Jump to content
Annons

Bonham uppmikning


frix (oregistrerad)

Recommended Posts

Sorry jag dissar quote-knappen haha, orkar inte.

"Ett alternativ är att fånga så mycket som möjligt av trumsetet med två mickar"

Hmm, jag tycker det ser ut som att det står två där iaf. Eller menar du något annat? Känner mig lite lost..

Nä jag är en sån som inte gillar trumljudet i Led Zeppelin. Det låter väl rätt bra i sin helhet men bara trummorna är jag inget fan av. Finns vissa 70-talstrumsound jag gillar, typ detta: http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. 😄

Med fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör!

Jo det är två stormembranare plus en sm57 på virveln och en kaggemick. Utan speciell virvelmick kan gå, om trummisen är bra, men utan kaggemick kan det aldrig bli rätt knuff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag såg en gång ett schema på hur Buddy Rich krävde att få sina trummor utmickade live. Tre mickar totalt, vå överhäng ganska nära varann, sen var det ovanliga att han körde med endast en mick en bit under virveln tog upp ljudet både från virveln och baskaggens baksida. De kanske mätte avståndet där med, så det blev exakt lika till bastrumsskinnet och undersidan på virveln? Kanske inte den bästa metoden om man har en svårt gnisslande Speed King pedal. 😄

Här är mer gött mos med Focus:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.youtube.com/watch?v=bpV5InLw52U. Youtubekvalité men ja man hör ju. Live är det också! Där är det närmickat.. 😄
ser mer ut som en variant med just två OH å en bastrumme mick
Med fyra mikrofoner är det ju ingen konst? Blir ju typ bra hur man än gör!

det är väl roligt om det blir bra?

Tycker det mer ser ut som en OH, kagge och en på virveln. Micken för virveln sitter så nära så jag vetefan om jag skulle kalla det för överhäng..

Ja, sa jag att det skulle vara tråkgt? Jag tyckte det lät på honom som att det skulle vara nåt supersvårt, men det var typ det första man fick lära sig om uppmickning av trummor när jag gick på gymnasiet. 2 eller 3 mikrofoner kan jag förstå är svårare men just fyra är ju basic?

jaha

såg inte virvelmicken

däremot en som sitter nånstans vid golvpukan

nåt väldigt enkelt kan ju vara enkelt att få helt ok men ändå svårt att få riktigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Letade fram ett exempel på uppmickning med fyra mikrofoner. Det här är två stormebraniga AKG C414-UBL som plockar upp trumsetet- En rakt ovanifrån och en till höger om trummisen i höjd med axeln. De är panorerade ungefär kl tre till varsin sida. En Electrovoice N/D868 i bastrumman och en Neumann KM54 på sidan av virveln. Ingen EQ, ingen kompression.

DEt där lät ju bra. Men hade ni inte en enda cymbal att provslå på när ni ändå höll på?

Sådärja!

Både pukor och cymbaler denna gång!

Taget från samma session som förra gången, med samma placeringar och mickar.

4micstrummor.mp3

Edit: Ja just det. Har även lagt en kompressor på bussen som jobbar ett par dB. I övrigt inga pluggar, bara nivåer och panorering.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastiskt bra kaggeljud där Joachime! En grej som är nog så viktig för att det ska låta bra o Bonhamlikt är ju även hur dom är stämda, eller? Och han hade ju så grymtgrymt mkt i sina händer o fötter dessutom. Ungefär som med de som jagar Hendrix o Van Halen-ljud på guran. Hur fet dimension hade kaggen på inspelningen, 26" månne?

Grymt sound iaf! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt dålig på att notera trumstorlekar men har för mig att det var en 24" Ludwig från tidigt 70-tal.

Virveln är något senare, typ en Pearl från 80-talet. Den erövrade platsen från en klassisk Black Beauty! Passade bättre in i arrangemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt dålig på att notera trumstorlekar men har för mig att det var en 24" Ludwig från tidigt 70-tal.

Virveln är något senare, typ en Pearl från 80-talet. Den erövrade platsen från en klassisk Black Beauty! Passade bättre in i arrangemanget.

