Jump to content
Annons

Midi klaviaturen går före?


Tilly

Recommended Posts

God morgon 🙂

Jag kör Cubase SX 3 och har en MIDI klaviatur Edirol PCR-800.

Jag har de senaste drivisarna till klaviaturen som jag använder via USB.

Jag har (iaf vad jag tror) allt inställt rätt i Cubase.

Jag har ett M-Audio Delta 1010LT och har en latency på ca 1,4 ms under tiden jag ska göra detta.

Jag skapar en bar och ska trycka in en kick med midi klavven.

Alltså "klick klick klick klick" på min klaviatur samtidigt som jag följer metronomen.

Auto quantize är på och jag vet så väl att jag trycker på klavven exakt på klickljudet från metronomen men likt förbannat så hamnar själva noten framför.

Så här ska det egentligen se ut.

4.JPG

Men så här blir det

5.JPG

Jag trodde ju självklart att det var klaviaturen som var fel så jag tog över den till en polare och testade - funkade klockrent där hos honom som kör FL.

Jag kom även på min smarta idé att testa i Live som jag har (använder live för DJ / Mixsets bruk) och där funkade det också klockrent.

Synten spelade exakt som jag ville och recordade inte in några noter i förtid som Cubase verkar vilja göra.

Har jag någon inställning galet i Cubase eller vad är det frågan om?

🙂

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har med den där jordgloben att göra - utan tvivel 🙂

Skämt åsido, prova att gå till Transport menyn och se om "Use preroll" är ibockad. Om den är det, prova att bocka ur den och se om det blir någon skillnad. Det verkar rimligt att när du följer klicket så tajt du kan, så slår du an första slaget typ en halv mikro-milli-fucking-sekund för tidigt, och om du har auto-kvantisering och pre-roll på så torde det ju bli sådär som på bilden.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har med den där jordgloben att göra - utan tvivel 🙂

Skämt åsido, prova att gå till Transport menyn och se om "Use preroll" är ibockad. Om den är det, prova att bocka ur den och se om det blir någon skillnad.

Det kanske kan vara en orsak som någon, även om det inte borde påverka här... boven fångar du här:

http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Det har med den där jordgloben att göra - utan tvivel 😉

Skämt åsido, prova att gå till Transport menyn och se om "Use preroll" är ibockad. Om den är det, prova att bocka ur den och se om det blir någon skillnad.

Det kanske kan vara en orsak som någon, även om det inte borde påverka här... boven fångar du här:

http://knowledgebase.steinberg.de/95_1.html

Detta problemet är mest sannolikt. Finns också en klistrad tråd om detta med emulerade portar i Cubase-avdelningen i forumet. 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...