Jump to content
Annons

Jag har spelat in med distorsion(för högt volymmässigt)


slejnard

Recommended Posts

Finns det nåt knep i Cubase att ta bort digital distorsion? Märker att en del sångspår jag gjort och spelat in slår i taket redan vid inspelning. Hur ska man generellt lägga inspelningsvolymer? Har provat automatisering och limiter i efterhand men det funkar liksom inte eller så kan jag inte ställa in den bra. Har sökt en del här men...

Tips någon? Går det att polera en distad inspelning är frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är enstaka peakar så kan det gå att rita bort det i en editor som t ex Wavelab, men om det är mycket, så är det bara att spela in på nytt.

Ett tips är att du spelar in i 24-bit och siktar någonstans omkring -10dB i stället för att sikta på 0dB. Då skapar du ett "headroom" utan att förämra signal/brusförhållande märkbart - så du kan tillåta dig vara slarvigare... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes!

Har förstått det på en del av dina tidigare svar i andra trådar. Mycket av det jag spelat in utspelar sig dock före min studioforum-tid. Har lärt mig en hel del här men om jag då gör som du säger....hur ska jag sen maxa volymen? Eller blir den bra iom mastring?

Ska lära mig om att "rita bort" för jag tror det är vissa peakar det handlar om. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du mixar som vanligt sedan, så volymen löser sig vid mix - och sista biten vid Mastering, precis som vanligt. Det är inte heller någon mening att normalisera spåren, eftersom det som händer då bara är samma sak som om du höjer på volymregeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...