Jump to content
Annons

Hur gör man en hit?


KillwithSkill

Recommended Posts

Nja du Opus99. Jag har en förkärlek för bil-analogier, men i detta fallet funkar det inte så bra tycker jag. Eller inte alls om jag ska vara ärlig 🙂

För övrigt får man väl anse att Toccata och fuga d-moll (BWV 565) är en hit även i modern tid. Eller iaf den första minuten av den 🙂

Och precis som det faktiskt finns personer som är både snygga och smarta(jo de finns tyvärr), så finns det ju musik som är både ytligt tilltalande (hit-potential) och har ett djup. Det borde väl nästan vara defintionen av ett mästerverk, om man lyckas skriva på så många nivåer.

Det var som jävulen ☺️

Visst kan det finnas både ett visst djup och ytlig sötma, men .. jag vill nog påstå att hit-makeri har inte så mycket med tekniskt musikaliskt kunnande att göra. DJs - som inte kan musikens detaljrikedom så bra alls - är överlag betydligt bättre än musiker på att skapa hits. Enkelhet och littillgänglighet tilltalar flest, fler än avancerade saker. Så ser jag på det. Lite som att låten "I just called to say I love you" av Stevie Wonder har ju sält mer ex än Britneys första platta gjorde, och låg etta på USA listan i 3-4 veckor. Den dagen vi hittar en orgel-kantat av Bach i sin helhet på en topplista ... den dagen.

Bach storhet ligger ju inte i att skapa snygga melodier eller slingor, men det är lite så han används i popmusik idag: man gillar korta, kärnfulla melodisnuttar - som råkar komma från han.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Man kan göra en jämförelse med bilar.

Många bilentusiaster skulle nog säga att Ferrari F50 är ett mästerverk. Låt oss anta att den är ett mästerverk. Det har sagts mig att den kostar ca 3,5 miljoner kronor idag. Den har dessutom prestanda och resurser som kanske bara 1 % av alla ägare någonsin kommer att få användning för. Om man jämför med SAAB så tror jag säkert att mer tid, pengar och kompromisslöshet har lagts ner på Ferrarin så man kan säkert säga att Ferrarin är mer genombyggd än en SAAB. Så, hur säljer ett mästerverk? Den säljer faktiskt inte många exemplar alls, jämfört med bilindustrin överlag. Den passar helt enkelt inte människor, mycket pga priset men även av andra anledningar. Den tilltalar en väldigt liten skara människor.

Jämför sedan med SAAB. SAAB är ju en seriös produkt men jag tror inte många bilentusiaster skulle rent ut kalla den mästerverk. Den är inte heller gjord för att tangera titeln mästerverk. SAABs teknikavdelning skulle säkerligen kunna bygga en bil som var 5 gånger bättre än de gör idag, men då skulle nog priset stiga 5-10 gånger med. SAAB är helt enkelt gjord inom ramen för vad den får kosta i slutändan. SAAB är gjord för att passa så många människors behov som möjligt och priset är avsiktligen satt för att passa så många människors plånböcker som möjligt. Resultatet är att SAAB tilltalar kanske 10,000 gånger mer människor än Ferrarin ovan och säljer förmodligen 10,000 gånger mer också.

Musik är lite samma sak. Alla har vi fått höra att Bach var en mästare, men bara ett fåtal av oss har orkat bry oss i att ta en titt på HUR bra han var, genom att spana in musiken han gjorde med lupp. Bach gjorde svår musik, även för sin tid. Han gjorde den tämligen kompromisslöst och med en otroligt djup religiös drivkraft. Många av styckena komponerades as-fort, i hans boning (ett rum), där fruga och 13 ungar under 15 år var hela dagarna. Man behöver inte gilla han, men nog var han en Ferrari alltid. Säljer han musik? Nä, han säljer ungefär som Ferrari gör – några få ex till entusiaster med öra som kan uppskatta det.

