Jump to content
Annons

Går det och få tag på mick till vanligt 3,5 mm uttag?


djstyler

Recommended Posts

Annons

jag tror du kan använda alla dynamiska micar bara du har en adapter till tele mini

tänk också på att de flesta teleminiadaptrar är i stereo och din ingång är i mono tror jag.

det finns ju tex minidiskmicar med en telestereomini men det funkar ju inte till ditt ljudkort!

även om du kopplar in en bra mic så blir ljudet inte riktigt bra för att den preampen i ljudkortet inte är den bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre dock att ha en mikförstärkare och sen koppla in i din line in istället..

.. eller ännu bättre, en digitaliserare utanför din dator. Eller så skaffar du bättre ljudkort 😏

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det FINNS kablar som är XLR hona -> telemini mono .. jag har en sån iallafall.

STX-100F.gif

Ser ut typ så, fast med minimonotele istället för stereotele. Bild från http://www.jam.se .

/Daniel

jag vet inte om det finns en färdig kabel med telemini

men du kan använda denna adapter:

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=12104

edit: blev precis osäker om adaptern fungerar, bilden med din kabel är balanserad och adaptern är obalanserad

kanske funkar det ändå...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju även Röde Podcaster USB, men en sån mick kostar lite under 2000 kr

Och då är ju ett nytt ljudkort kanske mer på tal. Om ljudkortet du har inte har några XLR-in så lär det nog inte vara så bra och inte heller ge ifrån sig så bra resultat, men är det bara för tal, video , diktafon så är det ju lugnt men sång blir nog mer besvärligt att få vettigt. Men det är bara vad jag tror pröva annars vettja. En XLR med teleplugg i andra änden e inte så ovanlig, annars kan du alltid ta en befintlig kabel och löda lite 😏 Gud va jag kompliceras till mina inlägg i onödan känner jag nu -___-'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet i min bärbara HP är faktiskt inte helt dålig. Jag spelade in med en Sony stereomick, det blev faktiskt rätt bra. (tror micken kosta typ 995:-)

EDIT: en sån här mick alltså

vad händer om man kör in en stereosignal i en monoingång?

får man med hela signalen bara att det blir i mono eller får man bara in ena kanalen?

micingången borde väl vara i mono eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror du kan använda alla dynamiska micar bara du har en adapter till tele mini

tänk också på att de flesta teleminiadaptrar är i stereo och din ingång är i mono tror jag.

det finns ju tex minidiskmicar med en telestereomini men det funkar ju inte till ditt ljudkort!

även om du kopplar in en bra mic så blir ljudet inte riktigt bra för att den preampen i ljudkortet inte är den bästa.

Kollade en gammal datormik jag hade för några månader sen, trodde också att det skulle vara mono, men det var stereo-minitele på'n! Så verkar som att stereo är standard på datormikarna, vad nu poängen ska vara. Att ha en sån mik balanserad känns lite overkill kanske? Eller är det nödvändigt för att få ner bruset till en acceptabel nivå månne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet i min bärbara HP är faktiskt inte helt dålig. Jag spelade in med en Sony stereomick, det blev faktiskt rätt bra. (tror micken kosta typ 995:-)

EDIT: en sån här mick alltså

vad händer om man kör in en stereosignal i en monoingång?

får man med hela signalen bara att det blir i mono eller får man bara in ena kanalen?

micingången borde väl vara i mono eller?

Micingången på datorn är tydligen i Stereo =) Funkar fint. Tror det är standard ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...