Jump to content
Annons

Andy_M

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Andy_M

  • Födelsedag 1981-06-11

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Dalarna
  1. Tack som fan. Bra att få hjälp att tänka ibland, samt att få ta del av andras kunskap!
  2. Tack Mellow! Visst är det 1/4 band. Sanningen är att jag inte direkt har använt band tidigare till den här. Det finns ju fortfarande några gubbar som kan kalibrera så det är ju inte omöjligt att gå den vägen. Jo, ATR verkara vara det bästa på marknaden just nu. Om inte de enda konkurrenterna till RMG. Men ATR's band finns nog inte med "små hål" på spolarna så då tillkommer det att fixa adaptrar el vad det nu heter. Hos Svalander kostar sådana nästan 400 spänn.
  3. Det beror mycket på vilken målgrupp man söker. Det går att sälja kassetter, vinyl och CD . Fördelen med skivbolag är att man slipper packetera och skicka skivor i tid och otid. Dessutom har de antagligen kontakter med distros osv. En del bolag har säkert kontakter med spelställen, festivaler och kanske också bokningsbolag. Men det beror återigen på vilken målgrupp man snackar om. Smala subgenrer har ofta mindre och tätare kontaktnät där både skivbolagsfolk och musiker lever för musiken. Mitt band släppte en skiva på ett indiebolag. Jag jobbade häcken av mig med att få mastern digitaliserad från rullband, designa omslag och scanna och be massa kunnigt folk att hjälpa mig att göra allt detta rätt. Sen ska man försöka få skivbolaget att förstå att det SKA låta så här, att omslaget SKA se ut som det är osv. Egentligen alla frågor du ställer beror nog helt på vad det är för musik och bolag.
  4. Andy_M

    passande rullband

    Jag har en 8-kanals Fostex Model 80 och ska köpa nya rullband Efter lite forskning avfärdade jag RMG eftersom många verkar haft problem med "avfällning"?! Men varje rullbandare föredrar väl sitt eget rullband. Som jag förstår det så har det med bias att göra. Jag vore tacksam för tips!
  5. Kan det möjligtvis vara Manus Anka bakom denna användare?

  6. Andy_M

    Bonham uppmikning

    Tar upp med njure. Jag ställde inte in avskärning i basen vad jag minns.
  7. Håller fullständigt med Guitar Nilsson å Gurelura. Det är mer eller mindre ett krav från min sida att jag som trummis får köra live med minst en i bandet. Det kan vara fördel att lira med just den medlemmen man bäst kommunicerar med musikaliskt. Häftigast dock att köra med hela bandet!
  8. Håkan Hellström behövdes i tider med autotuner och samplingar. Kom igen Lena var en bra sommarplåga. Mitt bidrag blir: Tough Alliance. Dom förstår jag mig inte på. särskilt Låten Silly Crimes med löjliga melodier och fåniga ljud typ 80:s casio, och deras liveframträdanden där dom kör helt playback och de två medlemmarna som går omkring på scen och fånar sig. Kan ses på youtube. Men jag tror att det är deras grej att reta upp folk så dom har väl vunnit?!! Jo, hata är ett starkt ord. men hade någon hatat mig som artist så hade det väl varit förlåtet om dom hade något bra argument. Alla kan ju inte älska allt!
  9. Andy_M

    Bonham uppmikning

    Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, men tänkte dela med mig av mina erfarenheter. Jag har sedan 3 år tillbaka endast micat upp mina trummor med 4 kondensatormicar. 3 st Shure sm-81. en ovanifrån och två på var sin sida av trumsetet. Alla riktade mot virveln. En Röde nt2-a framför kaggen riktad upp mot övre sargen för att plocka upp hängpukorna också. Problemet med ofas löste jag genom att ha alla micar närapå exakt 110 cm från virvelns mitt. måttet är väl slumpen bara. Experimentera. För få verkar våga gå ifrån "regelboken"!!
  10. Hej hwasser Mitt första inlägg på länge. Jag tänkte problematisera lite. Hade jag som är trummis kommit in i replokalen och sett ett elektroniskt set hade det nog slaknat lite! Psykologiskt överväger fördelarna med ett riktigt trumset helt klart. Att redigera bort missar i dubbeltrampet vid inspelning är att redigera bort trummisens personlighet. Missar däremot tar man ju om. Det finns ju inget lort i ljudet hos digitaltrummor. Då blir ju musiken lika brutal som dansband eller eurodisco rent produktionsmässigt IMHO! Men visst tycker jag att man kan repa med eltrummor om fördelarna är övervägande. Men återigen, vid inspelning ligger ju brutaliteten lika mycket i soundet som det gör i hastighet och attityd !
  11. Tack tack! Roligt att äntligen ha reggat sig här.
  12. Tack Twilight_Zound å Phobos för kommentarerna. Vi hade kurser i mixerbordsteknik på utbildningen, men jag insåg att jag tappat det mesta. Att avmagnitisera rullbandarn kommer jag att lära mig. Jag har ju som många här mest bara jobbat i Cubase, därför känns detta spännande. Jag kanske borde vara i nån pryltråd om detta ? Det jag eftersökte var om nån kände till mixerbordet jag köpt. Rullbandarn känner jag bättre till. Någon?
  13. Jo. jag vet inte hur man lägger upp bilder här, men det finns väl nån gammal räv som vet vad jag har för prylar...? I förrgår köpte jag ett 16kanaligt mixerbord som heter ARIES 16.8.16 Jag hittar ingen som helst info på nätet om det. 3000 pix betalade jag och fick veta att nypriset hade en extra nolla. Det köptes av Uppsala universitet och har bara använts där tills den studion lades ner. En 8-kanals rullbandare: Fostex model 80. Tillverkad 1986 har jag tidigare också införskaffat . Ja, vad tycker ni?
  14. Andy_M

    Hej. Jag är ny här

    Mitt namn är Andreas. Jag spelat trummor sedan 9 års ålder och är tyvärr till 85 % självlärd. Jag som många andra här har visioner om studiobygge. Men mina kunskaper är mycket bristande. Jag har lite erfarenhet av Cubase sen ca -98 och fram tills i dag då jag var studiotekniker för en skivinspelning av bandet jag lirade i. Analogt ligger mig varmast om hjärtat då jag fortfarande nästan bara köper vinyl och spelar in blandband till min gamla opel. Denna läggning har resulterat i att jag nu har köpt mixerbord (ARIES 16.8.16) och en rullbandare (FOSTEX 8-kanalare) mums... Jag vill fortsätta den analoga linjen i den mån det går. Men jag är INTE motståndare till den digitala tekniken. På nåt vis känns det som grundläggande kunskaper att kunna hantera det analoga först, så får jag utöka digitalt senare När jag vid få tillfällen har varit studiotekniker/producent har jag aldrig känt mig tvungen att följa råden "sätt micen så här, för så har jag alltid gjort och det gör alla". Jag har ofta känt att det har varit en ganska konservativ kultur bland studiofolk. Att experimentera är halva nöjet. Produktioner jag går igång på brukar vara live-inspelade, råa och ärliga om det musiken passar.
×
×
  • Skapa ny...