Britney Spears däremot, som så många säger inte kan sjunga "egentligen", som alla säger är inte talangfull nog för att förtjäna den uppmärksamhet och idolskap hon har, hon är som en SAAB. Hon är definitivt inte ens i samma galax som riktigt begåvande musiker och sångare, men hon kan nog säkert göra bättre ifrån sig än det vi hittills fått se. Men framförallt: det hon gör riktar sig till flest antal människors smak och tycke. Hon säljer 10,000 gånger mer än Bach (om inte mer).

Vanliga, måttligt begåvade människor, som jobbar 9-5 varje dag och krökar till på lördagen .. dom är inga bil-entusiaster med passion och plånbok. Dom tycker Ferrarin ser stilig ut på bild, och för ett ögonblick så suktar själen efter något så bildskönt och lyxigt, men det går över på 15 sekunder. Ferrarin får 15 sekunder, medan radion eller bilstereon får 15 timmar i veckan. Likaså är folk inga musik-experter som kan ta till sig den demoniska talangen av Bach. För dem är dansband nästan mer tilltalande, även om dansband är oerhört enkel musik.

Så, att göra en hit, är att göra något som INTE är ett mästerverk. Gör man mästerverk, då blir man ibland bitter eftersom ingen verkar uppskatta det. Många genier är bittra just därför. Folk bara klappar en på axeln och säger ”Va duktig du är” och sen vill dom spela vidare på Quake. Så ett mästerverk ”slår” sällan, och det säljer definitivt inga stora volymer. Och om något slår, så är det inget mästerverk. Det är en omöjlighet. Att göra ett kommersiellt hantverk kan ju förstås vara "ett mästerverk" inom ramen för den egna konstarten, det är sant.

Men man ska ju komma ihåg att människor kallar det dom själva älskar för mästerverk, och det är absolut sant. Min definition av mästerverk här är ju sett ur ett mer globalt jämförelse-perspektiv.

Så, vill man göra en hittar, så måste man släppa viljan och/eller prestigen i att göra låtar som är mästerliga, och ägna sig så mycket som nånsin åt att renodla uttrycket i musiken så den blir så enkel och slagkraftig som möjligt. Less is more. Dansband säljer bra, och ibland de absolut bäst säljande dansbanden nånsin, är Vikingarna. Inte allas favoriter, men vill man göra hits är de värda att lära av. ABBA likaså. Deras arr är väldigt frodiga, men Björn & Bennys förmåga att vaska fram själva kärnan i låtens uttryck och inte grumla bort den, är riktigt bra.

Riktigt bra inlägg, du är väldigt 'vältalig'. Kul att läsa dina tankar och åsikter.

Komplex musik är svår att ta till sig just för att den är komplex.

Så mycket information, så mycket variation, så många musiker, så mycket instrument. Hjärnan orkar inte bearbeta denna information. Det folk fastnar för är det enkla, den där melodin som är lätt att komma ihåg, texten som sätter sig direkt. Inte massor av information utan precis tillräckligt för att tillfredställa hjärnan till eufori. Du kan slappna av och bara låta musiken tala.

De som föredrar komplex musik tror jag är människor med stort intresse och en kunskap om vad som ÄR komplext i musiken. Generellt har folk inte en j-a aning om varför det där trumspelet är så genialiskt, eller varför den där basgången är så grymt bra spelad, eller varför den där sången är så svår att sätta.

Det är överkurs och för mycket att förstå om man inte är insatt. Och det märker man också när man lyssnar på musik, det blir som en tjock massa av information som ska bearbetas i skallen. En simpel låt med en lätt melodi och en lätt text, den förstår du redan innan den har spelats klart. Därför tycker du om den. Förstår du den inte, blir det jobbigt och direkt 'dåligt'.

Link to comment
Dela på andra sajter

musikaliskt sett:

hit ett:

mot

hit två:

vad har de båpda gemensamt?

