Jump to content
Annons

Pro Tools kraschar projekt stup i kvarten!


Rabieshund

Recommended Posts

Jag har just varit i studion med mitt band och spelat in och då fick jag chansen att lära mig en del i Pro Tools. Jobbar annars i Cubase så det var ju kul.

Iaf så körde studion Pro Tools LE och teknikern sa att det aldrig hade kraschat för honom. MEN för oss kraschade det skitofta. Hela skiten hängde sig stup i kvarten och förstörde det aktuella projektet. När man försökte öppna samma projekt så frös det direkt. Jag vet inte hur många backupfiler vi använt och gjort själva. Är det någon som har haft samma problem och vet hur man kommer runt det? Vi är klara i den studion men ska tillbaka på tisdag för att bounca ner alla spår och sen spela in några grejer i studion på vår gamla skola. I slutet kraschade typ alla jäkla projekt så det inte gick att arbeta mer. På tisdag måste vi kunna öppna nåt av de senare projekten för att kunna bounca ner. I värsta fall kan man ju göra ett nytt projekt och bara lägga in och synca alla wave-filer som ligger i audiomappen men det känns ju onödigt om det går att fixa på nåt sätt.

Och snälla, säg inte "har du provat att starta om datorn?" ☺️

kram!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har just varit i studion med mitt band och spelat in och då fick jag chansen att lära mig en del i Pro Tools. Jobbar annars i Cubase så det var ju kul.

Iaf så körde studion Pro Tools LE och teknikern sa att det aldrig hade kraschat för honom. MEN för oss kraschade det skitofta. Hela skiten hängde sig stup i kvarten och förstörde det aktuella projektet. När man försökte öppna samma projekt så frös det direkt. Jag vet inte hur många backupfiler vi använt och gjort själva. Är det någon som har haft samma problem och vet hur man kommer runt det? Vi är klara i den studion men ska tillbaka på tisdag för att bounca ner alla spår och sen spela in några grejer i studion på vår gamla skola. I slutet kraschade typ alla jäkla projekt så det inte gick att arbeta mer. På tisdag måste vi kunna öppna nåt av de senare projekten för att kunna bounca ner. I värsta fall kan man ju göra ett nytt projekt och bara lägga in och synca alla wave-filer som ligger i audiomappen men det känns ju onödigt om det går att fixa på nåt sätt.

Och snälla, säg inte "har du provat att starta om datorn?" ☺️

kram!

Kör "repair disk" och "repair permissions" med disk utility om det är mac eller nåt liknande för pc, kan vara det som krånglar till det ibland med PT, släng även alla "digidesign databases" finns en i roten på varje HD som är inkopplad. Testa att rulla PT sen.

Ni behöver inte bounca, bara se till att alla spår består av endast en region (consolidate, markera alla regioner på ett spår och tryck shift-alt-3) och att de börjar vid samma punkt på alla kanaler. Döp sedan regionerna till nåt lämpligt och se till att välja "change for region and disk-file" eller vad det nu står. Sen är det bara plocka filerna rakt från hårddisken, sparar en jävla massa tid. Enda problemet är ju om ni har en massa pluggar och automation som ligger på spåren, de kommer ju inte med.

Det går att markera hela projektet och köra consolidate också, se som sagt till att startpunkten är samma på alla kanaler, lättaste är att köra rec på alla kanaler och spela in ett par sekunder i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har varit med om konstiga grejer med PT HD.

Reason skulle in via Rewire och vi gjorde någon felkoppling och hela PT dök.

Har ni nåt i Rewire kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...