Jump to content
Annons

Metronomen


robbin

Recommended Posts

Hallå!

Ofta brukar jag köra runt 140, 130 på klicket när jag spelar in metal liknande grejer (det är självklart olika från låt till låt) och jag kan lira snabbt i takt över det,

men nu sitter jag med ett projekt här där jag kör i 170 alltså just denna låten som jag spelar in just nu.

vet inte om det är vanligt att trummorna går så snabbt.

Med en metronom på ca 140 då är det ju bara 16 delarna som går fort det andra tycker jag kan gå ganska långsamt ibland och det kan ju vara skönt men inte hela tiden! Man vill ju kunna köra annat än 16delar snabbt och då undrar jag om det är vanligt att man kör metronomen i 170 eller snabbare? eller finns det något annat sätt?

Jag kan typ ingen teori jag har varigt för upptagen med att spela hehe 🙂. Jag brukar kunna höra rätt hur jag ska spela

över olika takter och så, och vilken tonart och hur jag ska spela solos över grejer. lärde mig en scala iallafall och sedan dess har jag fattat så jag sitter och kommer på "egna scalor" eller lyssnar fram redan existerande scalor kanske man kan säga, jag brukar kolla upp på en sida där dom visar scalor osv, så brukar jag hitta dom som jag listat ut. gör samma grej med ackord också! Kan ju såklart en del termer och så men dom har jag fått reda på efter att jag kommit på de själv,

tex så sa jag till en polare när jag visa upp en låt -Lyssna hela den här låten är som ett ackord även på solos för där

går den ljusare gitarren som ett rockackord med den mörka om du fattar.

Och då¨började han tjata om kvint och sånt jaja nog om detta, hur kom jag in på det föresten?

Det här är gitarren till låten eller en test gitarr, på den har jag en metronom i 170, fast den hörs inte den följde inte med när jag spara ner tracken och jag orkade inte spela in den så. Men skickar en bilaga här: testhihihihihi.mp3

vet inte om det funkar har inte testat skicka mp3 bilagor men men.

undrar en till grej, som ni märker har jag stämt ner gitarren till D på lägsta strängen,

är det vanligt att man behöver köra den tonen lite mörkare än va den ska vara för att få intoneringen att stämma

hyfsat? om man har en gura som är intonerat till att spelas i "normal" stämning?

Man kanske egentligen borde intonera en gitarr så det är meningen att man ska köra den i D för att få det att stämma?

ha en D gitarr och en "normal" 😛.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det handlar väl om hur man relaterar till metronomen. Hur du än gör, så kommer 16-delarna gå dubbelt så fort som 8-delarna... alternativt 4 ggr så snabbt som 4-delarna. Så oavsett hur fort du sätter metronomen kommer förhållandet att bli detsamma. Hur du sen uppfattar metronomslagen är en annan sak, om du uppfattar dom som 4-delar, så ryms det sådeles 4 st 16-delar mellan metronomklicken...

Vet inte om jag missuppfattade frågan, men... det var lite luddigt...

EDIT;

Jag skulle nog uppfatta detta som halva tempot (85 bpm), dvs att du har använt metronomen för fler underdelningar...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl om hur man relaterar till metronomen. Hur du än gör, så kommer 16-delarna gå dubbelt så fort som 8-delarna... alternativt 4 ggr så snabbt som 4-delarna. Så oavsett hur fort du sätter metronomen kommer förhållandet att bli detsamma. Hur du sen uppfattar metronomslagen är en annan sak, om du uppfattar dom som 4-delar, så ryms det sådeles 4 st 16-delar mellan metronomklicken...

Vet inte om jag missuppfattade frågan, men... det var lite luddigt...

Jo det är klart. det är precis så jag tänker 4 mellan varje 4e del.

så det är bara att köra snabbare metronom helt enkelt?

vilka andra sätt kan man lyssna till metronomen då?

jo det är lite luddigt då jag inte riktigt vet hur jag ska fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, om du har uppfattat metronomklicken som 8 eller 16-delar, istället för 4-delar... Det är egentligen vilket som. grejen med metronom är ju att ha en stabil puls, oavsett hur man upfattar den, men gitarr-riffet går inte i 170 bpm (beats per minute) vanligtvis räknat på 4-delarna. Alltså, antalet 4-delar/minut...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, om du har uppfattat metronomklicken som 8 eller 16-delar, istället för 4-delar... Det är egentligen vilket som. grejen med metronom är ju att ha en stabil puls, oavsett hur man upfattar den, men gitarr-riffet går inte i 170 bpm (beats per minute) vanligtvis räknat på 4-delarna. Alltså, antalet 4-delar/minut...

Så jag borde kunna spela så där till 85 bpm?

Problemet med det kan ju vara att ha trummaskinen på 170. Men jag tänkte ha riktiga trummor på detta så det lär ju inte vara något problem.

men då borde man ju nästan kunna sänka metronomen till hälften om man vill programmera trummor, om det låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

undrar en till grej, som ni märker har jag stämt ner gitarren till D på lägsta strängen,

är det vanligt att man behöver köra den tonen lite mörkare än va den ska vara för att få intoneringen att stämma

hyfsat? om man har en gura som är intonerat till att spelas i "normal" stämning?

Man kanske egentligen borde intonera en gitarr så det är meningen att man ska köra den i D för att få det att stämma?

ha en D gitarr och en "normal" ☺️.

Gitarren bör alltid vara intonerad för den stämningen du ska spela i...

Link to comment
Dela på andra sajter

underdelningar?

Underdelningar är hur man underdelar pulsen (alltså fjärdedelarna). Om du är trummis har du säkert märkt att när man spelar snabbare än pulsen (t.ex. på hihat) så kan man spela antingen två eller tre (egentligen fyra också etc. men det är egentligen samma sak) slag per pulsslag att få olika rytm. Treunderdelning låter typ "ta-ke-ti" och tvåunderdelning "ta-ka".

När du kör metronom snabbare så använder du den för att betona sådana slag och inte pulsen.

Redigerat av eudaimonism
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...