Jump to content
Annons

Tyst replokal - Mixerbord som ljudkort..


Pusa

Recommended Posts

Jag har en studentlgh i Göteborg och har den snart fullt utrustad som en tyst replokal.. min fråga lyder enkelt.. Hur kan jag skicka inspelningssignalen till Cubase, men samtidigt få ut den i lurarna utan latency fast med reverb?? Jag skall inhandla ett nytt ljudkort.. och funderar på om det finns någon bra mixer som har firewire ut och dessutom har inbyggt reverb??

saken är att vi har en pianist med som har lite för stark stämma.. och därav vill vi gärna kunna sköta varje AUX var för sig och därmed då höja denna snubben i hans egna lurar så han TROR att han hörs över alla andra..

Så.. finns det ett ljudkort där man kan ställa in noll latency, fast ändå använda nån DSP-effekt eller nåt för att få ett soft rep ändå??

Tack på förhand..

Jag har letet som en tok efter detta.. men inte blivit klok på hur det skall kunna funka!! kanske någon annan som vet?

MVH

Björn Nilsson

www.bjornnilssonmusic.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En mixer tar mycket plats, så egentligen hade det kanske varit lämpligare att ha ett ljudkort till detta?

Vilken prisklass får det hamna i - och hur många in- och utgångar behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

En mixer tar mycket plats, så egentligen hade det kanske varit lämpligare att ha ett ljudkort till detta?

Vilken prisklass får det hamna i - och hur många in- och utgångar behövs?

Jag har suttit tidigare med ett ljudkort på 16/12 (hercules, ett skitkort, men bra med ut och in för pengarna)...

Men enligt mina erfarenheter, så är det oftast så att ett ljudkort klarar av just det jag söker, men inte ett latency-fritt reverb.. fel?

Om man köper ett ljudkort med inbyggda DSP-effekter, kan man kanske uppnå det jag söker då?

Och jag har nog plats för ett mixerbord.. Har verkligen funderat på att jag skulle ha det som nästa "ljudkort".. isf med firewire ut då.. Så kan man ju även repa på det helt oberoende av datorn oxå.. det är ju inte fel.. Skulle jag dessutom ha gig någonstans med fullband, så kanske det kan fungera?

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köper ett ljudkort med inbyggda DSP-effekter, kan man kanske uppnå det jag söker då?

Vafan, på min burk kan jag köra reverb, kompressor, EQ, delay, blablabla, 20 pluggar i 2ms latency (enligt programmet, men det är säkert någon ms till i verkligheten). 2ms tror jag knappast att du känner av när du repar 😱

Ljudkort bör funka helt utmärkt med andra ord, om inte datorn är en 286:a!

Redigerat av Gojira
Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde gå att göra så att du lyssnar på gitarren direkt via ljudkortet (utan omvägen genom datorn), men att du fortfarande hör reverb-senden i Cubase. Hör du gitarren utan latency så gör det säkert inget om reverbet är lite fördröjt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen större roll om du får lite latency på reverbkanalen? Stäng av PDC (om det går) och låt delayet komma ett par ms sent.

Ja.. men det är precis såhär jag vill göra.. Men vad är PDC? Och hur löser jag det?

Jag funderar på ett fireface-ljudkort möjligen... Blir det bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen större roll om du får lite latency på reverbkanalen? Stäng av PDC (om det går) och låt delayet komma ett par ms sent.

Ja.. men det är precis såhär jag vill göra.. Men vad är PDC? Och hur löser jag det?

Jag funderar på ett fireface-ljudkort möjligen... Blir det bra?