Det är nog en 24". Sån har vår trummis, höjden på golvpukorna ser utt vara ungf lika. Tjalle vill ha större ändå säger han.

Notera vår utmickning, en AKG C1000S ovanför och en SM57 liggande i kaggen.

Han har även ett 60-tals Ludvigset modell Beatles fast med en mindre kagge än de hade. Trycket i de här Tamatrummorna är mycket bättre än i de gamla Ludwigarna.

post-8284-1225444836_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har sedan 3 år tillbaka endast micat upp mina trummor med 4 kondensatormicar.

3 st Shure sm-81. en ovanifrån och två på var sin sida av trumsetet. Alla riktade mot virveln.

En Röde nt2-a framför kaggen riktad upp mot övre sargen för att plocka upp hängpukorna också.

Problemet med ofas löste jag genom att ha alla micar närapå exakt 110 cm från virvelns mitt. måttet är väl slumpen bara. Experimentera. För få verkar våga gå ifrån "regelboken"!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag har sedan 3 år tillbaka endast micat upp mina trummor med 4 kondensatormicar.

3 st Shure sm-81. en ovanifrån och två på var sin sida av trumsetet. Alla riktade mot virveln.

En Röde nt2-a framför kaggen riktad upp mot övre sargen för att plocka upp hängpukorna också.

Problemet med ofas löste jag genom att ha alla micar närapå exakt 110 cm från virvelns mitt. måttet är väl slumpen bara. Experimentera. För få verkar våga gå ifrån "regelboken"!!

Kopplar du Röden som 8 omni eller njure? Basfilter?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 🙂

Tackar det där var fint att höra. Sånt gött ljud behöver inte en massa reverber och bjäfs.

Du skriver om en femte mick: Mick i setet: Sennheiser MD21. Hur satte du den? Och är det en njurmick eller?

Och vad är Universal Audio 1176?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar det där var fint att höra. Sånt gött ljud behöver inte en massa reverber och bjäfs.

Du skriver om en femte mick: Mick i setet: Sennheiser MD21. Hur satte du den? Och är det en njurmick eller?

Och vad är Universal Audio 1176?

01%2007%202007sennheiser_md-21-u.jpg

Sennheiser MD21 är rundtagande och kanske mest etablerad som reportermick i tv och radio på 70-/80-talet. Jag uppskattar den som närmick på alla möjliga ljudkällor. Till skillnad från mickar med njurupptagning får man ingen proximityeffekt och diskanten är relativt snäll. Bra mellanregister helt enkelt!

Jag brukar sätta den strax ovanför bastrumman i linje med frontskinnet pekandes mot virveln. 1176 är en transistorkompressor med fasta ratio-värden som man kan kombinera. Det i kombination med löjligt snabba attack- och releasetider ger ofta ett intressant och användbart resultat på rumsmickar och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar det där var fint att höra. Sånt gött ljud behöver inte en massa reverber och bjäfs.

Du skriver om en femte mick: Mick i setet: Sennheiser MD21. Hur satte du den? Och är det en njurmick eller?

Och vad är Universal Audio 1176?

01%2007%202007sennheiser_md-21-u.jpg

Sennheiser MD21 är rundtagande och kanske mest etablerad som reportermick i tv och radio på 70-/80-talet. Jag uppskattar den som närmick på alla möjliga ljudkällor. Till skillnad från mickar med njurupptagning får man ingen proximityeffekt och diskanten är relativt snäll. Bra mellanregister helt enkelt!

Jag brukar sätta den strax ovanför bastrumman i linje med frontskinnet pekandes mot virveln. 1176 är en transistorkompressor med fasta ratio-värden som man kan kombinera. Det i kombination med löjligt snabba attack- och releasetider ger ofta ett intressant och användbart resultat på rumsmickar och liknande.

