Jump to content
Annons

inställningar eller hårdvara?


Lonian

Recommended Posts

Hej Jag använder mig utav ett M-Audio Delta 1010LT.

Nu har jag 2 problem jag väldigt gärna vill ha lösta.

Det skapar stora problem för mig, ibland funderar jag bara på att kasta ut skiten och köpa något annat ljudkort.

Hursomhällst till problemen.

När jag spelar på min synt och keyboard och vill spela in så får jag bara ljud på högra ljud sidan. Kolla länken

http://www.lonian.se/Ljudkort.JPG

Första bilden visar att H/W In 7/8 bara ger höger ljud.

Och när jag spelat in så ser ni på sista bilden att jag bara får en vågform i den undre delen på inspelningen i Cool Edit.

Jag har löst detta ibland med att kopiera högersidans ljud och klistra in det i den övre delen så dom spelar tillsammans. Men det är ju inte direkt bra kvalité då.

Jag har haft problem med detta förrut, men så en annan gång funkade det. Mins inte om jag hade pillat i menyerna men det funkade hur som hällst innan jag flyttade till min nya lägenhet och kopplade ihop allt igen.

Fråga.

Är det ett kopplingsfel jag gjort eller kan man ställa in det i menyerna? Ni ser mina inställningar.

Men jag fattar inte riktigt allt. Har läst och läst.

Engelska är ju inte min starka sida heller.

Om någon vänlig själ med samma ljudkort haft liknande problem ber jag er att hjälpa.

Ett annat problem jag har är när ljudet kommer ut.

På min förra dator med inbyggt ljudkort kopplade man ju bara datorhögtalare och vips det funkade bra.

Dom där små sladdarna/typ hörlurs sladdar. Man hör bra ljudet höger och vänster.

Men nu har ju det här ljudkortet inte små högtalars ingångar så jag har kopplat en typ adapter till mina datorhögtalare och sladden till ljudkortet. Problemet är att jag inte hör skillnad på om jag tex mixar och drar ljudet så långt till höger eller vänster som möjligt. Det blir endast "svagare" så jag får alltså BÅDA ljuden i BÅDA högtalarna/hörlurarna. Har även kopplat ljudkabel till en förstärkare för att testa om det blir någon skillnad, men ljudet är densamma!

Är detta också en inställning i ljudkortet? Eller är det hårdvaru problem? /sladdar osv?

HJÄLP *blir tokig*

Varför kan ingenting funka som man vill 😏

post-6082-1225268775_thumb.jpg

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Testa att byta mellan höger och vänster, så att du flyttar kabeln som nu går in på 7 och sätter den på 8 i stället - och vice versa. Flyttar felet sig då, så borde felet ligga i synten eller ena kabeln och du har i så fall konstaterat att båda ingångarna på ljudkortet funkar.

Är det samma fel fortfarande så testa andra ingångar i stället - t ex 5+6 och se om det är ok där. Funkar det där, så är det förmodligen en ingång på ljudkortet som har lagt av...

Det andra problemet låter som om du har ställt in någonting på mono eller om allting är panorerat till mitten, typ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att byta mellan höger och vänster, så att du flyttar kabeln som nu går in på 7 och sätter den på 8 i stället - och vice versa. Flyttar felet sig då, så borde felet ligga i synten eller ena kabeln och du har i så fall konstaterat att båda ingångarna på ljudkortet funkar.

Är det samma fel fortfarande så testa andra ingångar i stället - t ex 5+6 och se om det är ok där. Funkar det där, så är det förmodligen en ingång på ljudkortet som har lagt av...

Det andra problemet låter som om du har ställt in någonting på mono eller om allting är panorerat till mitten, typ...?

Har testat nu att skifta mellan alla ljudkablarna H/W in 3/4 - 5/6 - 7/8 (H/W in 1/2 är för microfon) och får ljud på dem alla men inte i vänstra delen.

När jag skiftar mellan Röd och vit kabel så röd går till vit och vit går till röd så plötsligt byter det till att jag får vänstra delen att funka men inte högra!

Jag har även en annan kabel men samma sak var på den. SÅ betyder det då att mixerbordet som jag kopplat in till ger bara ljud i höger?

