Jump to content
Annons

Framslumpad upphovsrätt


Valle

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Fråga inte, kör!

Som basisten i mitt gamla band brukar säga "det är bara att köra liksom"!

fast jag har ingen aning om vad du menar iofs...

Stimmar man en slumpad grej har man tagit beslut om att det är bra. Hur du gjort det är väl helt egalt eller?

Dessutom är nog det så att man gör handpåläggning anyway...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
En dator eller ett program är inte en juridisk person och kan därmed inte räknas som upphovsman, så då är det bara användaren som kan hävda upphovsrätt.

Vad har hänt? Du brukar ju ha betydligt knivigare frågor på fredagarna... 🙂😛

Om man betraktar den mänskliga hjärnan som en biologisk dator där minnen och upplevelser lagras så kan man ju fråga sig om inte allt man gör är "stöld"? Kan det vara så att allt du producerar i musik är en omarbetad upprepning av något du redan hört? Jag tror inte man behöver skämmas om man slumpar fram melodier i en dator. I slutänden är det ändå framförandet och produktionen som avgör om det är originellt eller inte. Om datorn slumpar fram typ Yesterday eller något liknande kan det bli problem men med dagens något vagare "bokstavering" av melodier där tyngden istället ligger på just produktion och artistens egenhet så går man nog trygg:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån snubbe som gjorde en låt av receptet på oboyförpackningen.

Undra om han kallade sig låtskrivare eller ej 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betraktar den mänskliga hjärnan som en biologisk dator där minnen och upplevelser lagras så kan man ju fråga sig om inte allt man gör är "stöld"? Kan det vara så att allt du producerar i musik är en omarbetad upprepning av något du redan hört?

Njae... Inte för att spela Allan på något sätt, men där finns eventuellt en liten skavank i din tankegång, re: "omarbetad upprepning". Jag syftar då på att man inte kan "tjinga" sådant som idéer och tankar. T.ex. så kan jag inte utan att bryta mot gängse bestämmelser kopiera en superhjälte som direkt påminner om Stålmannen. Däremot kan jag helt obehindrat hitta på min egen "superhjälte" — som också han/hon kan bära trikåer, flyga, ha superkrafter och röntgensyn, och komma från en annan planet (som faktiskt till och med kan heta Krypton). Bara så länge han/hon inte direkt kan förknippas med figuren Stålmannen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betraktar den mänskliga hjärnan som en biologisk dator där minnen och upplevelser lagras så kan man ju fråga sig om inte allt man gör är "stöld"? Kan det vara så att allt du producerar i musik är en omarbetad upprepning av något du redan hört?

Njae... Inte för att spela Allan på något sätt, men där finns eventuellt en liten skavank i din tankegång, re: "omarbetad upprepning". Jag syftar då på att man inte kan "tjinga" sådant som idéer och tankar. T.ex. så kan jag inte utan att bryta mot gängse bestämmelser kopiera en superhjälte som direkt påminner om Stålmannen. Däremot kan jag helt obehindrat hitta på min egen "superhjälte" — som också han/hon kan bära trikåer, flyga, ha superkrafter och röntgensyn, och komma från en annan planet (som faktiskt till och med kan heta Krypton). Bara så länge han/hon inte direkt kan förknippas med figuren Stålmannen...

I och för sig så var det den andra avdelníngen i mitt inlägg som var menat att reta folk men jag tror att även om jag "kommer på" Yesterday (utan att veta om det) och döper den till Tomorrow så tror jag att det är svårt att dölja den trots att den har rosa trikåer och inte blå:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man betraktar den mänskliga hjärnan som en biologisk dator där minnen och upplevelser lagras så kan man ju fråga sig om inte allt man gör är "stöld"? Kan det vara så att allt du producerar i musik är en omarbetad upprepning av något du redan hört?
Njae... Inte för att spela Allan på något sätt, men där finns eventuellt en liten skavank i din tankegång, re: "omarbetad upprepning". Jag syftar då på att man inte kan "tjinga" sådant som idéer och tankar. T.ex. så kan jag inte utan att bryta mot gängse bestämmelser kopiera en superhjälte som direkt påminner om Stålmannen. Däremot kan jag helt obehindrat hitta på min egen "superhjälte" — som också han/hon kan bära trikåer, flyga, ha superkrafter och röntgensyn, och komma från en annan planet (som faktiskt till och med kan heta Krypton). Bara så länge han/hon inte direkt kan förknippas med figuren Stålmannen...

I och för sig så var det den andra avdelníngen i mitt inlägg som var menat att reta folk men jag tror att även om jag "kommer på" Yesterday (utan att veta om det) och döper den till Tomorrow så tror jag att det är svårt att dölja den trots att den har rosa trikåer och inte blå:-)

Oj, vilken piffig analogi! Fast haken är bara att om du nu "kommer på" Yesterday (utan att veta om det) så har ju den blå trikåer redan från början. De 'rosa' måste du ha fulklätt på i efterhand 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...