Jag lyssnade flera ggr, tagning 1 o 2 hörde jag knappt nån skillnad på, virveln kommer med fint även utan virvelmicken. Men version 3, med Sennheisern blir ju fetare helt klart. Jag skulle kunna kopiera det lite grann med att sätta min ADK 51 (som jag utan framgång försökt sälja) där du hade Sennheisern. EV N/D på baskaggen, Röde NT2-A som overheadar, SM57 on snare (ev skippa den) och ev ADK 51 framför som du beskriver. Med Glyn Johns metod har jag en viss oro att hängpukan kommer att låta tunnare/annorlunda än golvpukorna, enär den overheaden hamnar längre ifrån än den vid golvpukorna gör. Avstånden betyder nästan allt är min enkla erfarenhet, och en frontmick kunde kanske feta upp hängpukan. Den avståndsmickar ju baskaggen oxå. Hehe.

På livebilden kör vi SM57 i kaggen och en lika på virvel hihat-sidan den är dold bakom krashen, och en AKG C1000S på ride/golvpukssidan. Alla blev mäkta imponerade av trumljudet faktiskt, rejält med botten i kaggen. Hur läckert ska det inte bli sen med en EV N/D 868? Den är för övrigt på ingång från JAM, den var restad vid beställningen, den har Kina-shockmounten till Rödena i sällskap. Så nu kan vi snart börja spela in!

post-8284-1227787069_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade flera ggr, tagning 1 o 2 hörde jag knappt nån skillnad på, virveln kommer med fint även utan virvelmicken. Men version 3, med Sennheisern blir ju fetare helt klart. Jag skulle kunna kopiera det lite grann med att sätta min ADK 51 (som jag utan framgång försökt sälja) där du hade Sennheisern. EV N/D på baskaggen, Röde NT2-A som overheadar, SM57 on snare (ev skippa den) och ev ADK 51 framför som du beskriver. Med Glyn Johns metod har jag en viss oro att hängpukan kommer att låta tunnare/annorlunda än golvpukorna, enär den overheaden hamnar längre ifrån än den vid golvpukorna gör. Avstånden betyder nästan allt är min enkla erfarenhet, och en frontmick kunde kanske feta upp hängpukan. Den avståndsmickar ju baskaggen oxå. Hehe.

Mitt-i-setet-micken limmar ofta ihop setet på ett snyggt sätt, men man bör kontrollera fasrelationerna mellan mickarna noggrant.

Om du vill göra det enkelt för dig, börja med tre mickar och sätt bastrummemicken utanför bastrumman.

I exemplet satt micken inuti bastrumman. Hade jag backat ut den en bit utanför hade jag fått ett liknande resultat med bara tre mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade flera ggr, tagning 1 o 2 hörde jag knappt nån skillnad på, virveln kommer med fint även utan virvelmicken. Men version 3, med Sennheisern blir ju fetare helt klart. Jag skulle kunna kopiera det lite grann med att sätta min ADK 51 (som jag utan framgång försökt sälja) där du hade Sennheisern. EV N/D på baskaggen, Röde NT2-A som overheadar, SM57 on snare (ev skippa den) och ev ADK 51 framför som du beskriver. Med Glyn Johns metod har jag en viss oro att hängpukan kommer att låta tunnare/annorlunda än golvpukorna, enär den overheaden hamnar längre ifrån än den vid golvpukorna gör. Avstånden betyder nästan allt är min enkla erfarenhet, och en frontmick kunde kanske feta upp hängpukan. Den avståndsmickar ju baskaggen oxå. Hehe.

Mitt-i-setet-micken limmar ofta ihop setet på ett snyggt sätt, men man bör kontrollera fasrelationerna mellan mickarna noggrant.

Om du vill göra det enkelt för dig, börja med tre mickar och sätt bastrummemicken utanför bastrumman.

I exemplet satt micken inuti bastrumman. Hade jag backat ut den en bit utanför hade jag fått ett liknande resultat med bara tre mickar.

