Jump to content
Annons

Bandmikrofon tillsammans med vtb1?


Stonerbox

Recommended Posts

Är intresserad av en bandmikrofon, frågan är om den verkligen går ihop med min preamp (Studio Projects VTB1)?

Jag är rädd att det blir massa brus bara....

Ni får gärna tipsa om bandmikrofoner också (främst till fuzz elgitarr)!

HA det!

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är intresserad av en bandmikrofon, frågan är om den verkligen går ihop med min preamp (Studio Projects VTB1)?

Jag är rädd att det blir massa brus bara....

Den kan visserligen ge 60dB gain - men efttersom bandmicar som regel har en låg output (de är ju dynamsika micar), så måste man skruva upp ganska rejält och då ökar risken för brus, som du säger.

Till en bandmic skulle jag föredra en mer lågbrusig preamp, som t ex True Systems P-Solo eller Line Audio Design 2MP...

Ni får gärna tipsa om bandmikrofoner också (främst till fuzz elgitarr)!

Du kan hämta ljudexempel från min testsite. Där finns visserligen bara sång och acke, men du kan ju jämföra karaktären på de olika micarna ändå.

Följande bandmicar finns med där:

Oktava ML52

AEA R-84

Royer R-121

GA project R1

GA Project R2

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Crowley and Tripp Proscenium

sE Electronics R-1

Sontronics Sigma

Oktava ML-53

Crowley and Tripp Soundstage Image

Crowley and Tripp Naked Eye

Link to comment
Dela på andra sajter

Bandmikrofoner behöver rejält mycket mer gain än andra micar.

Såg att VTB-1 ger 60 + 12 dB gain.

Där förmodligen en del rörvärme kommer in när man maxar gain.

Det betyder att du måste dra på mycket gain vilket kommer leda till mycket brus när det gäller VTB-1.

Många har därför gainrika, transparenta och lågbrusiga preamps till bandmicar.

Ex Focusrite ISA one, Universal Audio m.fl.

En annan sak är att bandmicar vill ha lite annan impedans än övriga micar. Är inte helt insatt i just det men det

finns oftast en rekommendation hos micfabrikören om vilken impedans som är mest lämpad.

Köper du en bandmic som har fantommatning så försvinner ju gainproblemet.

Ex Sontronics Sigma eller Golden Age R1 active.

Tänkte du micka upp en gitarrförstärkare med bandmic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är intresserad av en bandmikrofon, frågan är om den verkligen går ihop med min preamp (Studio Projects VTB1)?

Jag är rädd att det blir massa brus bara....

Den kan visserligen ge 60dB gain - men efttersom bandmicar som regel har en låg output (de är ju dynamsika micar), så måste man skruva upp ganska rejält och då ökar risken för brus, som du säger.

Till en bandmic skulle jag föredra en mer lågbrusig preamp, som t ex True Systems P-Solo eller Line Audio Design 2MP...

Ni får gärna tipsa om bandmikrofoner också (främst till fuzz elgitarr)!

Du kan hämta ljudexempel från min testsite. Där finns visserligen bara sång och acke, men du kan ju jämföra karaktären på de olika micarna ändå.

Följande bandmicar finns med där:

Oktava ML52

AEA R-84

Royer R-121

GA project R1

GA Project R2

Crowley and Tripp Studio Vocalist

Crowley and Tripp Proscenium

sE Electronics R-1

Sontronics Sigma

Oktava ML-53

Crowley and Tripp Soundstage Image

Crowley and Tripp Naked Eye

Oj, du hann före!

Jag använder just nu Golden Age R1 MkII till en Line Audio Design 2MP.

R1 är fan en mäktig mikrofon storleks och utseendemässigt! 🥰

Och ljudkvaliten kan jag inte klaga på!

Är mycket nöjd med resultatet, särskilt som man betänker priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju tillägga till Claes info att Sontronics Sigma drivs med fantommatning. Detta skall ge ett bättre brusförhållande om jag inte fattat fel.

Äger själv en Sigma och kan säga att jag är hur nöjd som helst med den. På akustisk gitarr, trummor och sång har jag fått mycket goda resultat. På elgitarr är den okej, men funkar inte till alla stilar tycker jag. Att micka upp en gitarrförstärkare med cleant ljud är den gudomlig på i mina öron, disten kan bli lite för mjuk om man vill rocka till det och då föredrar jag hellre en dynamisk mikrofon, om man bara ska använda en mikrofon vill säga 🥰

Men det är bara min åsikt och erfarenheter om mikrofonen.

TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 🥰

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Musikbörsen brukar ha nån "MB-deal" på olika prylar ibland.

Kollade nyss..

2000 pix vill de ha för active. Den har gått ner i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Musikbörsen brukar ha nån "MB-deal" på olika prylar ibland.

Kollade nyss..

2000 pix vill de ha för active. Den har gått ner i pris.

