Jump to content
Annons

Tips på bra mikrofoner?


Gäst

Recommended Posts

Ja funderar på att köpa lite micar nu till studio bygget men jag vet inte rikigt vad jag ska köpa.

Först och främst har jag tänkt att köpa mic till gitarren, ska man ha en mic bara framför stärkaren, eller är det bättre att ha en framför och någon "rumsmic"??? Och vad är bra till basen?

Sedan är det till sången som sakt. Ska man ha några olika beroende på vad man ska sjunga/spela in. Det kommer främst vara rock/pop lite tyngre, men även något åt the hives hållet.....

Jag är ute efter i något i den övreprisklassen men kanske inte mic för 50.000 haha:P. En 4-6k får det kosta styck?

Som sakt vad jag vet inte riktigt vad man ska köpa/kostar.

MVH Filip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarrstärkaren kan mickas upp på en massa olika vis. Sist jag spelade in i studio satte teknikern två SM57 framför högtalaren i min combo plus att han la in en annan mick inne i höljet, från baksidan. Och SM57 ser man ju ofta användas till virvel och gitarr även i exklusiva sammanhang, fast SM57 är ganska billiga.

Till sång finns det ju hur mycket som helst att välja på. På Rödes hemsida kan man lyssna på tex lite brötig sång

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A

Klicka på NT1-A on vocals Resin Dogs....

Men för fem sex papp får ni ju mkt exklusivare grejer ändå. Ni kanske ska tänka på att lägga en del av pengarna på en värsting preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det lavrell säger här är enl hans smaksak.. Oftast handlar det om en SM57 om det flesta får välja.. Tror säkert att det duger med E906 också.. Ska det var en Sennheiser så kolla in Sennheiser MD421

Till guran rekomenderar jag starkt Sennheisers e906, låter mycket bättre än SM57 och tillsammans med en kondingmik som du ska köpa till sången så kan det bli hur gött som helst!
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Det lavrell säger här är enl hans smaksak.. Oftast handlar det om en SM57 om det flesta får välja.. Tror säkert att det duger med E906 också.. Ska det var en Sennheiser så kolla in Sennheiser MD421
Till guran rekomenderar jag starkt Sennheisers e906, låter mycket bättre än SM57 och tillsammans med en kondingmik som du ska köpa till sången så kan det bli hur gött som helst!

Hur som helst så kan man väl säga att en SM57a alltid är bra att ha, priset ligger ju runt tusenlappen så..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar inte sm57, inget annan som någon kan rek? men rodemicarna värkar ju ganska bra kanske, ingen aning faktikst. Får kanske ta en tur till 4sound eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger min röst på Röde NT 2A. Som allroundmikrofon upplever jag att den fungerar bättre än många i högre prisklass. Lyssna gärna på Swirl Like Snow som jag lagt upp här på forumet. Allt är inspelat rakt av med den micken. Hela trumsetet spelades in genom att ställa Röden mitt på golvet. Dessutom är det smidigt (för oss som gärna sjunger nära micken) att det går att skära bas direkt, genom att ställa in det på mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till sång tycker jag att du skall kolla in Röde K2 även bra på auk gitarr. Kostar under 6000:-

Sound on sound håller med (Även Studio fast dom kunde jag inte citera med klipp och klistra . . .)

As a vocal mic, the K2 sounds very classy indeed, and it has been deliberately engineered to be reminiscent of classic studio mics. It is, however, rather quieter than some of these tube classics… I also tried the mic on the usual acoustic guitar and hand percussion, where it turned in a solid performance, combining warmth with evenness of tone. I particularly liked this mic for strummed acoustic guitar played in a pop style, as you get a punchy, no-nonsense result that sounds almost as though it’s been slightly compressed, with no ragged edges.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag blev riktigt sugen på en Rode NT2-A. Hitta ett klipp på youtube med och den värkar ju funka riktigt bra på gitarr med 😮.

Den micken låter "för bra" om du vill låta som "The Hives".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev riktigt sugen på en Rode NT2-A. Hitta ett klipp på youtube med och den värkar ju funka riktigt bra på gitarr med 😮.

Den micken låter "för bra" om du vill låta som "The Hives".

