Jump to content
Annons

Tipsa om midiklaviatur


Runner

Recommended Posts

Annons
Hade tänkt köpa externt ljudkort och midiklaviatur, budgeten ligger på 4000kr. Funderar på e-mu 0404 USB som ljudkort men har ingen aning om vad jag ska välja för keyboard. Någon som kan tipsa om nåt prisvärt?

Jag kör med ett EMU 0404 usb, funkar kanon för mig! Jag har också precis införskaffat en M-Audio Axiom 49, som jag kan rekommendera varmt! Går på ca 2600 men har skön anslagskänsla, gott om rattar och dessutom 8 trumpads. Går ju säkert att hitta på vendolin eller blocket så att du slipper hamna över budgeten. Edit: 4sound har tydligen höjt priset på den, kostar nu 3200:-. Ett annat alternativ om man vill ha lite rattar och sånt är CME's UF-serie. Ska vad jag har hört också ha skönt anslagskänsla och en del rattar och sånt. Men det ligger nog även det lite över din budget nytt.

Hoppas du hittar nåt!

Redigerat av Sebbe_Hjort
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Allt beror på vilka krav du har. Vill du ha en med en massa flashiga rattar och knappar får man vara beredd på hosta upp lite mera. Om det enbart är en midikeyboard utan allt lulllull kan du hitta någon för runt 1000-lappen. Bara gå till närmsta musikbutik och prova och fråga. Kolla beggmarknaden med. Brukar finnas billiga att köpa där.Själv har jag en m-audio radium. Har aldrig behövt rattarna på den. Trodde det när jag köpte den men de är helt överflödiga för mig.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det något speciellt du vill kunna göra med keyboardet(massa reglar, rattar osv) eller är det bara själva klaviaturet du vill åt så att du kan spela ?

Bara klaviatur = M-audio Keystation/Keyrig 49

Med lite rattar/reglar = Någon av M-audio Axiom modellerna. I och med din budget på 4k kan jag inte rekommendera Akai MPK 49 😲

På ljudkorts fronten skulle jag nog satsa på en firewire variant istället eftersom det visats sig vara mer pålitligt praktiskt.

- Echo Audiofire 2 om du inte är i behov av micpreamp. Väldigt stabilt och bra ljudkort, låg latency, bra drivrutiner.

- Terratec Phase X24FW eller modellen under.

E-MU kortet du har varit inne på är också ett riktigt bra för pengarna, men jag skulle nog spana lite lite firewire kort först.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en m-audio radium. Har aldrig behövt rattarna på den. Trodde det när jag köpte den men de är helt överflödiga för mig.

PRECIS! Jag hamnade i samma sits när jag köpte min CME UF5. Riktigt stabilt och kvalitativt midikeyboard men jag använde aldrig reglarna eller något annat. Tanken var att använda reglarna för att mixa nivåer men jag insåg rätt snabbt hur j-a osmidigt det är när dom inte är motoriserade. Sålde det och skaffade mig en M-audio Keystation 49e som jag är otroligt nöjd med.

Får bli en EUPHONIX MC Control den dagen man får råd och verkligen har kunskap att nyttja den. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det något speciellt du vill kunna göra med keyboardet(massa reglar, rattar osv) eller är det bara själva klaviaturet du vill åt så att du kan spela ?

tack för tipsen, du verkar ha bra koll.

Jag vet inte riktigt vad jag behöver faktiskt.

Jag sysslade en del med att spela in och hålla på för ett par år sedan men har sedan sålt av det mesta och tagit ett uppehåll. Nu vill jag dock sätta igång igen men vet inte helt säkert vilken typ av musik jag kommer pyssla med.

Enklare rockmusik-demos, postrockaktig musik, men jag vill också försöka mig på mer elektroniskt.

Enda kravet på klaviaturen är att den har minst 46 tangenter och "skön känsla". Inte som ett piano riktigt, eftersom det blir äckligt med syntharna då, men inte superlätt/plastigt eller "orgelaktigt" heller. Helt enkelt något allround.

Rattar och reglage vet jag faktiskt inte om jag behöver. Har funderat på att de kan ge lite extra knorr vid inspelningar då man kan göra spontana ändringar istället för att sitta och pilla med det i efterhand. Men å andra sidan kan jag helt klart förstå hur det kan vara en sån där grej man aldrig använder sig av.