Med tanke på att 1995:- är det nu gällande listpriset för R1 Aktive, så är det inte så konstigt att de har satt det priset... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Inte så konstigt, eftersom GoldenAge är OEM-"märket" som GoldenAge Music här i Sverige har valt att få på sina micar. T.bone är Thomanns eget OEM-"märke", på samma sätt som Luthman har sitt TSM och JAM har sitt JJLabs...

Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 😉

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Lättare att höra hur len och fin den är med bandmikrofon. Iaf, Sigman som jag har så bler det aldrig den stickiga diskanten hur mycket jag än drar på diskanten, utan den är precis som jag säger mjuk och fin. MEN, om man inte är van så kan man tycka genom att höra den torra signalen att den låter väldigt diskantfattigt, så det va bara därför jag gav det tipset. Skrev jag inte precis det?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Inte så konstigt, eftersom GoldenAge är OEM-"märket" som GoldenAge Music här i Sverige har valt att få på sina micar. T.bone är Thomanns eget OEM-"märke", på samma sätt som Luthman har sitt TSM och JAM har sitt JJLabs...

Fan, jag hänger inte med? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 😉

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Lättare att höra hur len och fin den är med bandmikrofon. Iaf, Sigman som jag har så bler det aldrig den stickiga diskanten hur mycket jag än drar på diskanten, utan den är precis som jag säger mjuk och fin. MEN, om man inte är van så kan man tycka genom att höra den torra signalen att den låter väldigt diskantfattigt, så det va bara därför jag gav det tipset. Skrev jag inte precis det?

MVH

Anders

Sigman låter bra, men har för mycket bas på "normalt" avstånd för min smak. Som avståndsmic funkar den däremot fint, just för att basen är så stark. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Inte så konstigt, eftersom GoldenAge är OEM-"märket" som GoldenAge Music här i Sverige har valt att få på sina micar. T.bone är Thomanns eget OEM-"märke", på samma sätt som Luthman har sitt TSM och JAM har sitt JJLabs...

Fan, jag hänger inte med? 😉

Klickade du på länken till förklaringen om OEM-begreppet...? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Inte så konstigt, eftersom GoldenAge är OEM-"märket" som GoldenAge Music här i Sverige har valt att få på sina micar. T.bone är Thomanns eget OEM-"märke", på samma sätt som Luthman har sitt TSM och JAM har sitt JJLabs...

Fan, jag hänger inte med? 😉

Klickade du på länken till förklaringen om OEM-begreppet...? 🙂

jepp, men jag kommer ju inte hittar golden age r 1 active på thomann. eller hur?

THE T.BONE SC400, kan det vara något?

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Alrigth, är intresserad av golden age active r1 active, dock ska jag beställa ett gäng grejer från thomann och dom verkar inte ha r1:an....

Inte så konstigt, eftersom GoldenAge är OEM-"märket" som GoldenAge Music här i Sverige har valt att få på sina micar. T.bone är Thomanns eget OEM-"märke", på samma sätt som Luthman har sitt TSM och JAM har sitt JJLabs...

Fan, jag hänger inte med? 😉

Klickade du på länken till förklaringen om OEM-begreppet...? 🙂

jepp, men jag kommer ju inte hittar golden age r 1 active på thomann. eller hur?

Nej. GA Projects hittar du nog bara i Sverige eftersom Golden Age Music är en svensk distributör.

THE T.BONE SC400, kan det vara något?

Jag har aldrig testat några av Thomanns egna modeller, så dem vet jag tyvärr inget om.

Får väl höra med dem någon gång framöver, om de vill låna ut några olika modeller för inspelningstester...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 😉

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Lättare att höra hur len och fin den är med bandmikrofon. Iaf, Sigman som jag har så bler det aldrig den stickiga diskanten hur mycket jag än drar på diskanten, utan den är precis som jag säger mjuk och fin. MEN, om man inte är van så kan man tycka genom att höra den torra signalen att den låter väldigt diskantfattigt, så det va bara därför jag gav det tipset. Skrev jag inte precis det?

MVH

Anders

Sigman låter bra, men har för mycket bas på "normalt" avstånd för min smak. Som avståndsmic funkar den däremot fint, just för att basen är så stark. 🙂

Det håller jag med om. Men att ställa den någon decimeter ifrån vad man brukar ställa den så tycker jag det löser sig rätt bra. Tror till och med sontronics skickar eller att det stod på hemsidan en lite förklaring till det, att man skall ha den lite längre ifrån än vad man normalt skulle placera mikrofonen. Det tar ett tag att "lära" sig dess placering.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 😉

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Lättare att höra hur len och fin den är med bandmikrofon. Iaf, Sigman som jag har så bler det aldrig den stickiga diskanten hur mycket jag än drar på diskanten, utan den är precis som jag säger mjuk och fin. MEN, om man inte är van så kan man tycka genom att höra den torra signalen att den låter väldigt diskantfattigt, så det va bara därför jag gav det tipset. Skrev jag inte precis det?