Hmm, är nyfiken på hur du tänker Larsson....Nic and the family VS Queen... Tycker det mest finns olikheter musikaliskt sett;-)

Har försökt många gånger att skriva en radiohit men misslyckas alltid, blir aldrig ens halvfärdig. Varför? Troligen för att jag inte gillar det jag gör. Mitt tips, skriv "från ditt hjärta" (usch vilken klyscha) och ägna i stället energi åt att få radiostationerna att spela din musik, typ i form av den där tävlingen roxette utlyste ☺️ Dyrt men det blir säkert en hit 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

det svåra är ju inte att skriva en låt

det svåra är att ha kontakter som får den spelad till höger å vänster i media - hence a hit

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Men ärligt talat vem gillar Sjutbruttan? 😄 Hon är för det första inte en musiker utan en skapelse av ett skivbolag. Man skapar en fiktiv persona med egenskaper, åsikter och hela baletten för att sälja in till barn och tonåringar. Ja främst då tjejer. Och man skapar en figur som de kan identifiera sig med. En person som är deras kompis. Någon som finns där när som helst de behöver henne. En som inte sviker.Som övrig reklam räcker det inte att bara sälja varan. Man måste sälja dem en hel livsstil. Sen ser man till att alla radiostationer som spelar popmusik spelar om och om och om igen till leda hennes låtar. Och snart hakar media på och skriver spaltmetrar om henne i pressen, videos som går till leda i musikkanaler, intervjuer o.s.v.

Och om man upprepar något tillräckligt länge börjar folk gilla det. Att upprepa saker så mycket som vi gör i det moderna samhället har inget motstycke i historien. Och människor fungerar på det viset om något upprepas tillräckligt mycket och länge tar de allra flesta människor till sig budskapet, vad det än må vara. Och budskapet i det här fallet är att så många som möjligt ska gilla Brittan för att göra alla inblandade rika. Sen placerar man henne i en film och vips har man ännu mera miljoner dollar på kontot. Därför så många kändisar idag ska göra film. Att det sen oftast är samma ägare, delägare till skivbolaget, filmbolaget och tevekanaler talar man tyst om. Snacka gratisreklam! Det finns väl inte många idag som inte vet vem hon är eller den ännu värre talanglösa nollan Hilton! Hur mycket man än avskyr se, höra och läsa om en viss person går det inte att undvika det i dagens samhälle. Man får det kastat rakt i ansiktet vare sig man vill det eller inte. Ett av det moderna samhällets förbannelser!

Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning. Säger andra till dig att du är talangfull och duktig kommer du snart att tro på det vare sig det är sant eller inte. Titta bara på Idol! Och om andra talar om för att dig att du är misslyckad, ful, idiot etc, kommer du allra troligast tro det själv snart. Andras sanningar blir din sanning med. Att människor lättare tar till sig negativa och svårare bli av med dem är inget nytt. Men det är en annan historia.

Vanliga, måttligt begåvade människor, som jobbar 9-5 varje dag och krökar till på lördagen .. dom är inga bil-entusiaster med passion och plånbok.?? Det där luktar lite uber. Så din musiksmak är lite finare än de flestas? Och i såna fall vad gör den till det? Tycker det där låter som man hör hos vissa som gillar enbart klassiskt,jazz att deras musik är så genial och bra och det andra gillar är något sämre och absolut inte kan vara mästerverk eller ha klass. Bittra genier? Hur många genier känner du då? Eller anser du dig vara en av dem?

Så, att göra en hit, är att göra något som INTE är ett mästerverk. Que? 😮 Finns väl inget som motsätter sig det andra?Och varför skulle ett mästerverk vara något som få tar till sig?? Jag tycker jag har vissa plattor som är mästerverk och har sålt i miljontals. Det där är som att säga att all musik som inte tilltalar massan, som mycket få begriper sig på är mästerverk. Men vad är en hit? En hit behöver inte nödvändigtvis vara en låt som ligger högt upp på försäljningslistan. De är bara till för bolagen i första hand. Gratisreklam för sina artister. Det är väl ingen som tror de är till för köparna egentligen?En hit, för mig, är en genomarbetad låt som är gjord med hjärta och själ och givetvis griper tag i mig och väcker upp starka känslor i mig. Vissa låtar mer än andra. Men ibland hela album.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

