den. Så med bara en enda sån eller B1 kan man komma långt i en hemstudio. Kul nåt hemskt är det att komma igång.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lyssna på skillnaderna om du tittar in på min testsite. 😳

Skillnaden mellan B1 och B3, är mycket riktigt, att B1 enbart är cardioid, medan B3 går att ställa in på antingen cardioid, omni eller 8.

okej,. dock säger mig inte 8 omni och cardioid mig så mkt, skulle vara tacksam om du kunde läxa mig.. när ska man använda dem`?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lyssna på skillnaderna om du tittar in på min testsite. 🙂

Skillnaden mellan B1 och B3, är mycket riktigt, att B1 enbart är cardioid, medan B3 går att ställa in på antingen cardioid, omni eller 8.

okej,. dock säger mig inte 8 omni och cardioid mig så mkt, skulle vara tacksam om du kunde läxa mig.. när ska man använda dem`?

Cardioid är vanligast, då tar micken upp ljudet från ett håll. Med två membran kan den ta upp åt bägge hållen, som en 8, då blir det även en liten smal del rakt ut åt sidan där läckageljud man inte vill ha med släcks ut, mer eller mindre i alla fall. Omni, det betyder rundupptagande. Sätter man stormembranare ovanför trummor i ett rum med bra/rätt akustik kan det vara en fördel med 8-karaktär, så att mickarna även tar upp rumsljudet ovanför.

Men en mick med två membran blir ju dyrare också, och oftast använder man det vanliga kardioidläget. Man kan ju få råd med två kardioida mickar till priset av en mick med dubbla membran, lite grovt räknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på B1:an! Den är skitbra. Låter otroligt bra för sin prisklass och är väldigt allround. A51:an är helt ok den med, men mellan de två skulle jag välja Studio Projects B1. Och med ditt sångbås behöver du inget annat än cardioid (dvs ett membran).

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...