Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Håller på att bygga en studio hemma, har skaffat ett m-audio firewire 1814 men ska spela in trummor också så behöver en mic preamp eller ett mixerbord. Undrar om det är någon som har dels förslag på vilket av dom två och även förslag på olika preamps, mixerbord i en rimmlig prisklass. (8 kanals preamp eller mixer).

Har/kommer skaffa följande utrustning till studion:

Ljudkort - M-audio firewire 1814

Sång - Mikrofon Golden Age TC1

Förstärkare - Shure SM 57

Trummor - Shure PGDMK6

Inspelningsprogram - Protools M-powered

Preamp/mixer - ?

Tack på förhand! 😳

Redigerat av trashandcash
Annons
Postat

Det där med "rimlig prisklass" kan vara väldigt olika från person till person, så det är kanske bättre att nämna en ungefärlig kostnad som känns ok... 😳

Jag förordar en mixerfri uppsättning, så om du har tillräckligt många ingångar på ljudkortet, så är det bara att fylla på med lämpliga preamps.

Vill du ha en 8-kanalig preamp med bra ljudkvalitet, utan att plånboken åker på för mycket stryk, så titta gärna på den svenska Line Audio Design 8MP. 😆

Postat

Hej! Jag var inne på kolla på den preampen och den verkade riktigt bra, men har den lightpipe?

Funderade också på en annan preamp som heter FOCUSRITE OCTOPRE LE, vet du om det är något att ha?

Postat (redigerat)
Hej! Jag var inne på kolla på den preampen och den verkade riktigt bra, men har den lightpipe?

Funderade också på en annan preamp som heter FOCUSRITE OCTOPRE LE, vet du om det är något att ha?

Denna tråd är intressant att läsa o lyssna på! En jämförelse mellan focusrite le och behringer ada8000

https://www.studio.se/index.php?showtopic=32839

edit; ljudfilerna var visst bortagna. Men många av forumtes medlemmar tyckte att ada8000 lät bättre än octopre le. Det finurligaste var att ljudfilerna var switchade så när folk trodde de lyssnade på octopre le så lyssnade de istället på ada8000 i vice versa.

Redigerat av Apep
Postat (redigerat)

Jag föreslår mixer med bra preamps. Det beror lite på hur situationen skulle se ut när man spelar in. Har du en trummis och en basist som ska lägga sina respektive insatser parallellt, så behöver dom latencyfri lyssning - av både materialet dom ska spela till (alt klick) samt direkt ljudet ifrån dem själva. En mixer kan vara ett bra alternativ till det. Men det är som sagt beroende på hur behovet av lyssning ser ut. Om lyssningen sköts på annat sätt som redan är löst, så är nog preamps det lämpligare.

Redigerat av Opus99
Postat

Jag skulle inte rekommendera Focusrites billigare grejer, känns taffligt och låter inget vidare. Bättre att då satsa på märken som LEVER på billiga grejer typ m-audio eller behringer.

Men som Opus säger så kan en mixer vara vettig för att förenkla inspelningsprocessen, och med en bra och korrekt lyssning så spelar musikerna bättre vilket är en anan fördel.

Se bara till att mixern har antingen insert-points eller direct out på varje kanal så du kan få ut signalen på separata spår.

Postat

Okej, ska kolla runt lite till... Men det hade varit gött att han en preamp med bra ljud och lightpipe, eftersom det är sjukt mycket smidigare. Hej!

Postat (redigerat)

Ett förslag är ju att strunta i Firewire 1814 och köpa ett M-AUDIO PROFIRE 2626?

Vad tror ni? :/

Redigerat av trashandcash
Postat
Jag föreslår mixer med bra preamps. Det beror lite på hur situationen skulle se ut när man spelar in. Har du en trummis och en basist som ska lägga sina respektive insatser parallellt, så behöver dom latencyfri lyssning - av både materialet dom ska spela till (alt klick) samt direkt ljudet ifrån dem själva.

De flesta ljudkorten på marknaden idag fixar väl latencyfri lyssning om man kör via kortets inbyggda mixer? Har ingen större koll på det aktuella ljudkortet men det bör väl inte skilja sig speciellt mycket? Jag skulle nog säga köp en preamp och skippa mixer.

• 1 år senare...
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Det är väldigt svårt att höra skillnad på vissa preamps tycker jag. En Neve preamp för 20.000.- är den verkligen så jäkla mycket bättre än en för 5000 eller 10000? Nu har jag aldrig prövat något från Neve men vad man läser och förstår så ska det va det absolut bästa!

Postat
Det är väldigt svårt att höra skillnad på vissa preamps tycker jag. En Neve preamp för 20.000.- är den verkligen så jäkla mycket bättre än en för 5000 eller 10000? Nu har jag aldrig prövat något från Neve men vad man läser och förstår så ska det va det absolut bästa!

"Det absolut bästa"...? Nja - det finns nog olika åsikter om det - men samtidigt handlar det också om vad man är ute efter. Man kan nog aldrig utnämna en specifik produkt till "absolut bäst", eftersom det til syvende och sist handlar om subjektiva uppfattningar när man ska jämföra olika prylar.

För en vanlig halvambitiös hemstudio kan det kanske för vissa kännas lite overkill med en preamp som ligger över typ 10000:- - men till en proffsproduktion kan en 60000:- - preamp göra den lilla skillnaden som gör att slutresultatet blir 100% rätt i stället för bara 98% (men den preampen skulle kännas totalt vrickat att sätta i hemstudion - åtminstone om inte resten av riggen håller liknande nivå) - eller så behöver man kanske bara ha en som ligger på typ 5000:- för att det ska bli 100%, helt beroende på vad man är ute efter för något i den aktuella produktionen. Det handlar så mycket om smak och om vad man är ute efter för resultat, att det är väldigt svårt att sätta en prislapp på vad som verkligen blir "bäst", men med tyngre artilleri, kan man oftast känna sig lite tryggare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.