Jump to content
Annons

Styra och välja låtar på datorn från ett annat rum


mmikael

Recommended Posts

Hej!

Jag har en trea och har ett rum som är mitt studiorum. Jag använder min dator som en stor jukebox, med spellistor etc och den står i studiorummet, däremot har jag mina HiFihögtalare i vardagsrummet. Men jag tycker att det är trist att inte kunna byta låtar och ändra volymen från vardagsrummet och tänkte därför om ni känner till nån modul som man kan köpa för just den funktionen.

Jag vill inte att musiken ska föras över trådlöst för det blir väl mycket sämre kvalitet, men modulen kan ju vara trådlös. Gärna nån med en användarvänlig display så att det blir lätt att välja låtar.

Hoppas ni känner till nån sån modul! 😲 Den bör ej kosta mer än 3000 :-

MVH

/Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

det finns en tillverkare som heter Kiss som åtminstone för några år sedan gjorde (stationära) DVD-spelare som man kunde koppla in en nätverkskabel till och på så sätt få tillgång till all media inom nätverket (förutsatt att alla utdelningar o.s.v. fungerar som det ska). Vet dock inte hur det är nu längre. Det behövs då såklart en tv för att kunna navigera bland filerna, men det kanske du har vid stereon?

Om du får sämre kvalité trådlöst beror på vilken signal du skickar trådlöst. Digitala signaler har ju egenheten att antingen fungera felfritt eller att inte fungera alls. skickar du analog signal däremot kan du nog räkna med kvalitetsförlust.

Läs mer på http://www.kiss-technology.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, jag har kollat på Squeezeboxen redan, men den tar ju inte alla filformat, dessutom så behöver jag inte alla dess funktioner, då jag inte behöver nån trådlös överföring av ljudet. Det enda trådlösa jag vill ha är ju en kontroll med en display och sen köra winamp. Kanske en trådlös fjärrkontroll? Eller ett trådlöst tangentbord med display? Känner ni till sådana?

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en tillverkare som heter Kiss som åtminstone för några år sedan gjorde (stationära) DVD-spelare som man kunde koppla in en nätverkskabel till och på så sätt få tillgång till all media inom nätverket (förutsatt att alla utdelningar o.s.v. fungerar som det ska). Vet dock inte hur det är nu längre. Det behövs då såklart en tv för att kunna navigera bland filerna, men det kanske du har vid stereon?

Om du får sämre kvalité trådlöst beror på vilken signal du skickar trådlöst. Digitala signaler har ju egenheten att antingen fungera felfritt eller att inte fungera alls. skickar du analog signal däremot kan du nog räkna med kvalitetsförlust.

Läs mer på http://www.kiss-technology.com/

Hej, jag har en skruttig liten 80talstv och ämnar inte köpa nån ny, jag kollar nästan aldrig, bara film, men då på min skärm i studiorummet med madrasser utlagda på golvet 😲 så nån dvd vill jag inte ha, men tack ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Genom trådlöst nätverk. Väggar och dörrar är allstå inte något problem så länge nätverket fungerar.

Det gick förvånandsvärt lätt att få det att fungera. Nackdelen är att du måste köra iTunes, men om det inte är något hinder så är det ett bra alternativ, kanske lite dyrt. På iTouch-skärmen ser du alla låtar/aritster och volymkontroll och play och du kan spola fram/tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tack, klarar mig med min skruttiga mobil 🙂

Hur skruttig är din mobil? Den har möjligtvis inte bluetooth och javastöd? Isåfall kan du ju köra något i stil med Salling Clicker. Just det programmet har iofs bara specialstöd för iTunes och WMP, men det går att konfigurera för Winamp med om man vill det (osäker på om det går så bra att skapa spellistor och sånnt dock).