Priset på keyboarden du nämnde är dock otroligt lockande. Det ger mig ju möjligheten att lägga mer krut på ljudkortet, köpa bättre hörlurar eller ett nytt spel till ps3:an(😲).

Hur ska man koppla keyboarden sen? Via midi till det externa ljudkortet eller går det lika bra med USB rakt in i burken?

Angående ljudkortet:

Min bärbara har en 4 pins IEEE 1394 -ingång. Räcker det för "firewire"?

Jag kommer att använda mig av kondensatormikrofoner och behöver därför fantommatning. Tidigare har jag använt mig av ett litet behringer mixerbord med fantommatning. Jag har fortfarande kvar mixerbordet men har resonerat så att det är bättre att skaffa ett ljudkort med mikrofonförstärkning inbyggt. Men det kanske blir lika bra ljud ifall jag bara kopplar ljudet från mixerbordet till ett ljudkort via vanlig ljudkabel?

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag köper

M-audio Keystation/Keyrig 49

och

TerraTec Producer Phase X24 FW

...kommer jag undan med 3711kr och kan dessutom köpa båda på samma ställe vilket underlättar.

Hur pass mycket sämre skulle min setup bli med ett emu 0404-kort istället?

Redigerat av Runner
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det något speciellt du vill kunna göra med keyboardet(massa reglar, rattar osv) eller är det bara själva klaviaturet du vill åt så att du kan spela ?

1. Hur ska man koppla keyboarden sen? Via midi till det externa ljudkortet eller går det lika bra med USB rakt in i burken?

Angående ljudkortet:

2. Min bärbara har en 4 pins IEEE 1394 -ingång. Räcker det för "firewire"?

Jag kommer att använda mig av kondensatormikrofoner och behöver därför fantommatning. Tidigare har jag använt mig av ett litet behringer mixerbord med fantommatning. Jag har fortfarande kvar mixerbordet men har resonerat så att det är bättre att skaffa ett ljudkort med mikrofonförstärkning inbyggt. Men det kanske blir lika bra ljud ifall jag bara kopplar ljudet från mixerbordet till ett ljudkort via vanlig ljudkabel?

1. Du kör via USB endast. Midi är gammal och slö överföring men är dock nödvändigt om man vill använda gamla synthar som man vill koppla genom varandra. Finns säkert något sätt att koppla om idag men det behöver vi inte gå in på i denna tråd. USB är det som gäller i ditt fall.

2. 4pins är en firewire kontakt men den klarar INTE att strömförsörja ditt ljudkort och speciellt inte om du ska ha ett ljudkort med micpreamp som klarar fantommatning. 6pins firewire klarar att strömförsörja ljudkort.

De flesta ljudkort man köper har en AC adapter med så att man alltid kan använda sig av kortet om man bara har en 4pins FW kontakt.

Du resonerar helt riktigt gällande att köra ljudkortets egna mikrofonförstärkning. Behringer är ett budget märke(no offence) och jag tror att den mixern du har endast skulle färga ljudet till det sämre. Skaffa ett ljudkort med så transparent ljud från micförstärkaren som möjligt och färga det sedan med hjälp av pluggar i programvaran du använder.

Ska man få ett skönt och bra ljud via en mixers micförstärkare måste man upp ett antal tusenlappar.

Kolla in Ljudkortet Terratec Phase X24FW. Jag körde det innan jag bytte upp mig. Fungerade riktigt stabilt, bra drivrutiner, transaprent micförstärkare, ac adapter följde med och man fick även med en kabel med en FW 6pins på ena sidan och FW 4pins på andra. På så sätt fungerar kortet till alla kontakter utan att du måste komplettera. Kabeln till ljudkortet är nämligen en 6pins.

Hoppas detta löser lite 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag köper

M-audio Keystation/Keyrig 49

och

TerraTec Producer Phase X24 FW

...kommer jag undan med 3711kr och kan dessutom köpa båda på samma ställe vilket underlättar.

Hur pass mycket sämre skulle min setup bli med ett emu 0404-kort istället?

Svårt att veta såvida man inte jämför.

Men jag tror du tjänar en hel del i kraft att köra firewire istället för usb. Och det är väldigt viktigt när man väl sitter och kör pluggar mm.

