Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

I helgen satt jag och spelade in en hel del, uppskattar att jag höll pÄ aktivt i 10-12 timmar. Jag har just nu inga studiomonitorer (de Àr pÄ g) utan lyssnar i mina BeyerDynamic DT150.

I dagarna har jag upplevt att öronen Àr lite trötta, nÄgot överkÀnsliga och ett gammalt tinnituspip frÄn Roskilde dök upp igen. IgÄr gav jag mig pÄ (inte sÄ smart) att försöka mig pÄ att EQa och mixa lite av helgens inspelningar. Jag jobbade i kanske tre timmar totalt, framför allt med att skÀra bort i basgitarr, elpiano och trummor, samt att försöka fÄ lite mjukare sound med mer sustain i en virveltrumma. Jag satt och pulade med kompressor rÀtt lÀnge. EfterÄt och idag kÀnns öronen sÄdÀr, det Àr lite smÄjobbigt att vara pÄ jobbet med alla som pratar, radio som lÄter etc.

Jag undrar om det kan vara rent skadligt att lyssna pÄ kompressorns effekter i hörlurar? Jag gör mitt allra bÀsta för att ha sÄ lÄg volym i lurarna som möjligt, men nÀr man jobbar med attacktiden pÄ kompressorn slÀpper man ju igenom transienter i jakt pÄ rÀtt sound. Kan dessa transienter skada örat?

Jag hoppas och tror att öronen blir bÀttre av lite vila frÄn musikskapandet, och monitorer ska det bli ganska snart. Men Àr det nÄgon som upplevt nÄt liknande?

Tack!

Annons
Postat

Med tanke pÄ att du har lÄg volym sÄ borde det inte vara nÄgon fara, men sen har man ju det dÀr med attacken tiden, transienterna skulle ju mycket vÀl kunna skada öronen, speciellt i lurar och om man sitter för ofta och för lÀnge.

Hörlurar Àr jag lite rÀdd för, anvÀnder hörlura bara vid inspelning/medhörning.

Men om du fÄr monitorer snart sÄ blir det ju bÀttre bÄda att mixa och att spara pÄ sina öron.

Ta hand om era öron!!

/stonerbox

Postat

Eftersom du sitter med slutna lurar, sÄ Àr det inte förvÄnande. Skaffa ett par öppna lurar av bra kvalisort i stÀllet, sÄ funkar det bÀttre vid lÄnga sittningar om du mÄste sitta med lurar i stÀllet för monitorer.

Postat
  Claes sa:
Eftersom du sitter med slutna lurar, sÄ Àr det inte förvÄnande. Skaffa ett par öppna lurar av bra kvalisort i stÀllet, sÄ funkar det bÀttre vid lÄnga sittningar om du mÄste sitta med lurar i stÀllet för monitorer.

Jag skulle vilja hÀvda att DT150 Àr en lur av bra kvalitet. DÀremot kan det vara en bra idé att anvÀnda öppna lurar om man planerar att ha pÄ sig dem under en lÄng tid (givet att man inte sitter i en miljö med massa störande ljud).

Tillsvidare, tÀnk pÄ ljudnivÄn. Drar du pÄ för att kolla en viss sak, dra ner igen sÄ snart du Àr klar. Ta hellre flera korta pauser Àn en lÄng. Sitt inte med lurarna pÄ i onödan. Det Àr lÀtt att lÄta de sitta kvar pÄ huvudet medans man laddar in ett nytt projekt eller liknande.

Postat

Jag gjorde samma sak för ett tag sedan. Satt och spelade in en lÄt i ca 10 timmar, och gav mig pÄ mixning direkt. Hade lurar pÄ mig hela tiden. Resultatet blev fruktansvÀrt. Mixen lÀt vÀldigt illa, och jag var helt slut i öronen. Det tog en dryg vecka innan jag slutade reagera med fasa pÄ vardagliga ljud.

Denna upplevelse gjorde mig livrÀdd, och fick mig att lova mig sjÀlv att aldrig mer ha sÄ lÄnga sessioner i lurar, samt att försöka ha sÄ lÄg volym som möjligt dÄ jag anvÀnder lurar. Dessutom var ju all tid bortkastad dÄ jag fick börja om med mix frÄn scratch vid senare tillfÀlle....

Ett annat tips kan vara att rita in all musik i midi, sÄ behöver man aldrig lyssna

Postat

Joachime: Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev. Jag menade inte att DT150 Ă€r dĂ„liga, utan att man hellre ska ha ett par öppna lurar av bra kvalitet. 😕

SjĂ€lv har jag Ultrasone Pro2500 (öppna lurar) nĂ€r jag behöver mixa nĂ„got pĂ„ natten och inte vill störa - och det blir faktiskt vĂ€ldigt bra resultat med dem, sĂ„ det Ă€r inga gigantiska justeringar jag behöver göra sedan nĂ€r jag mixar i monitorerna i stĂ€llet. Monitorerna blir förstĂ„s alltid bĂ€ttre, men med mina lurar blir det i alla fall ok sĂ„ lĂ€nge man inte har extrema krav. Tack vare det sĂ„ fĂ„r jag till en juste grundmix att jobba vidare med i monitorer dagen efter (eller nĂ€r nu tiden rĂ€cker till...). đŸ€Ș

Postat

Tack för de bra svaren!

Jag ska ta en veckas "lurpaus" nu och hoppas att öronen lugnar ner sig. SjÀlvklart blir det monitorer om ett tag, inga dyra fina, men har kollat in Fostex PM-0.4 och de verkar ok för pengarna.

(Jag fattar att det inte Àr samma som "riktiga" monitorer, men jag har inte plats eller ekonomisk motivation att lÀgga ut mer. Dessutom tycker jag de Àr rÀtt snygga.)

Ska tÀnka pÄ detta med öppna lurar, det har inte slagit mig att det Àr skillnad i lyssningskomfort.

Postat
  timeUnit sa:
Tack för de bra svaren!

Jag ska ta en veckas "lurpaus" nu och hoppas att öronen lugnar ner sig. SjÀlvklart blir det monitorer om ett tag, inga dyra fina, men har kollat in Fostex PM-0.4 och de verkar ok för pengarna.

(Jag fattar att det inte Àr samma som "riktiga" monitorer, men jag har inte plats eller ekonomisk motivation att lÀgga ut mer. Dessutom tycker jag de Àr rÀtt snygga.)

Ska tÀnka pÄ detta med öppna lurar, det har inte slagit mig att det Àr skillnad i lyssningskomfort.

JĂ€mför man resultatet med budgetmonitorer och ett par bra, öppna lurar sĂ„ vinner lurarna i 11 fall av 10 😕 , sĂ„ du ska kanske fundera lite pĂ„ vad som blir bĂ€st i ditt fall...?

Postat
  Claes sa:
Joachime: Jag tror att du missuppfattade vad jag skrev. Jag menade inte att DT150 Ă€r dĂ„liga, utan att man hellre ska ha ett par öppna lurar av bra kvalitet. 😕

DĂ„ Ă€r jag med. đŸ€Ș

Postat

Claes skrev: "JÀmför man resultatet med budgetmonitorer och ett par bra, öppna lurar sÄ vinner lurarna i 11 fall av 10 , sÄ du ska kanske fundera lite pÄ vad som blir bÀst i ditt fall...?"

Det kan jag tÀnka mig! Men monitorerna har en annan fördel: flera kan lyssna. Och det kÀnns viktigt i min situation.

Som tur Àr utesluter inte det ena det andra! :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.