Jump to content
Annons

Hur många VSTi kan man ha i Cubase SX?


Fredrikmo

Recommended Posts

Är det sågon som vet var i manualen till Cubase SX det står hur många plug-ins man kan ha?

Jag har bara en del köpta VSTi men har matat VSTplugins-foldern i Cubase med massor av gratispluggar från kvr-vst-nätplatsen och andra liknande platser. När jag nu stoppar in en ny plug verkar det som om Cubase "tappar kontakten" med en tidigare installerad. FInns det således ett maxvärde för antal plugs eller en maxvikt för den totala plugstorleken, eller något sådant; och var i manualen beskrivs detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett annat problem som kan uppstå är när flera pluggar använder samma ID, ett fyra tecken långt ID som måste vara unikt för alla olika pluggar. En del kan dock ha samma nummer och en konflikt uppstår mellan dem. Men tror inte det är orsaken till problemen.

ta helt enkelt bort de pluggar du faktiskt aldrig använder, måste finnas sådana.

EDIT: tog bort lite och hänvisar vidare till Cleas inlägg.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du vst:i som kräver mycket cpu så kan det räcka med en tre fyra stycken för att systemet inte skall orka. Du kan ju hålla lite koll genom att trycka F12 och ta fram den lilla cpumätaren. Där ser du hur mycket av dina resurser som går åt. En del av gratispluggarna är förvånanade resurskrävande. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som herrarna missförstått frågan. Det handlade väl inte om hur många VST instrument man kan köra samtidigt utan om hur många man kan ha installerade samtidigt.

Jag har aldrig hört talas om någon övre gräns. Kolla Plugin Information skärmen för att se om de verkligen försvinner eller vad som händer med dem. Kanske också kan vara värt att testa att lyfta in och ut pluggar för att se om du kan öka antalet samtidiga installerade pluggar.

Jag har själv säkert haft en bra bit över hundra VST pluggar samtidigt utan problem. Exempelvis har jag just nu 37 pluggar jag gjort själv då det är gamla versioner, testversioner och dylikt.

En annan tanke som slår mig är, du har väl inte installerat DX pluggar i Cubase VSTplugins katalog? Det borde kunna ställa till med en del oreda då Cubase letar efter .dll filer vilket borde kunna skapa konflikter.

Neko: Det är bara vissa värdprogram som inte gillar att de har samma ID nummer. I Cubase är det inga problem, antar att Orion kanske inte trivs med det?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, tack ska ni ha!

Nej, det kanske är som ni säger att det inte finns någon dokumenterad övre gräns för antalet vsti; jag hittar det fortfarande inte i manualen i alla fall.

Jag kommer att börja med att rensa bort skräp från mappen, sedan att lyfta ut "onödiga" plugs; fast det är jobbigt att gå igenom de som sällan används -- en del kan ju "vara bra att ha" -- gratispluggen Gargoyle (www.krakli.co.uk), till exempel: den använder man väl nästan aldrig men passar bra som skräckeffekt på någon låt ibland.

Tack, alla! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...