Jump to content
Annons

ADAM A5 vs. ADAM A7


JonasW

Recommended Posts

Hallojsan, jag vet att det diskuterats en del i andra trådar men jag tänkte få en fin och samlad tråd här med diskussion som rör endast dessa två monitorer.

Jag håller på att spara ihop till nya monitorer (har ett par JBL LSR25 som jag lånat från studion men gillar inte känslan i dem) och har snöat in mig på ADAMs monitorer. Har provlyssnat bägge två och tycker väl att ljudet är snarlikt i bägge, men det har vart i stora lokaler (tex AES-mässan i Amsterdam i en stor mässlokal) så det är lite svårt att bedöma hur de beter sig i ett mindre rum.

Är det någon som AB-lyssnat dessa och har en åsikt om hur stor skillnad det faktiskt är? A5orna går ju iaf ner till 50Hz jämfört med 70Hz på JBLs monitorer så det blir ju en klar förbättring redan där, men är det värt de extra tusenlapparna för A7orna för att få bl.a. den lägre basåtergivningen? Jag brukar ändå kolla basen i lurar vid mixning så det känns inte livsviktigt och mitt rum är inte optimalt så mina funderingar är att jag kanske tom vinner på att ta A5? En annan fördel med A5 är ju att då kan jag få med ett par sjyssta lurar för samma pris som A7orna 😄

Ja, spill your guts, vilka fördelar/nackdelar finns med de två och vilka känns mest prisvärda för hemmastudion?

EDIT: Stava är svårt...

Redigerat av JonasW
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är också intresserad mer om skillnaderna mellan dessa i kontrollerad miljö. Äger redan en subba med ställbar delningsfrekvens osv. av bra kvalitet till min nuvarande lyssning. Man sparar ju 2000kr på A5 i mitt fall om det nu inte skulle vara några direkta skillnader mellan dem förutom storlek o basåtergivning. Och 2000kr är alltid 2000kr.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att du bor i Stockholm - för annars hade du kunnat lyssna på båda hos mig... 😄

Båda har mycket fin upplösning, så den största skillnaden är egentligen i basen. A7 har större slutsteg, så de kan ge något bättre transienter och spela lite starkare, men det är inga enorma skillnader, utan båda ger ett mycket bra ljud och är lätta att jobba med, tack vare att man slipper ifrån att detaljer kamufleras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis så upplevde jag det när jag lyssnade på dem senast, kändes som att midden och diskanten var i stort sett samma. Hmm jag undrar om det inte är A5 som är mest intressant ändå, känns ju kul att inte behöva betala 8 papp för dem 😄

Jag får höra av mig till dig när det blir dags för inköp, funderar på ett par Ultrasonelurar också, och jag kräver ju då såklart 30% rabatt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I decembernumret av Sound on Sound testas Adam A5. Så här skriver dom:

pros

Good tonal balance, with no obvious hyping of the low end.

Can be controlled from a single front-panel volume control.

Sensibly priced.

cons

No obvious vices — except for the usual bass extension and level limitations inherent in small speaker designs such as this.

summary

If you like the clarity and honesty of the A7s, you should like the A5s, which have essentially the same family sound but come in a more compact format well suited to smaller mixing spaces.

/Dex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis så upplevde jag det när jag lyssnade på dem senast, kändes som att midden och diskanten var i stort sett samma. Hmm jag undrar om det inte är A5 som är mest intressant ändå, känns ju kul att inte behöva betala 8 papp för dem 🙂

Jag får höra av mig till dig när det blir dags för inköp, funderar på ett par Ultrasonelurar också, och jag kräver ju då såklart 30% rabatt 😛

😆 30% är kanske lite väl häftigt, men prisdiskussioner passar inte så bra i forumet, utan är bättre med PM eller mail...

Om du bestämmer dig för A5, så ta en funderare på de med pianolack också. De är verkligen skitsnygga - men det är klart, att då blir det lite dyrare igen... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis så upplevde jag det när jag lyssnade på dem senast, kändes som att midden och diskanten var i stort sett samma. Hmm jag undrar om det inte är A5 som är mest intressant ändå, känns ju kul att inte behöva betala 8 papp för dem 🙂

Jag får höra av mig till dig när det blir dags för inköp, funderar på ett par Ultrasonelurar också, och jag kräver ju då såklart 30% rabatt 😛

😆 30% är kanske lite väl häftigt, men prisdiskussioner passar inte så bra i forumet, utan är bättre med PM eller mail...

Om du bestämmer dig för A5, så ta en funderare på de med pianolack också. De är verkligen skitsnygga - men det är klart, att då blir det lite dyrare igen... 🙂

Jag satt faktiskt och funderade på det innan, en fördel med det är ju att min andra hälft kanske inte tycker det är lika farligt med ett par stora högtalare i sovrummet om man köper ett par riktigt snygga 🙂

Ska bygga ett snyggt skrivbord också där racken är infälld och snygg, kommer säkert sluta med att man får tillåtelse till ännu mer prylar! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har redan sålt mina gamla monitorer .

Har lyssnat på lite olika modeller och det lutar åt A7 som nästa inköp.

Har dock inte lyssnat på A5 än.

Ska nog ha en sub8 oxå.

Kan det räcka med A5 o sub när man ändå skär bort lite av basen via filtret till monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

när jag provlyssnade A5orna och A7orna kändes det som A7orna hade lite mer av "det där" som man gillar men inte kan tala om vad det är (inte bas alltså). Dessutom fixade Claes ett riktigt bra pris åt mig. jag är jättenöjd med dom, och som jag skrev i en annan tråd, jag tycker bara dom låter bättre och bättre ju mer jag använder dom (antagligen för att jag vänjer mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag provlyssnade A5orna och A7orna kändes det som A7orna hade lite mer av "det där" som man gillar men inte kan tala om vad det är (inte bas alltså). Dessutom fixade Claes ett riktigt bra pris åt mig. jag är jättenöjd med dom, och som jag skrev i en annan tråd, jag tycker bara dom låter bättre och bättre ju mer jag använder dom (antagligen för att jag vänjer mig).

Håller med, jag köpte också av Claes. Banddiskanten har en tendens att växa ordentligt efter ett tag och låta lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag provlyssnade A5orna och A7orna kändes det som A7orna hade lite mer av "det där" som man gillar men inte kan tala om vad det är (inte bas alltså). Dessutom fixade Claes ett riktigt bra pris åt mig. jag är jättenöjd med dom, och som jag skrev i en annan tråd, jag tycker bara dom låter bättre och bättre ju mer jag använder dom (antagligen för att jag vänjer mig).

Låter bra det! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...