Ett ljudkort med inbyggd DSP-mixer kan absolut ersätta ett mixerbord (det var tack vare ett sådant som jag kunde byta till en mixerfri miljö). Jag kör med RME HDSP9652 - och där finns vad de kallar "Total Mix". Det är en totalt obegränsad mixer, där du kan sätta upp så många individuella monitormixar som du har utgångar tillgängliga. Ta alltså ut en stereomix av befintlig musik från Cubase (eller vad du kör med) och skicka den till ett gäng utgångar samtidigt. Har du ett par musiker som ska spela in samtidigt, så kan du mixa in dem till alla utgångarna - och t ex låta alla höra mer av sig själva än av de andra, tack vare att du kan göra en obegränsad mixning/routing i Total mix. Detta sker samtidigt som du får in varje musikers egen kanal separat för inspelning i din DAW. Om du vill, så kan du också tappa ut signalen till en extern effektburk för att låta returen ge musikerna ett "feeling-reverb" under inspelningen genom att skicka det till alla medhörnings-utgångarna också. Altl detta helt fritt från latency (förutom den externa effektburkens latency...).

Ett annat alternativ är förstås ett ljudkort med inbyggd effektenhet också. Det finns ju ett par nya från Steinberg och annars finns det modeller från t ex TC Electronic - och det finns även en ny modell från MOTU. Jag vet dock inte säkert om den interna mixern/routern i dem är lite bra som Total Mix i RME, men det borde ju vara något liknande även om det inte är fullt så omfattande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar väl ingen större roll om du får lite latency på reverbkanalen? Stäng av PDC (om det går) och låt delayet komma ett par ms sent.

Ja.. men det är precis såhär jag vill göra.. Men vad är PDC? Och hur löser jag det?

Jag funderar på ett fireface-ljudkort möjligen... Blir det bra?

Ett ljudkort med inbyggd DSP-mixer kan absolut ersätta ett mixerbord (det var tack vare ett sådant som jag kunde byta till en mixerfri miljö). Jag kör med RME HDSP9652 - och där finns vad de kallar "Total Mix". Det är en totalt obegränsad mixer, där du kan sätta upp så många individuella monitormixar som du har utgångar tillgängliga. Ta alltså ut en stereomix av befintlig musik från Cubase (eller vad du kör med) och skicka den till ett gäng utgångar samtidigt. Har du ett par musiker som ska spela in samtidigt, så kan du mixa in dem till alla utgångarna - och t ex låta alla höra mer av sig själva än av de andra, tack vare att du kan göra en obegränsad mixning/routing i Total mix. Detta sker samtidigt som du får in varje musikers egen kanal separat för inspelning i din DAW. Om du vill, så kan du också tappa ut signalen till en extern effektburk för att låta returen ge musikerna ett "feeling-reverb" under inspelningen genom att skicka det till alla medhörnings-utgångarna också. Altl detta helt fritt från latency (förutom den externa effektburkens latency...).

Ett annat alternativ är förstås ett ljudkort med inbyggd effektenhet också. Det finns ju ett par nya från Steinberg och annars finns det modeller från t ex TC Electronic - och det finns även en ny modell från MOTU. Jag vet dock inte säkert om den interna mixern/routern i dem är lite bra som Total Mix i RME, men det borde ju vara något liknande även om det inte är fullt så omfattande.

Tack så mkt för era svar.. det här kan jag nog få att funka!

Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man köper ett ljudkort med inbyggda DSP-effekter, kan man kanske uppnå det jag söker då?

Vafan, på min burk kan jag köra reverb, kompressor, EQ, delay, blablabla, 20 pluggar i 2ms latency (enligt programmet, men det är säkert någon ms till i verkligheten). 2ms tror jag knappast att du känner av när du repar 🙂

Ljudkort bör funka helt utmärkt med andra ord, om inte datorn är en 286:a!

Jo det känner man allt av på sången.. Jag känner det inte på gitarren eller pianot.. men just när man hör sin egen röst i sitt huvud samtidigt som den är förskjuten 2 ms i hörlurarna.. Det blir helt klart hörbart och lite konstigt.. Man känner en klar skillnad då man använder "direct monitoring" och då man inte gör det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...