Jump to content
Annons

Behöver hitta smidigare routing i Cubase 4


suprapappa

Recommended Posts

hallå!

behöver hjälp med att hitta en smidig lyssningslösning vid inspelning.

det jag är ute efter är att kunna kontrollera volymen på ingångskanalen endast för lyssning under själva inspelningen men ändå bibehålla lyssningen internt i cubase 4.

ett exempel:

häromdan spelade jag in körer med en vän. vi la ganska ordentligt många dubbar och min vän ville gärna höra sig själv lite starkare under själva tagningen än hur stämman sen hamnar i körpaketet. samtidigt som jag snabbt vill få en känsla av hur körpaketet låter genom att ha det ungefär i den nivå det ska ha i slutändan. skulle alltså vilja att det man spelar in låter starkare under själva inspelningen men sen ligger i nivå så fort jag lyssnar efter inspelning.

det finns ju inga "sendar" på ingångskanalerna....annars hade det varit enkelt att aktivera en send ingången och skicka den till en extra gainad kanal parallellt med att utgången för spåret jag spelar in på är satt till körernas gruppkanal (som ligger i "lämplig" nivå och med kompression, reverb och eq.)

jag löste då problemet med att spela in på ett spår vars utgång var adresserad till en tillfällig lyssning som var uppdragen i volym och så fort respektive tagning var klar flyttade jag ner den till rätt spår (alltså från t.ex. "temporär lyssning" till "överstämma 1")

det funkar förvisso men ger 2 små problem :

1. jag behöver flytta spåret vilket förvisso går rätt fort men ändå gör ett litet avbrott i arbetsflödet som jag inte vill ha när jag spelar in någon annan. tycker att den som spelas in ska märka av tekniken så lite som möjligt.

2. den inspelade filen får i detta fall namnet "temporär lyssning" istället för "överstämma 1"

detta är iofs inga jätteproblem men jag undrar ändå om det finns en smidigare lösning som jag inte tänkt på? allt som snabbar upp arbetsflödet är bra : )

jag vet att det är möjligt att köra lyssningen direkt i ljudkortets mixer istället för cubase men tycker det känns lite omständigt och i ngt specialfall kanske det finns t.ex. ngn plugg i cubase som man bara MÅSTE ha i lyssningen 😎 ...vill gärna lösa problemet inom cubase

idéer?

tack

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hallå!

behöver hjälp med att hitta en smidig lyssningslösning vid inspelning.

det jag är ute efter är att kunna kontrollera volymen på ingångskanalen endast för lyssning under själva inspelningen men ändå bibehålla lyssningen internt i cubase 4.

ett exempel:

häromdan spelade jag in körer med en vän. vi la ganska ordentligt många dubbar och min vän ville gärna höra sig själv lite starkare under själva tagningen än hur stämman sen hamnar i körpaketet. samtidigt som jag snabbt vill få en känsla av hur körpaketet låter genom att ha det ungefär i den nivå det ska ha i slutändan. skulle alltså vilja att det man spelar in låter starkare under själva inspelningen men sen ligger i nivå så fort jag lyssnar efter inspelning.

det finns ju inga "sendar" på ingångskanalerna....annars hade det varit enkelt att aktivera en send ingången och skicka den till en extra gainad kanal parallellt med att utgången för spåret jag spelar in på är satt till körernas gruppkanal (som ligger i "lämplig" nivå och med kompression, reverb och eq.)

jag löste då problemet med att spela in på ett spår vars utgång var adresserad till en tillfällig lyssning som var uppdragen i volym och så fort respektive tagning var klar flyttade jag ner den till rätt spår (alltså från t.ex. "temporär lyssning" till "överstämma 1")

det funkar förvisso men ger 2 små problem :

1. jag behöver flytta spåret vilket förvisso går rätt fort men ändå gör ett litet avbrott i arbetsflödet som jag inte vill ha när jag spelar in någon annan. tycker att den som spelas in ska märka av tekniken så lite som möjligt.

2. den inspelade filen får i detta fall namnet "temporär lyssning" istället för "överstämma 1"

detta är iofs inga jätteproblem men jag undrar ändå om det finns en smidigare lösning som jag inte tänkt på? allt som snabbar upp arbetsflödet är bra : )

jag vet att det är möjligt att köra lyssningen direkt i ljudkortets mixer istället för cubase men tycker det känns lite omständigt och i ngt specialfall kanske det finns t.ex. ngn plugg i cubase som man bara MÅSTE ha i lyssningen 😛 ...vill gärna lösa problemet inom cubase

idéer?

tack

petri

Lyssna på det temporärara och spela in på det spåret du vill. Genom att aktivera monitor på temporärspåret och rec bara på inspelningspåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör två spår - Ett för lyssning, ett för inspelning.

Håll enbart R (record) aktiverat på inspelningspåret och enbart "m" (monitor) aktiverat på lyssningsspåret.

Se till så att det är routat som du vill ha det...

På så sätt kan du använda ett spår för att höja lyssningen, och på ett annat hamnar inspelningen.

Ett tips att är att gå in under Edit/Preferences/ och kryssa av "Enable record on selected tracks".

Detta gör att du välja valfria spår, för nivåjustering etc, under inspelning av ett särskillt spår, utan att inspelningen sätter igång på det valda spåret.

Om du har hörlursförstärkare och ljudkort med separata utgångar så är nog det smidigaste att på något sett koppla hörlursförstärkaren från en utgång, som du routar till t.ex en auxkanal FÖRE regel (om det tillåts i mjukvaran).

Annars har Cubase 4 trevliga möjligheter med "control room", men ja har inte kikat så mkt på denna funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...