Jump to content
Annons

Midi insplning cubase, felinställt?


musicpanda88

Recommended Posts

Okej jag är ganska säker på att jag måste ha pillat i nån inställning jag inte borde..

När jag spelar in midi med mitt klaviatur, så blir det bara en-tonigt när cubase spelar in det trots att jag hör alla toner jag spelar, är som om cubase tar alla toner när jag spelar in och lägger dom över varann.. det är bara ett långt sträck på spåret jag spelar in ist för oregelbundna "våg" liknande mönster för tonerna. hjälp någon... vad fan har jag nu tryckt på..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Midi-informationen på spåret, vad använder du som spelar upp den datan?

Öhm jag använder mig av hörlurar för att lyssna på det jag spelat in men tror inte det var va du frågade efter :S

Kvittar i övrigt vilken vsti jav använder mig av för det blir samma problem. När jag anslår medans record är igång så lägs det bara på horisentala linjer över varann därav den långa tonen sen.. fattar inte ett skvatt allt funkade prima igår. Detta är bara när jag försöker spela in annars är det inget problem sry om jag är dålig på att förklara.. är nybörjare.

Har ett DMX 6FIRE USB ljudkort om det hjälper, och en midistart 2 klaviatur samt win XP & cubase SX3

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Oki

Markera det midispår det rör sig om. Kolla nu i listen till vänster, där en bit ner hittar du en inställning som kallas "map:". Det står 'map' med små gråblå bokstäver där. Står det "No Drum Map" där efter 'map`?

Kolla dessutom aningen längre ner. Där står "Track Parameters", "Inserts", Sends" etc. Se efter om någon av dom har en upplyst färgad ruta direkt till höger om sig ..

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Oki

Markera det midispår det rör sig om. Kolla nu i listen till vänster, där en bit ner hittar du en inställning som kallas "map:". Det står 'map' med små gråblå bokstäver där. Står det "No Drum Map" där efter 'map`?

Kolla dessutom aningen längre ner. Där står "Track Parameters", "Inserts", Sends" etc. Se efter om någon av dom har en upplyst färgad ruta direkt till höger om sig ..

Det står "No Drum Map" och inget lyser under "Track Para."

Försökte igen nu att spela in.. jag hör det jag spelar men inget ändras på spåret jag spelar in på det är helt tomt..

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Oki. hm

Vad använder du att spela på?

midiklaviatur: midistart 2 via midi till mitt externa ljudkort.

Allt funkade för nån dag sedan.. men jag vet att jag tryckt runt lite.. *host*

cubase.jpg

så här ser det ut.. inget spelas in fast jag trycker.. och hör vad jag spelar.. allr reggas dock av cubase och jag har fullkontakt med programet.

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var klurigt. Jag har aldrig hört talas om nåt liknande, om man räknar in alla detaljer du beskrivit ovan så ... jag skulle nog inte lyckas framkalla den här egenskapen hos cubase om jag försökte, och jag kan hela cubase som ett rinnande vatten. Du har varit duktig du 😳

Jag börjar tro att det kan ha att göra med en trasig midi-sladd eller någon inställning med ditt externa ljudkort. Jag ska fnula lite till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var klurigt. Jag har aldrig hört talas om nåt liknande, om man räknar in alla detaljer du beskrivit ovan så ... jag skulle nog inte lyckas framkalla den här egenskapen hos cubase om jag försökte, och jag kan hela cubase som ett rinnande vatten. Du har varit duktig du 😳

Jag börjar tro att det kan ha att göra med en trasig midi-sladd eller någon inställning med ditt externa ljudkort. Jag ska fnula lite till

Gör så.. alltså jag har ändå inte varit inne på några "större" saker och ändrat.. ska kolla lite på kabeln här pröva att starta om ljudkortet med kanske har nått cp:at sig.. skit konstigt att man hör ljudet men att den inte spelar in det..

*EDIT* hjälpte inte.. 😱

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nä, jag kan fasen inte komma något i cubase som skulle kunna orsaka det här, inte med dom omständigheterna du visat upp ovan.

Som jag ser det måste problemet ligga utanför cubase, typ midi-interface eller midikeyboard. Men det är i vilket fall ett väldigt ovanligt och konstigt problem.

