Jump to content
Annons

snodd eller inte


karl

Recommended Posts

LÅTNAMN:Lonely st.

ARTIST & ARTIST??:k

GENRE:???

LÅTLÄNGD:k

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:-04

FORMAT: mp3

STORLEK: 7,3Mb

STATUS: så gott som färdig demo eller är det kaos i mixen, Ge kritik....

LÄNK: LONELY ST.

En låt som jag haft legat på halster då jag känt mig allt för influerad av en viss snubbe och kände att det kanske inte är ok att gå vidare med....men vad fan...man har väl sitt skapande ändå...men hur mycket är Ok att sno för att ändå känna att det är ens egen låt????lyssna och gissa...eller bara lyssna...

Man har sina influenser.......

karl 😎

EDIT: 55bpm

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om du menar sno någon annans musik så får du inte sno ett jopta... inte en takt.

Vart går gränsen??? influerad eller en takt...Om du lyssnar på radio så kan du ju höra hur många låtar som helst som har samma inspirationskälla och visst kan jag kalla det att sno om soundet eller melodi eller harmisar blir alltför likt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får influeras hur mycket som helst men det är skitsvårt att säga närnågot är plagiat... man får gå på känslan... och om det känns lite plagiat så kan det inte vara så kul att visa upp låten för andra. Om du har en viss radda med bakgrunds ackord som redan finns så är det oftast ingen fara men om du trycker dit en tex sångmelodi som finns på samma bakgrundsackord så blir det nästan ett plagiar.. arrangeringen ska inte spela någon roll vad gällande plagiat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får influeras hur mycket som helst men det är skitsvårt att säga närnågot är plagiat... man får gå på känslan... och om det känns lite plagiat så kan det inte vara så kul att visa upp låten för andra. Om du har en viss radda med bakgrunds ackord som redan finns så är det oftast ingen fara men om du trycker dit en tex sångmelodi som finns på samma bakgrundsackord så blir det nästan ett plagiar.. arrangeringen ska inte spela någon roll vad gällande plagiat.

Men det måste vara skitmånga som ignorerar den känslan...eller??

Link to comment
Dela på andra sajter

jo utan tvekan. Väldigt kända människor åxå för den delen... men grejjen är att det är näst intill omöjligt att bevisa.

Ja det hör väl inte till vardagen att nå'n anklagas för låtstöld numera, förr var det vanligare...men det är väl bara att köra på då??....

karl 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Arret låter Robbie Robertson, låten låter Sting, sången låter Peter Gabriel (som vanligt  😛 ). Kort sagt en jäkligt kompetent kompott som allra mest låter Karl tycker jag. Hör till dina bättre....

Ingen av dom där har jag hört 😉 men det är lite klurigt ibland att sovra bland influenserna...men man tackar för det positiva omdömet...

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast den sävliga orgeln är ursprungligen Procul Harum för mig. 😕

Tänkte också på "A whiter shade of pale", för att det är samma orgelljud och precis samma toner i inledningen till orgel"riffet". Men det är det enda jag känner igen i den här låten...

Jämför med hur många som har använt ABBAs pianogrejer, så är det nog ingen fara alls. Men om det är det du tänker på, och du känner dig osäker, så borde det ju inte va så svårt att ändra litelite på det, så att det känns mer eget...

I övrigt schysst låt som vanligt! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, alla har vi våra referenser men det är varken Procul Harum eller Jackson Browne som förresten spela på Circus igår....helt Ok konsert, jag hörde några låtar via mobiltelefonen när en polare ringde upp... Orgeln är en vanlig B3:a eller B4:a som mjukvaruversionen heter.....Nej för mig känns harmisarna i refrängen och tillika melodin i dito som snodd rakt av..... fast kanske ändå inte????

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag ska inte bråka mer... för mig låter det D Lanois, inte röstmässigt men sångmelodin och harmisarna runt refrängen från nå'n av hans första men det är kanske bara jag och kanske inte stämmer med verkligheten...... och det kanske är långsökt???😆😳🙂 och alla kanske inte hört honom heller 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Förresten skulle du nog strunta i sången och köra lite talsyntes-hooks istället - och så på med ordentliga trummor.

Höj gärna tempot till 140 bpm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...