Jump to content
Annons

Vad ska jag välja för mixerbord


Pettersson

Recommended Posts

Jag ska börja spela in och har spanat in vad jag tror är ett rätt bra mixerbord.Yamaha MG 166C USB. De ligger i den prrisklass jag tänkt mig och har många möjligheter.

Har lite funderingar kring detta bord: Fungerar de bra med usb? Kan man skicka information från båda hållen (mixer till dator/dator till mixer) och hur fungerar de rent tekniskt. Någon som vet hur pre-ampsen är i detta bord. Vore härligt och räta ut lite frågetecken

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

40683_l.jpg

Den mixern du menar? 🙂

Fråga: vad är det du ska spela in?

EDIT; USB går ju rätt så segt .. så att multi-recorda med ett USB-mixerbord skulle nog inte vara så bra.

Redigerat av Dots
Link to comment
Dela på andra sajter

40683_l.jpg

Den mixern du menar? 😎

Fråga: vad är det du ska spela in?

EDIT; USB går ju rätt så segt .. så att multi-recorda med ett USB-mixerbord skulle nog inte vara så bra.

Jag tänkte använda mest till sång och akustiska instrument, men de kan komma att bli aktuellt att spela in trummor. Därav alla dessa ingångar, for safty

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur just det mixerbordet är, men de flesta mixrar som har USB, kan man bara välja typ en stereoingång och en stereoutgång som ska gå fram och tillbaks mellan datorn och mixern - så kolla hur det ligger till med den biten innan du övertygar dig själv om att det är den som gäller... 😳

Om du vill kunna spela in många separata spår samtidigt, så blir det troligen lite dyrare - och dessutom Firewire - exempelvis Allen & Heath ZED R16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste du ha ett mixerbord?

Mycket relevant fråga. Det kan ju mycket väl räcka med ett ljudkort med lagom många in- och utgångar för dina behov. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Håller med, är kanske bättre att satsa på ett ljudkort med bra preamps istället för att hänga upp sig på att ha ett mixerbord.

Jasså? Hur tänker du nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså? Hur tänker du nu?

Är det inte bättre att tala om varför du inte håller med, än att ställa sådana onödiga frågor som inte tillför något till tråden...?

Det finns fördelar och nackdelar med båda arbetssätten, så det viktiga är att göra frågeställaren uppmärksam på att det går att jobba på mer än ett enda sätt så att han kan fundera lite mer över hur han verkligen VILL ha det - och sedan kan han ju ställa kompletterande frågor om det är något som är oklart.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag ska börja spela in och har spanat in vad jag tror är ett rätt bra mixerbord.Yamaha MG 166C USB. De ligger i den prrisklass jag tänkt mig och har många möjligheter.

Har lite funderingar kring detta bord: Fungerar de bra med usb? Kan man skicka information från båda hållen (mixer till dator/dator till mixer) och hur fungerar de rent tekniskt. Någon som vet hur pre-ampsen är i detta bord. Vore härligt och räta ut lite frågetecken

Tack på förhand

Hej och välkommen hit! Kul att du tar steget att komma igång med din studio. 🙂

Som du märker så finns här fullt med världsmästare som du ser på en gång börjar ifrågasätta om du verkligen behöver en mixer och säga att det går precis lika bra med selleri. 😄

Som du förstår så får du blunda för mycket av det som skrivs här för annars kommer du bli knäpp.

Det kommer alltid jönsar som egentligen inte har nån åsikt utan bara vill ifrågasätta bara för att visa sig duktiga. Sen har vi dom som är återförsäljare för vissa produkter och gör allt dom kan för att få sälja sina märken. Du kommer märka vilka dom är.

Men känner du att det är en mixer du vill ha så ska du du definitivt skaffa en. Den här mixern ger dig ju möjlighet att spela in flera källor samtidigt.

Det finns DAW-controllers men det kan bli en senare fråga. Yamahas mixrar är väldigt bra (jag har en själv) och du får bra preampar för dom pengarna.

Dessutom så kan du styra kontrollrumslyssningen från mixern på ett smidigt sätt.

http://www.dv247.com är bland de billigaste nätbutikerna idag. Kolla gärna där...

Hoppas du kommer trivas här 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Den kan inte ens spela in spåren separat utan bara L&R-summan…

Tycker du fortfarande att denna mixer är bättre än selleri AF?

Laddade ner blockdiagramet och ser att du har rätt i det.

Blandade ihop det med firewireborden. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men vad jag (och några andra) menar är att det är vanligt förekommande i detta forum att folk tror att man måste ha en mixer för att spela in och mixa när det idag är relativt ovanligt om man inte är miljonär eller jobbar professionellt i en större studio. Den stående rekommendationen brukar således vara att istället titta på ljudkort och mixa i burken.

Jag vet att du inte tycker det är roligt men det är oftast en fråga om budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej, men vad jag (och några andra) menar är att det är vanligt förekommande i detta forum att folk tror att man måste ha en mixer för att spela in och mixa när det idag är relativt ovanligt om man inte är miljonär eller jobbar professionellt i en större studio. Den stående rekommendationen brukar således vara att istället titta på ljudkort och mixa i burken.

Jag vet att du inte tycker det är roligt men det är oftast en fråga om budget.

En integrerad DAW-kontroller och audiointerface skulle vara det ultimata.

Borde finnas till en rimlig peng. Jag ska se vad jag hittar för nåt och återkommer senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna är säkert trevlig men den kostar ju en del (men inte så himla mycket dock, ca 30000 kr).

http://www.allen-heath.co.uk/UK/DisplayProduct.asp?pview=104

Det var ju den jag nämnde från början... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.yamahaproaudio.com/products/mix...dels/index.html

Inte ens tillverkaren verkar uppmuntra till att använda denna mixer som studiobord:

”USB models for live recording”

Hate to say this, men vad var det jag sade...? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...