Jump to content
Annons

Hur bra färgseende har du?


Rabieshund

Recommended Posts

Se så alla ta det lugnt. Ja, en skärm med taskig färgåtergivning gör det svårare men inte gigantisk skillnad, jag skulle säga att beroende på hur illa det är så är det mellan 5-20 poäng extra...dock inte mer än så då skillnaderna faktiskt är ganska tydliga i testet.

Redigerat av carlstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Analogfreak (oregistrerad)
Precis... så bara för att för att skärmen inte tog dig till perfekt resultat så är den inte defekt.

Har inte påstått det heller. Det är du som påstår att jag är defekt.

Det har jag aldrig sagt att du är! Då missuppfattade du mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... så bara för att för att skärmen inte tog dig till perfekt resultat så är den inte defekt.

Har inte påstått det heller. Det är du som påstår att jag är defekt.

Det har jag aldrig sagt att du är! Då missuppfattade du mig.

ok, var sätter du gränsen för ett defekt färgseende på den aktuella skalan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fick 24. Gjorde det dock på ca 5min. Skulla man ge det lite mer tid kanske jag sätter o.

Det färgområde jag tyckte var lättast var det grön till blå området. Men de var där jag hade störst problem å skilja.

På det lila till rosa området så var jag osäkrast där hade ja perfekt. wierd!

edit: kul test!!

Redigerat av kuriyakin
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det är inte jag som sätter den gränsen!

Ser man inte skillnad på nyanserna som ligger närmast varandra så har man lite defekt färgseende vilket är väldigt vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja det kan nog skilja lite beroende på vilken skärm man har. Men det blir en mycket större skillnad om man faktiskt har dåligt färgseende. Jag fick ju 157 och jag satt med testet i kanske 15 minuter och min skärm visar färger rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått höra att jag har defekt färgseende både från skolan och på mönstringen, ändå fick jag ganska höga poäng här. Weird stuff.

http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Hittade det här nyss. Man ska sortera färgrutorna i ordning på varje rad. Sen klickar man på "Score Test" och man får veta hur bra färgseende man har och kan jämföra med andra. 0 är perfekt. Vet flera som fått runt 0-20. Själv fick jag 157, haha.. ☺️ Inte så bra.

Rätt intressant grej. Gör testet och skriv! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag har fått höra att jag har defekt färgseende både från skolan och på mönstringen, ändå fick jag ganska höga poäng här. Weird stuff.
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Hittade det här nyss. Man ska sortera färgrutorna i ordning på varje rad. Sen klickar man på "Score Test" och man får veta hur bra färgseende man har och kan jämföra med andra. 0 är perfekt. Vet flera som fått runt 0-20. Själv fick jag 157, haha.. ☺️ Inte så bra.

Rätt intressant grej. Gör testet och skriv! 😉

Ju lägre poäng desto bättre färgseende. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Se så alla ta det lugnt. Ja, en skärm med taskig färgåtergivning gör det svårare men inte gigantisk skillnad, jag skulle säga att beroende på hur illa det är så är det mellan 5-20 poäng extra...dock inte mer än så då skillnaderna faktiskt är ganska tydliga i testet.

...något som mitt resultat också bekräftar, eftersom jag hade 0 (alltså perfekt resultat) på den ena skärmen och 7 på den andra...

Jag kom att tänka på en annan sak när folk har låtit sina flickvänner göra testet. Färgblindhet är väldigt ovanligt bland kvinnor - bara ca 1% har någon grad av färblindhet, medan det handlar om 7-8% bland män. Eftersom flera tjejer har haft annat än perfekt färgseende enligt detta testet, så ligger det därför nära till hands att tro att skärmen har en icke försumbar inverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom att tänka på en annan sak när folk har låtit sina flickvänner göra testet. Färgblindhet är väldigt ovanligt bland kvinnor - bara ca 1% har någon grad av färblindhet, medan det handlar om 7-8% bland män. Eftersom flera tjejer har haft annat än perfekt färgseende enligt detta testet, så ligger det därför nära till hands att tro att skärmen har en icke försumbar inverkan.

Är ingen expert på ögat eller seende. Men detta testet har väl inte mycket med färgblindhet att göra. Färgblindhet är väl vanligast ett genetiskt fel, medan detta testar ens förmåga att särskilja nyanser, något som de flesta precis som när det gäller ljud borde kunna öva upp.