Har du nog rätt i men o andra sidan går det någ att fixa till. Inte direkt att man ska kopiera någons stil, men det är inte bara den typen av musiken som kommer spelas in.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Till sång tycker jag att du skall kolla in Röde K2 även bra på auk gitarr. Kostar under 6000:-

Sound on sound håller med (Även Studio fast dom kunde jag inte citera med klipp och klistra . . .)

As a vocal mic, the K2 sounds very classy indeed, and it has been deliberately engineered to be reminiscent of classic studio mics. It is, however, rather quieter than some of these tube classics… I also tried the mic on the usual acoustic guitar and hand percussion, where it turned in a solid performance, combining warmth with evenness of tone. I particularly liked this mic for strummed acoustic guitar played in a pop style, as you get a punchy, no-nonsense result that sounds almost as though it’s been slightly compressed, with no ragged edges.

jag har K2:an hemma & jag tycker den är finfin..tror iofs att jag lärt mig hur man ska sjunga i den

för de första inspelningarna jag gjorde med den, behövdes det ett ton desser på

fast nu behövs det inte längre, däremot tycker jag att det blir för mättat med den på akustisk gitarr

eller vilken kondensator som helst (som jag provat)

men jag gillar den viskiga diskanten på K2:an (sång) blandat med shure sm-57 på stålsträngad (gitarr)

men det är bara en setup som funkar i min lilla hem studio, som består av tre mickar

och jag är inte på något sätt expert på området, jag har bara hittat en setup jag gillar

kolla på mina uppladdade låtar..den senaste är sången satt med Röde K2 & shure SM57 på gitarr

hade jag köpt en mick idag hade jag satsat på shure SM7b som är en dybamisk mikrifon

men med ett brett frekvens omfång..jag har fått för mig att den inte låter lika sterilt som de flesta kondensatir mikrofoner gör..

har iofs aldrig testat nt2:an men på ¤Sound sa de att den var fattig i toppen

och det får mig iaf att tänka att den har en varmare ton..

ursäkta svammlet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Till sång tycker jag att du skall kolla in Röde K2 även bra på auk gitarr. Kostar under 6000:-

Sound on sound håller med (Även Studio fast dom kunde jag inte citera med klipp och klistra . . .)

As a vocal mic, the K2 sounds very classy indeed, and it has been deliberately engineered to be reminiscent of classic studio mics. It is, however, rather quieter than some of these tube classics… I also tried the mic on the usual acoustic guitar and hand percussion, where it turned in a solid performance, combining warmth with evenness of tone. I particularly liked this mic for strummed acoustic guitar played in a pop style, as you get a punchy, no-nonsense result that sounds almost as though it’s been slightly compressed, with no ragged edges.

jag har K2:an hemma & jag tycker den är finfin..tror iofs att jag lärt mig hur man ska sjunga i den

för de första inspelningarna jag gjorde med den, behövdes det ett ton desser på

fast nu behövs det inte längre, däremot tycker jag att det blir för mättat med den på akustisk gitarr

eller vilken kondensator som helst (som jag provat)

men jag gillar den viskiga diskanten på K2:an (sång) blandat med shure sm-57 på stålsträngad (gitarr)

men det är bara en setup som funkar i min lilla hem studio, som består av tre mickar

och jag är inte på något sätt expert på området, jag har bara hittat en setup jag gillar

kolla på mina uppladdade låtar..den senaste är sången satt med Röde K2 & shure SM57 på gitarr

hade jag köpt en mick idag hade jag satsat på shure SM7b som är en dybamisk mikrifon

men med ett brett frekvens omfång..jag har fått för mig att den inte låter lika sterilt som de flesta kondensatir mikrofoner gör..

har iofs aldrig testat nt2:an men på ¤Sound sa de att den var fattig i toppen

och det får mig iaf att tänka att den har en varmare ton..

ursäkta svammlet! 🙂

Om det låter sterilt beror det nog mycket på din preamp också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som Claes var inne på tidigare.. En bandmick kan få en steril micpreamp att låta lite varmare och vintage.. Prisvärd sådan mic är t.ex JJlabs HRM-15ser ut som om den kostar 10 ggr så mycket men låter helt ok på både uppmickad gitarrstärkare och sång.. Men ska du ha den på sång så se till att ha en puffskydd också..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...