Jag har precis gjort inspelningar med ett band där vi körde ungefär samma mikrofon setup (även MD21:an) och det blev kalasbra...har aldrig spelat in trummor bättre. Nu när vi håller på att mixa det hela kommer det dock antagligen sluta med att endast oh-mickarna får vara med då det ligger trummaskiner och grejer i mixen också. Synd, men man måste döda lite älsklingar ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade flera ggr, tagning 1 o 2 hörde jag knappt nån skillnad på, virveln kommer med fint även utan virvelmicken. Men version 3, med Sennheisern blir ju fetare helt klart. Jag skulle kunna kopiera det lite grann med att sätta min ADK 51 (som jag utan framgång försökt sälja) där du hade Sennheisern. EV N/D på baskaggen, Röde NT2-A som overheadar, SM57 on snare (ev skippa den) och ev ADK 51 framför som du beskriver. Med Glyn Johns metod har jag en viss oro att hängpukan kommer att låta tunnare/annorlunda än golvpukorna, enär den overheaden hamnar längre ifrån än den vid golvpukorna gör. Avstånden betyder nästan allt är min enkla erfarenhet, och en frontmick kunde kanske feta upp hängpukan. Den avståndsmickar ju baskaggen oxå. Hehe.

Mitt-i-setet-micken limmar ofta ihop setet på ett snyggt sätt, men man bör kontrollera fasrelationerna mellan mickarna noggrant.

Om du vill göra det enkelt för dig, börja med tre mickar och sätt bastrummemicken utanför bastrumman.

I exemplet satt micken inuti bastrumman. Hade jag backat ut den en bit utanför hade jag fått ett liknande resultat med bara tre mickar.

Ja, jag tror själv att en tremicks Glyn Johnsvariant kan bli helt perfekt, trummisen är så jäkla bra dynamiskt, han slår exakt så hårt eller löst på allt vid rätt tillfälle att det säkert skulle funka med bara en enda mick. Hans sätt att spela ride varierat är det bästa jag hört av alla trummisar i hela världen. Han själv tänker nog inte på det, läser aldrig trumtidningar, är aldrig ute på forum, skiter helt och hållet i vad andra band gör, han bara spelar. Och efter att ha spelat ihop i 30 år vet han och basisten precis när de ska göra fills utan att krocka med mina gitarrutbrott.

Vi har ju 8 spår att vifta med vid samtidig inspelning, kör vi bara tre mickar på trummorna kan vi få med keyboarden i stereo och bas, sång och gitarr på varsin mono. Det enda sättet att få till riktigt bra blues är att inte lägga på ett skit efteråt. Kanske göra om sången då, men helst inte!

Det ska bli så jävla kul att äntligen få spela in med rätt musiker och utan tidspress. Har jag flyt kan jag spela in i en riktigt byggd före detta studio som bara repas i nu. Akustiken där är fullständigt perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis gjort inspelningar med ett band där vi körde ungefär samma mikrofon setup (även MD21:an) och det blev kalasbra...har aldrig spelat in trummor bättre. Nu när vi håller på att mixa det hela kommer det dock antagligen sluta med att endast oh-mickarna får vara med då det ligger trummaskiner och grejer i mixen också. Synd, men man måste döda lite älsklingar ibland.

Känner igen det där... 😄

Fast lite av bastrumman brukar få följa med ändå. Annars ger läcket i överhänget en kuslig spöklik känsla.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnade flera ggr, tagning 1 o 2 hörde jag knappt nån skillnad på, virveln kommer med fint även utan virvelmicken. Men version 3, med Sennheisern blir ju fetare helt klart. Jag skulle kunna kopiera det lite grann med att sätta min ADK 51 (som jag utan framgång försökt sälja) där du hade Sennheisern. EV N/D på baskaggen, Röde NT2-A som overheadar, SM57 on snare (ev skippa den) och ev ADK 51 framför som du beskriver. Med Glyn Johns metod har jag en viss oro att hängpukan kommer att låta tunnare/annorlunda än golvpukorna, enär den overheaden hamnar längre ifrån än den vid golvpukorna gör. Avstånden betyder nästan allt är min enkla erfarenhet, och en frontmick kunde kanske feta upp hängpukan. Den avståndsmickar ju baskaggen oxå. Hehe.

Mitt-i-setet-micken limmar ofta ihop setet på ett snyggt sätt, men man bör kontrollera fasrelationerna mellan mickarna noggrant.

Om du vill göra det enkelt för dig, börja med tre mickar och sätt bastrummemicken utanför bastrumman.