Terratec kortet har ju också kretsar från SPL(http://www.soundperformancelab.com/) som varit med och samarbetat när ljudkortet togs fram. Lite bättre AD/DA omvandlare än E-MU. Micförstärkarna är säkert jämt lopp.

Jag skulle inte tveka iaf.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag köper

M-audio Keystation/Keyrig 49

och

TerraTec Producer Phase X24 FW

...kommer jag undan med 3711kr och kan dessutom köpa båda på samma ställe vilket underlättar.

Hur pass mycket sämre skulle min setup bli med ett emu 0404-kort istället?

Svårt att veta såvida man inte jämför.

Men jag tror du tjänar en hel del i kraft att köra firewire istället för usb. Och det är väldigt viktigt när man väl sitter och kör pluggar mm.

Terratec kortet har ju också kretsar från SPL(http://www.soundperformancelab.com/) som varit med och samarbetat när ljudkortet togs fram. Lite bättre AD/DA omvandlare än E-MU. Micförstärkarna är säkert jämt lopp.

Jag skulle inte tveka iaf.

känns som en gedigen deal. tack så mycket för hjälpen. blir ett besök på sveavägen idag 😛

EDIT:

Förresten, funderar lite på om jag också ska köpa ett par nya hörlurar. Kan ni rekommendera något under tusenlappen. Ju billigare desto bättre 😲

Redigerat av Runner
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag köper

M-audio Keystation/Keyrig 49

och

TerraTec Producer Phase X24 FW

...kommer jag undan med 3711kr och kan dessutom köpa båda på samma ställe vilket underlättar.

Hur pass mycket sämre skulle min setup bli med ett emu 0404-kort istället?

Svårt att veta såvida man inte jämför.

Men jag tror du tjänar en hel del i kraft att köra firewire istället för usb. Och det är väldigt viktigt när man väl sitter och kör pluggar mm.

Terratec kortet har ju också kretsar från SPL(http://www.soundperformancelab.com/) som varit med och samarbetat när ljudkortet togs fram. Lite bättre AD/DA omvandlare än E-MU. Micförstärkarna är säkert jämt lopp.

Jag skulle inte tveka iaf.

känns som en gedigen deal. tack så mycket för hjälpen. blir ett besök på sveavägen idag 😮

EDIT:

Förresten, funderar lite på om jag också ska köpa ett par nya hörlurar. Kan ni rekommendera något under tusenlappen. Ju billigare desto bättre 🙂

Tja....om du bara vill ha något att lyssna på som låter väldigt bra för priset: Sennheiser HD201 Från 150:- och uppåt kostar dom :=P

Ska du ha något bra att mixa i får du nog öka budgeten en liten bit över 1k. Men skaffa HD201 och köp ett par bättre när du har råd och när du känner att du är i behov av sådana lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, finns det något speciellt du vill kunna göra med keyboardet(massa reglar, rattar osv) eller är det bara själva klaviaturet du vill åt så att du kan spela ?

Bara klaviatur = M-audio Keystation/Keyrig 49

Med lite rattar/reglar = Någon av M-audio Axiom modellerna. I och med din budget på 4k kan jag inte rekommendera Akai MPK 49 🙂

På ljudkorts fronten skulle jag nog satsa på en firewire variant istället eftersom det visats sig vara mer pålitligt praktiskt.

- Echo Audiofire 2 om du inte är i behov av micpreamp. Väldigt stabilt och bra ljudkort, låg latency, bra drivrutiner.

- Terratec Phase X24FW eller modellen under.

E-MU kortet du har varit inne på är också ett riktigt bra för pengarna, men jag skulle nog spana lite lite firewire kort först.

typiskt. det är slut på kortet och kommer inte in förrän efter nyår. så såvida du inte har något annat bra tips så verkar det bli emu 0404 för jag orkar inte vänta två månader.

finns ju en del fw-kort i 1800-kr-klassen. Typ DuaFire osv, hur är dessa?

Novation NIO 2/4 interface, USB-ljudkort. Bättre än EMU 0404?

Alesis io2 verkar ju också hyfsat. vad tror ni om det?

Edirol UA-25 ser också helt ok ut.

Redigerat av Runner
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...