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att byta mellan höger och vänster, så att du flyttar kabeln som nu går in på 7 och sätter den på 8 i stället - och vice versa. Flyttar felet sig då, så borde felet ligga i synten eller ena kabeln och du har i så fall konstaterat att båda ingångarna på ljudkortet funkar.

Är det samma fel fortfarande så testa andra ingångar i stället - t ex 5+6 och se om det är ok där. Funkar det där, så är det förmodligen en ingång på ljudkortet som har lagt av...

Det andra problemet låter som om du har ställt in någonting på mono eller om allting är panorerat till mitten, typ...?

Har testat nu att skifta mellan alla ljudkablarna H/W in 3/4 - 5/6 - 7/8 (H/W in 1/2 är för microfon) och får ljud på dem alla men inte i vänstra delen.

Det är just de vita kablarna som inte ger något som hällst ljud. Man ser ljud mätaren studsa till lite när man kopplar in dem bara men sedan är det helt dött.

Har du provat att byta plats på höger/vänster också?

Link to comment
Dela på andra sajter

JAPP då är det konstaterat.

Antingen fel inställningar på mixerbordet eller så är det trasigt. Har försökt att ändra alla inställningar på mixerbordet men inget funkar.

Kopplade de 2 ljudkablarna direkt till synten och då hörs ljudet direkt i båda höger och vänster

Link to comment
Dela på andra sajter

Alright kopplade nu ljudkablarna på "Control room" på mixerbordet och nu funkar höger och vänster där.

Men konstigt att då ljudet på vänster "Main" helt plötsligt dog för ett tag sedan.. Provade koppla in mina hörlurar till mixerbordet och det hördes även där ingenting när jag panerade allt ljud till vänster del.

Oh well.. det funkar nu på control room som sagt.

Nu återstår bara mitt andra problem

DVS hur jag får ut ljudet.

Jag använder en sådan här till mina dator högtalare från mitt ljudkort

http://www.snapstream.com/images/community...ge/IMG_2207.jpg

Märkte nu att ljudet i dator högtalarna också bara funkar i ena högtalaren!

När jag kopplar in hörlurarna i högtalaren (som har hörlurs uttag)

Då hör jag båda vänster och höger på samma, alltså inte sterio ljud.

Finns det olika sorters RCA kablar som ger mono och sterio?

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vilken typ av kabel du har. Hur ser den ut eller vad heter den...?

Den ser ut så här i alla fall

http://smartprodukter.no/images/rca-cable.gif

Märkte nu att ljudet på mixerbordet låter jätte dåligt när man kopplat på "control room" kontakterna.

Eftersom mixerbordet även har RCA kontakter provade jag koppla den kontakten direkt till ljudkortet men det blir samma sak. Inget ljud på vänster sida. Så ska ta och ringa till min musikaffär, kolla om jag har kvar nån garanti på skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

SILIUS! det tar mig tillbaka! haha, hade glömt bort det UNDERBARA spelet!

tack för påminnelsen, musiken låter bra som fan! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Jag hade ett Delta 1010 där jag fick ett liknande problem och så vitt jag minns så bockade jag av på subchannel LFE +10db under basmanagement.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett Delta 1010 där jag fick ett liknande problem och så vitt jag minns så bockade jag av på subchannel LFE +10db under basmanagement.

ah tackar.

Jag kom på mitt problem. En av ljud ut sladdarna var fel kopplad så nu får jag ljud i båda högtalarna och det är sterio.

Men mitt AM240D Phonic Mixerbord är fortfarande korrupt och ger bara ljud i höger på Main.

Ska testa på min andra dator om det funkar där, den har dock inte något bra ljudkort.

>SILIUS! det tar mig tillbaka! haha, hade glömt bort det UNDERBARA spelet!

>tack för påminnelsen, musiken låter bra som fan! =)

aah du har lyssnat på mina remixer 😉 jo jag har gjort några goda tvspels remixer ^__^

kika in min youtube användare om du orkar www.youtube/deadzombiemusic

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte läsa ordentligt, och ber om ursäkt om mitt svar är onödigt, men

kollade på bilden och kopplar du inte in mono?

Delta 1010 ser ut så, ingång 7 och 8 är ihopbuntade, men så länge du inte

kopplar in i både 7 och 8 får du ju mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...