Men visst har skärmen och dess inställningar betydelse för hur lätt det är att särskilja nyanser. Öka kontrasten och det blir bra mycket lättare. Men hur pass tränat öga man har är ju väldigt betydande det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom att tänka på en annan sak när folk har låtit sina flickvänner göra testet. Färgblindhet är väldigt ovanligt bland kvinnor - bara ca 1% har någon grad av färblindhet, medan det handlar om 7-8% bland män. Eftersom flera tjejer har haft annat än perfekt färgseende enligt detta testet, så ligger det därför nära till hands att tro att skärmen har en icke försumbar inverkan.

Är ingen expert på ögat eller seende. Men detta testet har väl inte mycket med färgblindhet att göra. Färgblindhet är väl vanligast ett genetiskt fel, medan detta testar ens förmåga att särskilja nyanser, något som de flesta precis som när det gäller ljud borde kunna öva upp.

Men visst har skärmen och dess inställningar betydelse för hur lätt det är att särskilja nyanser. Öka kontrasten och det blir bra mycket lättare. Men hur pass tränat öga man har är ju väldigt betydande det med.

Eftersom min pappa var färgblind (huvudsakligen röd-grön färgblind, som också är den vanligaste formen), så vet jag hur otroligt svårt det är för färgblinda att skilja mellan olika färger och nyanser. Han kunde se en rosa nyans som grådaskig och en beige kunde han uppfatta som grön, en knallgrön kunde bli röd etc. Svaga nyanser var ännu svårare än starka - så jag tror absolut inte att han hade fått något bra resultat på detta testet...

Eftersom färgerna skiftar gradvis och det inte bara är mellan två färger, så kan en färgblind i vissa fall bara gå efter den totala ljusstyrkan om de ska rangordna en sådan rad färger - och det blir garanterat många fel då...

Några exempel på testbilder som ofta används - och förklaringar till vad normalseende ser och vad färgblinda ser, finns här: http://colorvisiontesting.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom min pappa var färgblind (huvudsakligen röd-grön färgblind, som också är den vanligaste formen), så vet jag hur otroligt svårt det är för färgblinda att skilja mellan olika färger och nyanser.

Ja givetvis blir ett sådant test svårare om man är färgblind. Men det var ju inte det jag menade. Testet kollar ju inte om man är färgblind eller ej, det testar ens förmåga att särskilja nyanser. Att man har svårt för det betyder ju inte att man är färgblind, det betyder att man har otränat seende. Så jag vet inte varför man skulle dra in färgblindhet i diskussionen över huvud taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom min pappa var färgblind (huvudsakligen röd-grön färgblind, som också är den vanligaste formen), så vet jag hur otroligt svårt det är för färgblinda att skilja mellan olika färger och nyanser.

Ja givetvis blir ett sådant test svårare om man är färgblind. Men det var ju inte det jag menade. Testet kollar ju inte om man är färgblind eller ej, det testar ens förmåga att särskilja nyanser. Att man har svårt för det betyder ju inte att man är färgblind, det betyder att man har otränat seende. Så jag vet inte varför man skulle dra in färgblindhet i diskussionen över huvud taget.

Förmågan att särskilja nyanser HAR ju med färgseendet att göra - och om man är färgblind så kan man inte se de olika nyanserna som rätt färger, vilket innebär att man kommer att missa lika mycket oavsett hur mycket man försöker "träna". Det går ju inte att träna när man inte har förmågan att se färgerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmågan att särskilja nyanser HAR ju med färgseendet att göra - och om man är färgblind så kan man inte se de olika nyanserna som rätt färger, vilket innebär att man kommer att missa lika mycket oavsett hur mycket man försöker "träna". Det går ju inte att träna när man inte har förmågan att se färgerna.

Jag tyckte bara du drog en märklig slutsats när du jämförde kvinnors resultat med hur många kvinnor som är färgblinda. Att de skulle ha näst intill perfekt resultat bara för att det är så få kvinnor som är färgblinda, och att det innebär att det är till stor del skärmen som avgör.

Det kan ju för övrigt vara fler färgblinda kvinnor än män som gjort testet. Det vet vi inget om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag tyckte bara du drog en märklig slutsats när du jämförde kvinnors resultat med hur många kvinnor som är färgblinda. Att de skulle ha näst intill perfekt resultat bara för att det är så få kvinnor som är färgblinda, och att det innebär att det är till stor del skärmen som avgör.