I exemplet satt micken inuti bastrumman. Hade jag backat ut den en bit utanför hade jag fått ett liknande resultat med bara tre mickar.

Ja, jag tror själv att en tremicks Glyn Johnsvariant kan bli helt perfekt, trummisen är så jäkla bra dynamiskt, han slår exakt så hårt eller löst på allt vid rätt tillfälle att det säkert skulle funka med bara en enda mick. Hans sätt att spela ride varierat är det bästa jag hört av alla trummisar i hela världen. Han själv tänker nog inte på det, läser aldrig trumtidningar, är aldrig ute på forum, skiter helt och hållet i vad andra band gör, han bara spelar. Och efter att ha spelat ihop i 30 år vet han och basisten precis när de ska göra fills utan att krocka med mina gitarrutbrott.

Vi har ju 8 spår att vifta med vid samtidig inspelning, kör vi bara tre mickar på trummorna kan vi få med keyboarden i stereo och bas, sång och gitarr på varsin mono. Det enda sättet att få till riktigt bra blues är att inte lägga på ett skit efteråt. Kanske göra om sången då, men helst inte!

Det ska bli så jävla kul att äntligen få spela in med rätt musiker och utan tidspress. Har jag flyt kan jag spela in i en riktigt byggd före detta studio som bara repas i nu. Akustiken där är fullständigt perfekt.

Kom att tänka på att MD21 även är en gammal trotjänare till marindiesel som sitter i många äldre fritidsbåtar. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 😛

Grymt, jag tycker bastrumman låter fantastiskt bra, var det verkligen så bra när vi spelade in? 🙂

MD21 gör sitt också, känns helt klart fylligare och kaxigare med den i ljudbilden.

För att vara lite nördig så måste jag bara poängtera att det var Lawson L47or och inte L251. 251-kapseln ska vara brightare tydligen...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 😛

Grymt, jag tycker bastrumman låter fantastiskt bra, var det verkligen så bra när vi spelade in? 🙂

MD21 gör sitt också, känns helt klart fylligare och kaxigare med den i ljudbilden.

För att vara lite nördig så måste jag bara poängtera att det var Lawson L47or och inte L251. 251-kapseln ska vara brightare tydligen...

Du hade alltså äran att vara med Elof? Kanske tom höll i pinnarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 😛

Grymt, jag tycker bastrumman låter fantastiskt bra, var det verkligen så bra när vi spelade in? 🙂

MD21 gör sitt också, känns helt klart fylligare och kaxigare med den i ljudbilden.

För att vara lite nördig så måste jag bara poängtera att det var Lawson L47or och inte L251. 251-kapseln ska vara brightare tydligen...

Du hade alltså äran att vara med Elof? Kanske tom höll i pinnarna?

Ja precis, jag lirar trummor i klippet. Det var meningen att jag och en annan kille skulle vara tekniker (därför hade jag med mig L47-mikrofonerna). Det var vi också, men det visade sig att bandets trummis var tvungen att dra efter ett tag och de hade några orepade låtar, så det hela slutade med att Joachim satt vid spakarna och vi fick agera musiker istället. Mycket rolig session 🙂

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Du hade alltså äran att vara med Elof? Kanske tom höll i pinnarna?

Kanske till och med det! 😛

Till Elof: Jo, den lät så pass bra! Har däremot skurit virveln högt (200 Hz typ) OCH plussat på en del topp. Md21 har jag skurit bort en del ride och burkigt mellanregister från. OH har 3 dB extra vid 120 Hz och nedåt. (Hörs på golvpukan).

Edit: Lyfte in citat

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelade in bandet Blood Music i helgen och använde totalt fem mikrofoner på trumsetet:

Bastrumma Gefell M930

Virvel Sennheiser MD441

Mick i setet: Sennheiser MD21

Överhäng: Lawson L251 (Tack till Elof på forumet!)

