Jump to content
Annons

Hej är ny här i formet och har frågor om min elgitarr..


Atian

Recommended Posts

hejsan,

Jag är ny här i formet och har några frågor till er om lack och sånt.

Har haft denna pärla i en månad. Denna elgitarr är från 80 talet (84 -87 att vara exakt) och är tillverkad i Japan.

Elgitarren heter "Fender Contemporary" och ni kan kolla på den också i Wikipedia för att veta mer om den.

Denna elgitarr finns inte längre i marknaden och dom tillverkas inte mer.

Så dom är väldig sällsynta att hitta och dom skitbra tillverkade!

Den tillverkades i den kända Företaget Fujigen.

Body type: Solid

Neck joint: Bolt on

Body: White basswood /Tan Birch

Neck: Maple

Fretboard: Maple or Rosewood

IMGP0508.jpg

Som ni ser att den har inte dom originella mickarna och System III (Tremolo).

Personen som har haft den han böt mickarna mot EMG´s. Dom är SA/SA/81 eller S/S/81...

Men hur som helst och dom är också Custom made för han ville att dom skulle låta som ZZ TOP!

Tremolo böt han mot Scheller (licensed under floyd rose patents).

Plus jag har saker att säga till er om vad ska jag göra med det här smällen?

IMGP0516.jpg

Asså trädet under färger är inte ens dugg skadat, bara färgen.

Det finns andra kraftiga repor (smällar) som har gjort färgen har blivit sönder.....

Men det har inte dugg påverkad elgitarrens ton.

Frågorna är:

Vad ska jag göra med sådana repor?

Ska jag färga om den eller?

Han som har sålt den till mig sa att jag kan ta den till bilverksta och färga om den till supersnygg färg.

han sa att det kostade omkring 1000 - 2000kr.

så har bestämd vilken den ska ha och det är svart klassisk metall färg och plus bending.

Men just är jag osäkert om jag ska göra det...

Ty jag vet inte om den är smart idé att göra det eller?

Jag vill denna ska få livet tillbaka.. "she deserve it" 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

precis. det finns ju tom ett gitarr märke som heter vintage som säljer färdigslitna gitarrer. Det är ju en del av charmen med en gitarr att se att den använts och inte bara hängt på en vägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

precis. det finns ju tom ett gitarr märke som heter vintage som säljer färdigslitna gitarrer. Det är ju en del av charmen med en gitarr att se att den använts och inte bara hängt på en vägg.

Plus att t ex Fender o Gibson själva säljer slitna gitarrer som egentligen är nya. Slitage kan ge personlighet till guran! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt den vara en player! Det finns en poäng med att det inte är för hög finish på gitarren - man vågar använda den. Den kommer inte att bli ny för att den får ny lack. Det finns en poäng med instrument som har några år på nacken - trät har hunnit torka ordentligt.

De här tidiga instrumenten från Fender Japan har mycket gott rykte och är ofta mycket bra. Man ska komma ihåg att Fender under CBS-eran fick allt sämre rykte och sedan man startat tillverkning i Japan lyckade man höja kvaliten.

Om du har planer på att återställa den i orginalskcik har jag nog ett set orginalmickar till Contemporary.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar som ni har gett mig !

Tack också för råd om vad ska jag göra min elgittarr.. jag ska låta den som den är!

(Och spela massvis på den så att den bli ännu mer sliten 😆)

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu någon gång skulle få för dig att göra något åt ditt märke så har du en bra informationskälla på www.projectguitar.com där det finns många guider på hur du reparerar och bygger det mesta som har med gitarrer att göra. där finns mycket att lära och kan dessutom vara spännande att bara läsa igenom för att se vad andra har gjort. rekommenderas!

Link to comment
Dela på andra sajter

om du nu någon gång skulle få för dig att göra något åt ditt märke så har du en bra informationskälla på www.projectguitar.com där det finns många guider på hur du reparerar och bygger det mesta som har med gitarrer att göra. där finns mycket att lära och kan dessutom vara spännande att bara läsa igenom för att se vad andra har gjort. rekommenderas!

Oh, va nice!

Ska kolla igenom hela sidan för att lära mig mer om elgitarrer 😄

tack så mycket Awake och ni andra förståss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...