MVH

Anders

Att dra upp diskanten påverkar också det hörbara bruset markant så det är inte alltid så lyckat.

Link to comment
Dela på andra sajter

TIPS! Om du inte är van vid bandmikrofoner så kan du känna en avsaknad av diskant i ljudet. Ta hem Claes testfiler och höj diskanten i din EQ så kommer du istället upptäcka hur len och fin den är 😕

MVH

Anders

Varför ska han höja diskanten i sin EQ?

Lättare att höra hur len och fin den är med bandmikrofon. Iaf, Sigman som jag har så bler det aldrig den stickiga diskanten hur mycket jag än drar på diskanten, utan den är precis som jag säger mjuk och fin. MEN, om man inte är van så kan man tycka genom att höra den torra signalen att den låter väldigt diskantfattigt, så det va bara därför jag gav det tipset. Skrev jag inte precis det?

MVH

Anders

Att dra upp diskanten påverkar också det hörbara bruset markant så det är inte alltid så lyckat.

Det är precis det det inte gör när jag gör det, men det kanske är bättre pre amps i digi002 än man trott då 🙂 Hör inte alls mycket brus och då snackar vi rätt många db upp på EQ:n, blir bara en jämn, len och fin diskant.

MVH

Anders

Tack så mycket Claes och alla andra, nu ha jag beställt:

Golden age r1 tube active (musikbörsen)

Electro harmonix Big muff pi usa (thomann)

Kan inte vänta tills det droppar ner här hemma! 🙂

På återseende gott folk!

Grattis får man säga! Nu är det bara den jobbiga väntan och längtan som infinner sig efter en beställning som gäller att hantera:)

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Att dra upp diskanten påverkar också det hörbara bruset markant så det är inte alltid så lyckat.

Det är precis det det inte gör när jag gör det, men det kanske är bättre pre amps i digi002 än man trott då 😕 Hör inte alls mycket brus och då snackar vi rätt många db upp på EQ:n, blir bara en jämn, len och fin diskant.

Då har du dålig hörsel. Man tar ALLTID med bruset då man höjer och framförallt i högfrekventa områden märks sånt tydligast. Signalen från en bandmick har generellt mer brus då den måste förstärkas så mycket i preampen så att man tappar en del headroom. Så är det! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dra upp diskanten påverkar också det hörbara bruset markant så det är inte alltid så lyckat.

Det är precis det det inte gör när jag gör det, men det kanske är bättre pre amps i digi002 än man trott då 😛 Hör inte alls mycket brus och då snackar vi rätt många db upp på EQ:n, blir bara en jämn, len och fin diskant.

Då har du dålig hörsel. Man tar ALLTID med bruset då man höjer och framförallt i högfrekventa områden märks sånt tydligast. Signalen från en bandmick har generellt mer brus då den måste förstärkas så mycket i preampen så att man tappar en del headroom. Så är det! ☺️

Jo, jag vet allt du säger och jag har ingen dålig hörsel (utom lite nedsatt på höger sida). Men, Sigman behöver du inte ge massa gain som du säger, så ökningen blir ej markant (beroende på vad du menar med det) även i diskanten, det är det jag menar. Det går att kräma på rätt bra med EQ:n där utan att brusnivån blir störande på något sätt. Men om du fortfarande vill diskutera detta så skicka gärna ett PM så tar vi det där då tråden är egentligen är avslutad 😎

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dra upp diskanten påverkar också det hörbara bruset markant så det är inte alltid så lyckat.

Det är precis det det inte gör när jag gör det, men det kanske är bättre pre amps i digi002 än man trott då 😄 Hör inte alls mycket brus och då snackar vi rätt många db upp på EQ:n, blir bara en jämn, len och fin diskant.

Då har du dålig hörsel. Man tar ALLTID med bruset då man höjer och framförallt i högfrekventa områden märks sånt tydligast. Signalen från en bandmick har generellt mer brus då den måste förstärkas så mycket i preampen så att man tappar en del headroom. Så är det! 😎

Jo, jag vet allt du säger och jag har ingen dålig hörsel (utom lite nedsatt på höger sida). Men, Sigman behöver du inte ge massa gain som du säger, så ökningen blir ej markant (beroende på vad du menar med det) även i diskanten, det är det jag menar. Det går att kräma på rätt bra med EQ:n där utan att brusnivån blir störande på något sätt. Men om du fortfarande vill diskutera detta så skicka gärna ett PM så tar vi det där då tråden är egentligen är avslutad 😛

MVH

Anders

Eftersom Sigman har ett fantommatat förstärkarsteg inbyggt precis som kondensatormicarna har, så ger den högre output än vanliga helt dynamiska bandmicar (eller hur man nu ska uttrycka det... ☺️ ) - och det gör som sagt att man inte behöver lika mycket gain i preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...