Ahh ytterligare en forumpolis som har en åsikt som går ut på om man inte håller med vederbörande så bör man hålla käften. Ett bra tag sen sist men här dyker en ny upp. 😮 Å så jag har saknat det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

Ahh ytterligare en forumpolis som har en åsikt som går ut på om man inte håller med vederbörande så bör man hålla käften. Ett bra tag sen sist men här dyker en ny upp. 😮 Å så jag har saknat det. 😄

Well well, skitsamma egentligen.

Är det roligare att sitta här och klaga istället för att " Skratta hela vägen till banken " så varför inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ärligt talat vem gillar Sjutbruttan? 😄 Hon är för det första inte en musiker utan en skapelse av ett skivbolag. Man skapar en fiktiv persona med egenskaper, åsikter och hela baletten för att sälja in till barn och tonåringar. Ja främst då tjejer. Och man skapar en figur som de kan identifiera sig med. En person som är deras kompis. Någon som finns där när som helst de behöver henne. En som inte sviker.Som övrig reklam räcker det inte att bara sälja varan. Man måste sälja dem en hel livsstil. Sen ser man till att alla radiostationer som spelar popmusik spelar om och om och om igen till leda hennes låtar. Och snart hakar media på och skriver spaltmetrar om henne i pressen, videos som går till leda i musikkanaler, intervjuer o.s.v.

Och om man upprepar något tillräckligt länge börjar folk gilla det. Att upprepa saker så mycket som vi gör i det moderna samhället har inget motstycke i historien. Och människor fungerar på det viset om något upprepas tillräckligt mycket och länge tar de allra flesta människor till sig budskapet, vad det än må vara. Och budskapet i det här fallet är att så många som möjligt ska gilla Brittan för att göra alla inblandade rika. Sen placerar man henne i en film och vips har man ännu mera miljoner dollar på kontot. Därför så många kändisar idag ska göra film. Att det sen oftast är samma ägare, delägare till skivbolaget, filmbolaget och tevekanaler talar man tyst om. Snacka gratisreklam! Det finns väl inte många idag som inte vet vem hon är eller den ännu värre talanglösa nollan Hilton! Hur mycket man än avskyr se, höra och läsa om en viss person går det inte att undvika det i dagens samhälle. Man får det kastat rakt i ansiktet vare sig man vill det eller inte. Ett av det moderna samhällets förbannelser!

Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning. Säger andra till dig att du är talangfull och duktig kommer du snart att tro på det vare sig det är sant eller inte. Titta bara på Idol! Och om andra talar om för att dig att du är misslyckad, ful, idiot etc, kommer du allra troligast tro det själv snart. Andras sanningar blir din sanning med. Att människor lättare tar till sig negativa och svårare bli av med dem är inget nytt. Men det är en annan historia.

Vanliga, måttligt begåvade människor, som jobbar 9-5 varje dag och krökar till på lördagen .. dom är inga bil-entusiaster med passion och plånbok.?? Det där luktar lite uber. Så din musiksmak är lite finare än de flestas? Och i såna fall vad gör den till det? Tycker det där låter som man hör hos vissa som gillar enbart klassiskt,jazz att deras musik är så genial och bra och det andra gillar är något sämre och absolut inte kan vara mästerverk eller ha klass. Bittra genier? Hur många genier känner du då? Eller anser du dig vara en av dem?

Så, att göra en hit, är att göra något som INTE är ett mästerverk. Que? 😮 Finns väl inget som motsätter sig det andra?Och varför skulle ett mästerverk vara något som få tar till sig?? Jag tycker jag har vissa plattor som är mästerverk och har sålt i miljontals. Det där är som att säga att all musik som inte tilltalar massan, som mycket få begriper sig på är mästerverk. Men vad är en hit? En hit behöver inte nödvändigtvis vara en låt som ligger högt upp på försäljningslistan. De är bara till för bolagen i första hand. Gratisreklam för sina artister. Det är väl ingen som tror de är till för köparna egentligen?En hit, för mig, är en genomarbetad låt som är gjord med hjärta och själ och givetvis griper tag i mig och väcker upp starka känslor i mig. Vissa låtar mer än andra. Men ibland hela album.