Det kan ju för övrigt vara fler färgblinda kvinnor än män som gjort testet. Det vet vi inget om.

+1

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Score:93!

Färgblind sedan födseln här.

Får skarpa svarta linjer runt kontrasterande färger.

Ser inga siffror eller figurer av de tester som Claes skickade på sin länk!

När jag var tolv så sa dom...

Jaha! Du ska inte bli brandman eller jobba inom elektronik!! Ha ha ha!

Jobbar idag både med elektronik är är pyrotekniker!! Mohahahahah!!!

En smäll var det här... och en smäll var det där!!

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmågan att särskilja nyanser HAR ju med färgseendet att göra - och om man är färgblind så kan man inte se de olika nyanserna som rätt färger, vilket innebär att man kommer att missa lika mycket oavsett hur mycket man försöker "träna". Det går ju inte att träna när man inte har förmågan att se färgerna.

Jag tyckte bara du drog en märklig slutsats när du jämförde kvinnors resultat med hur många kvinnor som är färgblinda. Att de skulle ha näst intill perfekt resultat bara för att det är så få kvinnor som är färgblinda, och att det innebär att det är till stor del skärmen som avgör.

Det kan ju för övrigt vara fler färgblinda kvinnor än män som gjort testet. Det vet vi inget om.

Nej, det vet vi inte helt säkert, men eftersom det är en så mycket mindre andel kvinnor som är färgblinda, jämfört med andelen män (ca 90000 kvinnor jämfört med ca 700000 män i vårt avlånga land), så är det rimligt att anta att det är en någorlunda relevant slutsats ändå. Varför skulle just de kvinnor som har gjort detta test i detta forumet, tillhöra den färgblinda gruppen? Det faller på sin egen orimlighet - eller tycker du att det är mer sannolikt att flickvänner till musicerande killar i just detta forumet har en tendens att vara färgblinda...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Bricker som flaskbottnar men det bidde 0 😉 så det blir att hoppa in och hjälpa Ernst när det ska designas och donas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Förmågan att särskilja nyanser HAR ju med färgseendet att göra - och om man är färgblind så kan man inte se de olika nyanserna som rätt färger, vilket innebär att man kommer att missa lika mycket oavsett hur mycket man försöker "träna". Det går ju inte att träna när man inte har förmågan att se färgerna.

Jag tyckte bara du drog en märklig slutsats när du jämförde kvinnors resultat med hur många kvinnor som är färgblinda. Att de skulle ha näst intill perfekt resultat bara för att det är så få kvinnor som är färgblinda, och att det innebär att det är till stor del skärmen som avgör.

Det kan ju för övrigt vara fler färgblinda kvinnor än män som gjort testet. Det vet vi inget om.

Nej, det vet vi inte helt säkert, men eftersom det är en så mycket mindre andel kvinnor som är färgblinda, jämfört med andelen män (ca 90000 kvinnor jämfört med ca 700000 män i vårt avlånga land), så är det rimligt att anta att det är en någorlunda relevant slutsats ändå. Varför skulle just de kvinnor som har gjort detta test i detta forumet, tillhöra den färgblinda gruppen? Det faller på sin egen orimlighet - eller tycker du att det är mer sannolikt att flickvänner till musicerande killar i just detta forumet har en tendens att vara färgblinda...? 😉

Jag måste fråga dig Claes.. Vad är det som du vill uppnå med den här diskussionen? Jag bara undrar... Vad ska den mynna ut i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått höra att jag har defekt färgseende både från skolan och på mönstringen, ändå fick jag ganska höga poäng här. Weird stuff.
http://www.xrite.com/custom_page.aspx?PageID=77

Hittade det här nyss. Man ska sortera färgrutorna i ordning på varje rad. Sen klickar man på "Score Test" och man får veta hur bra färgseende man har och kan jämföra med andra. 0 är perfekt. Vet flera som fått runt 0-20. Själv fick jag 157, haha.. 😄 Inte så bra.

Rätt intressant grej. Gör testet och skriv! 😄

Ju lägre poäng desto bättre färgseende. 😉

Haha, varför berättade ingen att jag var dyslektiker också!? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...