Jump to content
Annons

Installera Cubase på C:\...


Metalrobban

Recommended Posts

Har precis formaterat och installerat Windows XP SP3 i datorn nu.

Innan jag installerar Cubase och diverse pluggar tänkte kolla om någon vet ifall det spelar roll om man installerar Cubase SX3 under enhet C:\ eller om det är bättre att installera det på en annan hårddisk i datorn. Har 2 st.

Själv tänkte jag att intallerar på C: och sparar alla arbeten på D: sedan så att programmet och arbetsfilerna ligger på skilda hårddiskar. Ger det snbbare/stabilare/bättre körning?

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Installera Cubase på C:/ precis som alla andra programvaror.

Lägg dina projekt var som helst. Men om du har stora ljudbibliotek med samplingar (syntpatchar spelar minre roll) så är det bra att lägga dem på en separat hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har USB-kopplingar till externa hårddiskar med stora ljudbibliotek kan laddningstider och liknande från dem ta lite för lång tid för att vst-pluggarna ska trivas. Många Intaktinstrument (Native Instruments) fungerar bäst med snabb åtkomst till samplingarna. Jag har en stor C: där jag förutom att ha Cubase även lägger mina viktigaste samplingsbibliotek, även om de är stora eftersom de då fungerar bättre på min dator (som Spectrasonics Atmosphere och Native Instruments Akoustik Piano). Men andra stora samplingsmappar som jag inte använder så mycket har jag på externa hårddiskar.

Om du däremot har flera hårddiskar kopplade direkt på moderkortet kan du gärna lägga dina stora samplingsbibliotek på dem som inte heter C: men som finns kopplade internt.

EDIT: Laddningstider och sånt varierar mellan olika datorsystem, alla är ju olika. Mina erfarenheter, bara.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta att det inte alltid är så lyckat att installera sin DAW på en annan enhet än C:! Av ett misstag så blev min C: -> H: sist jag installerade om Windows... Jag hade haft en extra partion med Ubuntu installerad och ... well. Det gick snett på något sätt som jag än idag inte kan förklara. Men själva Cubase fungerade bra på H:! Det jag upptäckte var att somliga pluggar de facto är skriva med vad jag förmodar hårdkodade sökvägar. Det vill säga att de vill lägga in filer på en path till C:\... trots att jag skrivit att den skulle installeras på H. Surt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...