Lawsonmickarna placerades liknande Glyn Johns-metoden. MD441 sitter på virvelns ovansida (slagskinnet) och i efterhand kan jag tycka att det inte var helt optimalt val av mick. Men ibland har man bråttom och är sugen att komma igång! 🙂

Lite kompression på virvel vid inspelning. MD21'an fick en ordentlig dos Universal Audio 1176. I Cubase har jag satt nivåer och justerat en aning med eq och slutligen lagt en UAD Fairchild som busskompressor.

Har lagt upp tre filer.

Tre mickar - bastrumma och överhäng

Fyra mickar - bastrumma, virvel och överhäng

Fem mickar - alla mickarna tillsammans

Edit: Basläcket får ni med på köpet. 😠

Grymt, jag tycker bastrumman låter fantastiskt bra, var det verkligen så bra när vi spelade in? 🙂

MD21 gör sitt också, känns helt klart fylligare och kaxigare med den i ljudbilden.

För att vara lite nördig så måste jag bara poängtera att det var Lawson L47or och inte L251. 251-kapseln ska vara brightare tydligen...

Du hade alltså äran att vara med Elof? Kanske tom höll i pinnarna?

Ja precis, jag lirar trummor i klippet. Det var meningen att jag och en annan kille skulle vara tekniker (därför hade jag med mig L47-mikrofonerna). Det var vi också, men det visade sig att bandets trummis var tvungen att dra efter ett tag och de hade några orepade låtar, så det hela slutade med att Joachim satt vid spakarna och vi fick agera musiker istället. Mycket rolig session 🙂

Vill ni höra lite idiotblues? Vår dåvarande trummis Olle Klösa sjunger "Talk to my Baby". Jag tror hans sk grammatik och accent är influerad av Brewer Phillips som i många år spelade med Hound Dog Taylor i Chicago. Han träffade nämligen honom och skötte ljudet när Phillis spelade i Arvika. Det där är inspelat live, med basrigg o gitarrstärk alldeles inpå trummorna. Trummorna hade Olle betalat 500 kr för. Jag spelar tele genom en Fender Blues Junior

http://www.myspace.com/hakannilsson

De andra två låtarna har jag skrivit o sjunger på.

Fan jag blir sugen på brännvin när jag hör den där negerstompen. The Devils Music. 😄

post-8284-1227872885_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Föstår inte vad en "stormembran´re" har med trummor att göra....låter som idioti att placera en dyr-mic i närheten av en trummis som viftar med träpinnar och siktar dåligt.

Attacken vid tillslag är enorm, ingen mic kan klara den dynamiken på ett vettigt sätt, jag brukade säga till dom som klagade på virvelljudet...ok sätt örat vid micen så slår jag så får du höra hur det låter.....

Idag är det nog mer ambiens mikar som sätter trumsoundet i den slutliga mixen...med allt skit som att spela en i taget och inget läckage så försvinner livet i inspelningen....bättre spelat individuellt kanske men ganska könlöst har det blivit.

Bonham var inte en fråga om mikrofoner....han lirade så....oavsett vilken mic det var....Shure eller Neumann...vem bryr sig...det hände just då.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Föstår inte vad en "stormembran´re" har med trummor att göra....låter som idioti att placera en dyr-mic i närheten av en trummis som viftar med träpinnar och siktar dåligt.

Attacken vid tillslag är enorm, ingen mic kan klara den dynamiken på ett vettigt sätt, jag brukade säga till dom som klagade på virvelljudet...ok sätt örat vid micen så slår jag så får du höra hur det låter.....

Idag är det nog mer ambiens mikar som sätter trumsoundet i den slutliga mixen...med allt skit som att spela en i taget och inget läckage så försvinner livet i inspelningen....bättre spelat individuellt kanske men ganska könlöst har det blivit.

Bonham var inte en fråga om mikrofoner....han lirade så....oavsett vilken mic det var....Shure eller Neumann...vem bryr sig...det hände just då.....

Sa du gillar inte stormembranare pa trummor? Jag skulle inte heller satta en san vid en trummis som "viftar och siktar daligt" men turligt nog sa finns det ju trummisar som kan spela pa riktigt. Jag brukar anvanda stormembranare pa i princip allt utom virvel och hihat och har aldrig slagit sonder en mick. Idioti ar icke att underskatta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...