Med vem bryr sig om produkten egentligen, är det inte själva låtarna diskussionen handlar om?

Förresten var det inte nån hype här på forumet för ett tag sen om hennes senaste platta för att

hon är så sjukt washup och skitcool att gilla nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanliga, måttligt begåvade människor, som jobbar 9-5 varje dag och krökar till på lördagen .. dom är inga bil-entusiaster med passion och plånbok.?? Det där luktar lite uber. Så din musiksmak är lite finare än de flestas? Och i såna fall vad gör den till det? Tycker det där låter som man hör hos vissa som gillar enbart klassiskt,jazz att deras musik är så genial och bra och det andra gillar är något sämre och absolut inte kan vara mästerverk eller ha klass. Bittra genier? Hur många genier känner du då? Eller anser du dig vara en av dem?

Så, att göra en hit, är att göra något som INTE är ett mästerverk. Que? 😉 Finns väl inget som motsätter sig det andra?Och varför skulle ett mästerverk vara något som få tar till sig?? Jag tycker jag har vissa plattor som är mästerverk och har sålt i miljontals. Det där är som att säga att all musik som inte tilltalar massan, som mycket få begriper sig på är mästerverk.

Det kanske lät som lite über, att säga att en hit är nästan motsatsen till mästerverk.

Jag menade det, men inte på nåt kaxigt sätt. Det kanske är en förvirring av definitioner här, men såhär menar jag:

Ett mästerverk, är ett verk av en mästare. En mästare kan definieras av att han har studerat, kartlagt och använder långt mer detaljer och större omfång än extremt få människor förstår. Vi talar alltså om något som inte ens 8 år på högskola kommer i närheten av. De flesta kan lära sig föstå det, men det tar en satns tid och enorm tillgivenhet. Därför är det väldigt få som förstår storheten i vad mästaren gör. Det är samma för mig. Jag kan käka en maträtt, som ser ut som spyan från en unge, snyggt formgiven som en fyrkant med lite stänk brun klet på och ett sallads-blad - och det smakar fy och fan, och kostar 800 spänn. Men kocken kan bli hyllad som en gud av litet etablissemang av entusiaster. Jag har helt enkelt inte den detaljkunskapen och sammanhangsförståelsen för att uppskatta alla detaljer som gör. Det är vad ett mästerverk är, och vad det alstrar.

Karolina Klyft kutar 100 m mer än dubbelt så fort som jag fixar, och skulle jag göra så som hon ser ut att göra, å göra mitt bästa, så skulle jag ändå inte lyckas klå henne. Därför hon använder sig av tekniker som är mentala, fysiska, medicinska bla bla .. som jag inte har det minsta begrepp om. Likaså en läkare, han kan sjukdomar som inte jag fattar ett skit av. Och en mästarläkare, han förstår sjukdomar på en sån nivå som en läkare knappt fattar ett skit av.

En hit är ju nästan motsatsen till mästare, enligt min definition. En hit ska alla fatta, omedelbart. Därför kan den inte vara avancerad, eller ens "för bra". Den måste innehålla vad "alla" känner igen och förstår, på en gång. Det är snabbmat. Teamen bakom Britney alstrar många hits. Britney är snabbmatsmusik. Det är många som gillar Brittan, för hon säljer ca 85 miljoner ex av varje skiva hon släpper. Det ska va snabbt, enkelt, lättillgängligt, och det räcker med att det smakar gott nog för även en McDonaldshatare att köpa det, om det kniper. I övrigt är det så neutralt och enkelt att det tilltalar maximalt antal människor. Nog finns det jäkligt läckra restauranger, men finns ju ingen i världen som kommer i närheten av vad McDonalds säljer. Vissa säger "Men jag älskar Britney och mcdonalds, är jag bara en dum idiot för att jag gör det?". Mitt svar är: absolut inte. Alla kan bli mästare på något, men extremt få ägnar sig åt den kunskapsjakten, och man blir inte automatiskt lyckligare, bättre, rikare eller nåt annat för att man gör det. Och alla som fethatar macdonalds, hittar sig själva någon gång då och då. t.o.m. ensamma, har ni hört på fan 🙂