Här finns även ett bloginlägg om hur man styr Winamp från mobilen. Dock verkar det som ganska få telefoner stödjs av dessa program jämfört med Salling Clicker. http://techomaniac.blogspot.com/2007/07/wi...-bluetooth.html

Inte lika fräsig lösning som en iPod touch, men det funkar (använde Salling på min W810i ihop med iTunes ett tag, suveränt bra). Och det går ju att få tag på en kompatibel telefon billigt begagnat om din nuvarande inte funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej tack, klarar mig med min skruttiga mobil 🙂

Hur skruttig är din mobil? Den har möjligtvis inte bluetooth och javastöd? Isåfall kan du ju köra något i stil med Salling Clicker. Just det programmet har iofs bara specialstöd för iTunes och WMP, men det går att konfigurera för Winamp med om man vill det (osäker på om det går så bra att skapa spellistor och sånnt dock).

Här finns även ett bloginlägg om hur man styr Winamp från mobilen. Dock verkar det som ganska få telefoner stödjs av dessa program jämfört med Salling Clicker. http://techomaniac.blogspot.com/2007/07/wi...-bluetooth.html

Inte lika fräsig lösning som en iPod touch, men det funkar (använde Salling på min W810i ihop med iTunes ett tag, suveränt bra). Och det går ju att få tag på en kompatibel telefon billigt begagnat om din nuvarande inte funkar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=177087

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Pinnacle (eller Roku) Soundbridge.

Den ha fastkabel eller trådlös dataöverföring.

Låter bra och snygg är den också.

Finns i en mindre variant för 999:-

Funkar kalajs och den har över 10 000 radiokanaler som du kan lyssna på utan att datorn är igång.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88227

Jag kör dessutom ett litet NAS som är mediaserver till alla möjliga grejer hemma så jag slipper ha igång datorn för att lyssna på mina mp3or. Grymt smutt.

Att köra Wireless Lan för ljud försämrar inte ljudet. Paketen skickas och sänds om igen om det saknas nåt

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Min SonyEricsson W800 kan vara fjärrkontroll till många program. Förmodligen finns det i de flesta moderna telefoner.

Parkoppla telefonen med datorn så den dyker upp som en HID-enhet/ett tangentbord och kör igång fjärrkontrollfunktionen i telefonen. (Telefonen styr alltså datorn som om den varit ett trådlöst PC-tangentbord.)

Fast först kör du SE:s Bluetooth Remote Control på datorn och pekar en telefonknapp till ett kortkommando.

T ex att 5:an på telefonen ska betyda Shift-V eller Ctrl-P eller vad man nu vill...

Spara HID-filen och bluetootha till telefonen. Ditt program dyker upp i fjärrkontrollslistan på telefonen. Välj programmet och sätt igång och styr.

Här finns massor av färdiga HID-uppsättningar för t ex Winamp, PowerDVD, Windows Media Player osv.

Behövs mer avancerad fjärr så lägger jag också en röst på Salling Clicker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen alla, men det känns som om mobilen blir en nödlösning, tänker lite på om det finns några trådlösa touchskärmar, eller varför inte ett trådlöst tangentbord med display eller liknande...

Edit: man vill ju ha en fräsch manick som är bara för styrningen, inte passa runt mobilen till alla som vil byta låt 🙂

Redigerat av mmikael
Link to comment
Dela på andra sajter

tänker lite på om det finns några trådlösa touchskärmar

Då är lösningen iPod Touch. Touchdisplaybaserad styrning blir inte smidigare än så.

Mycket möjligt, men då blir det till att använda Itunes (vilket jag inte gillar [bl.a. eftersom det transcodar format som det inte tar]) och jag gillar inte tanken på att min mobil ska passas runt bland dom som vill byta låt. Det coolaste vore ju nån sorts touchscreen som bara var för musiken, med större display än ipoden.

Har hört att det ska finnas trådlösa skärmar och sen funderar jag på om Harmony Ones fjärrkontroll kan göra tricket (även om den är lite ful).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...