Jump to content
Annons

Ljud som passar i sammanhanget kommer vi inte ihåg


fabian

Recommended Posts

E de så att ljud som passar in väldigt väl i en produkt eller i reklam är svårare att komma ihåg?

Borde vi inte koma ihåg det som ger positiva tankar?

Tex vet jag precis hur en kaffemaskin låter.

En sån där stor där man bara trycker på en knapp och så kommer ett jävla whitenoise liknande ljud när kaffet tillagas.

Låter inte speciellt kul.

Däremot har jag svårare att komma ihåg hur blinkersen låter i en ny volvo.

Inbillar mig att dom har lagt mer energi på det ljudet för att få det att passa in.

En liten reflektion bara

Ha de bäst

Fabian Zetterberg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnade på Gessles nya i morse, "Silly really". Som vanligt när det gäller honom en ganska töntig låt med en rätt irriterande sångslinga som nöts in under låtens gång. Nu sitter den ju där fast jag egentligen inte gillar den.....märkligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idol juryn (som har rätt mycke erfarenhet från branschen :rolleyes: ) sa ju att det är bättre att skriva en låt som folk stör sig på än tvärtom. Jag håller med.

Bra ljud och musik märker man först när den försvinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de är nog så. Också det som gör det så svårt, antar att man ratar dom ideerna (om man har några) i ett ganska tidigt stadie.... :rolleyes: om det låter töntigt

Jag tänker, att det är en fråga om vad man vill göra / åstadkomma.

Kör man bara på, och det som blir det blir ... då kan man väl inte känna sig besviken 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på om inte alla konstiga språkfel i schlager är uttänkt för att man ska haja till...

Bra reflektion:)

Det betyder att om man ska tänka rent kommersiellt ska man skriva fel och störigt

Ta Bossons "A Little More Time" t ex, han betonar helt "fel" ord och stavelser i verserna nästan hela tiden (typ "for both me and you" och "I would never do anything to hurt you"). Men det är också det som sticker ut mest i låten, och det gick ju rätt bra för den...

http://se.youtube.com/watch?v=cdNIf7vq05U

Link to comment
Dela på andra sajter

"under my umbrella ´ella ´ella ´ella hey hey hey"...

..."jag känner en bot. Hon heter Anna, Anna heter hon"...

...och inte blev väl Eamon känd med låten "Fuck it" för det fantastiska arret?

Det krävs ju förmodligen mindre av en låtskrivare om han/hon gör låtar som folk stör sig på än att göra låtar som e så fruktansvärt jävla bra så lyssnaren kommer ihåg den för det.

Alltså det krävdes förmodligen mindre blod svett och tårar för att skriva Boten Anna än temat till Schindlers list.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...