Om det förstås inte bara är en regelrätt fuckup som fixar sig efter en omstart, eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppfattade det som att han inte använder någon av de emulerade standard midi drivarna, utan hans DMX 6FIRE midi drivare. Men man vet aldrig. Testa 🙂

Jupp så är det.

Btw när jag spelar in så är det den första tonen jag slår som bara fortsätter långt som fan.. är precis som att den är "spärrad" vid att bara spela in just den första tonen jag anslår på. Lägger fan snart upp problemet på youtube så jag kan länka det till er här. Har ominstallerat cubase några ggr men mina inställningar verkar vara kvar ändå eftersom cubase inte frågar om några som helt inställningar så som vilken asio driver lr dylikt jag vill använda mig av.

Om nån kommer på vad problemet kan vara snälla skriv jag är evigt tacksam.. har läxa i helgen..

Det är konstigt att jag kan spela helt prefekt på midin, jag kan ändra vst's hur fan jag vill men spela in det jävlari tillåts inte.. 1 tonigt blir ingen hit.. -__-'

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kan utesluta cubase. Jag röstar alltmer på keyboarden faktiskt.

Jo kanske har den blivit knäpp... jaja får la köpa en ny..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du kan utesluta cubase. Jag röstar alltmer på keyboarden faktiskt.

Jo kanske har den blivit knäpp... jaja får la köpa en ny..

Testa med en annan först. Låna in en lite snabbt bara. Så du är säker.

Ingen aning om dock vem som äger en klaviatur att låna ut >___> tror inte nån i min klass har en, men man kan inte emulera ett tangentbord i cubase då och spela in via "datortangenterna" tänkte jag kunde pröva ifall det går, om inte så är det ju cubase som är fukkat och då bör jag nog ominstallera hela operativsystemet då jag inte vet varför. Har ett internt ljudkort på moderkortet ska ta och koppla ut det också för datorn ber om dess drivers när jag startar upp. BA o dra ut några sladdar på motherboard om jag inte kommer ihåg fel när jag satta ihop skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det blir ...

... bara en-tonigt när cubase spelar in det trots att jag hör alla toner jag spelar ...

... så lär det väl inte vara fel på midiklaviaturet?

Då skickas ju en sjysst midisignal till Cubase och sen vidare till VTSi:t för uppspelning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det blir ...
... bara en-tonigt när cubase spelar in det trots att jag hör alla toner jag spelar ...

... så lär det väl inte vara fel på midiklaviaturet?

Då skickas ju en sjysst midisignal till Cubase och sen vidare till VTSi:t för uppspelning?

Jo har jag med tänkt på problemet är enbart när cubase's "record" är igång..

Men jag ska koppla ur mitt ljudkort i moderkortet nu och se om det är det som jävlas..

Annars så får ni gärna fortsätta komma med förslag har googlat som fasiken men inte stött på nån som haft det likadant..

*EDIT* Nu har jag prövat en annan asio driver än mitt externaljudkorts egna.. felet kvartstår dock.

Stängde även av allt ljud som kan sändas från moderkortets inbyggda soundboard men det hjälpte inte heller.

Tror ändå att det är nått jag tryckt på i cubase.. man kan inte nollställa inst. i cubase?

Har nu filmat problemet, inget ljud dock men ljudet är där när jag spelar och som ni ser så är midi aktiviteten fullt igång, det som händer när jag sen trycker record som ni ser är att alla toner hamnar "på" varann och det blir en lång ton..

Filmen på problemet

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, har du provat att flytta midifiltret eller inte? jag har löst det problemet för 4 olika personer på det sättet.

Oj f'låt missade din post i all min iver, öhm hur gör man för att flytta midifiltret då?

Tack för din hjälp.

*EDIT*

Kollade länken och.. jag har inga filter i min mapp "MIDI Port Enabler"

Funderade på om jag ska installera reason då jag har fått låna det av en kompis,

helt hade cubase varit bäst då det är de vi använder oss av i skolan.. 😏

Ska rensa datorn nu och se om det hjälper

Redigerat av musicpanda88
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...