Jump to content
Annons

spybot,diskrensning,cache rensning,virus och trojan ?


kvd669o

Recommended Posts

Om man gör allt detta ofta att rensa disker och köra virus och trojan sökande program alltså är det lika nedbrytande och prestanda förlustande som när man defragmenterar hårddisk för ofta ?

Har lärt mig nu att deframentering för ofta inte är bra men är ovanstående också lika nedbrytande för hårddiskens hälsa och prestanda ?

Om det är det så måste man ju sluta med det men jag har ju gjort defragmentering och diskrensning och virus och trojan sökning

och även rensat ofta i cache eller vad det heter alltså temporary internet mappen och temporary lokal mappen.

Om hårddisk mår dåligt av detta så berätta gärna tack. Defragmentering behöver ingen förklaring för det har jag redan fått i en annan tråd

Tack på förhand 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (läser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara läser, så det är inte samma påfrestning på disken. Om det sedan verkligen behövs särskilt ofta, är en annan fråga... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stor skillnad. Defragmentering flyttar runt (läser och skriver) data en farlig massa medan det görs, medan spyware och viruscheck huvudsakligen bara läser, så det är inte samma påfrestning på disken. Om det sedan verkligen behövs särskilt ofta, är en annan fråga... 😆

Tack claes 😉

Dig kan man alltid lita på som vanligt 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Defragmentering startar man ju manuellt någon gång ibland. Lämna datorn ensam några timmar och låt den arbeta för fullt på egen hand.

Antivirus däremot ligger som en process som alltid arbetar, ibland scannar den dessutom hårddisken och letar efter virus. Kan slöa ner prestanda en hel del, lite beroende på antivirusprogram och vad man har på disken. (Min dator var hopplöst seg då jag laddat ner ett par 500 MB exe-filer, virus-checken slet som ett djur med dem... Tog flera dagar innan jag förstod vad som fel.)

Kolla gärna in artikeln "Massiv kritik mot antivirus", som publicerades i dagarna:

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.1931...k-mot-antivirus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, sluta oroa dig för dina hårddiskar 😉

Hårddiskar är gjorda för att läsas å skrivas till. Se mitt förra inlägg i din andra tråd.

Det AV, spyware och trojan program mer snor är dina minnes och processor resurser så om du kan stänga av dem medans du jobbar så har du mer kraft över för din produktionsmiljö. Moderna hårddiskar håller så bra kvalitet så att jag tycker inte du behöver oroa dig för livslängden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...