Det var mer så jag menade 🙂

Men vad är en hit? En hit behöver inte nödvändigtvis vara en låt som ligger högt upp på försäljningslistan.

Jo, en hit är de låtar som slår sig igenom den enorma mängden av material som finns och tar sig till toppen av försäljning/topplistor extremt fort, ibland över en dag bara. De flesta låtar och skivor behöver veckor, månader på sig att klättra uppåt sakta sakta. Det är därför det kallas "Hit". Men för den enskilda personen, så kanske man gillar annat, och då känns det som mästerverk för en själv. Det är på ett personligt plan, och det trampar jag inte på.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte skriver cheironhits, så kommer man ju i vilket fall som helst

bli uppmärksammad av tillhörande publik för den musiken man gör om man nu är tillräckligt bra

så hela den där grejen med att sitta hemma och klaga på att man är missförstått geni bara för att man inte

gör pop är ju rätt skitsnack, då man med lite självpromotion lär komma dit man vill utan problem om

man nu är så fruktansvärt bra och underskattad som vissa verkar tro sig vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

det svåra är ju inte att skriva en låt

det svåra är att ha kontakter som får den spelad till höger å vänster i media - hence a hit

En bit av båda om du frågar mej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.
Upprepa en lögn tillräckligt så förvandlas den till en sanning.

det är sant

Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

det svåra är ju inte att skriva en låt

det svåra är att ha kontakter som får den spelad till höger å vänster i media - hence a hit

En bit av båda om du frågar mej.

tycker du det är svårt att skriva låtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

det svåra är ju inte att skriva en låt

det svåra är att ha kontakter som får den spelad till höger å vänster i media - hence a hit

En bit av båda om du frågar mej.

tycker du det är svårt att skriva låtar?

Du vet vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
hah sorgligt med folk som sitter på forum och jämrar sig över hur lätt det är

vet exakt hur man ska göra för att sedan skratta hela vägen till banken

KAN ju men blöblö integritet blöblö

Det är som bekant exakt lika svårt att skriva en låt som så många som möjligt kan tycka

om som en låt som musikbyrån och Fredrik Strage skulle gilla.

Det är ju klassiskt att man blir förbannad för att låtarna är så jävla dumma och

vem som helst i praktiken hade kunnat komma på det, men så länge man inte gör det för

att överbevisa så tycker jag man gör bäst i att hålla käft.

det svåra är ju inte att skriva en låt

det svåra är att ha kontakter som får den spelad till höger å vänster i media - hence a hit

En bit av båda om du frågar mej.

tycker du det är svårt att skriva låtar?

Du vet vad jag menar.

Förklara då om du vet vad du själv menar. Jag är sååå dum att jag inte fattar 😄 och då kan du ju förklara

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte skriver cheironhits, så kommer man ju i vilket fall som helst

bli uppmärksammad av tillhörande publik för den musiken man gör om man nu är tillräckligt bra

så hela den där grejen med att sitta hemma och klaga på att man är missförstått geni bara för att man inte

gör pop är ju rätt skitsnack, då man med lite självpromotion lär komma dit man vill utan problem om

man nu är så fruktansvärt bra och underskattad som vissa verkar tro sig vara.

Vi är alla olika som människor.

Vissa försöker sitt bästa för att svara på trådfrågan, och diskutera olika åsikter, uppfattningar och synpunkter.

Andra ägnar sig åt att inte svara på trådfrågan, eller ens att delta i någon diskussion om den, utan istället att gå in för att pesta ner, smyg-kränka likt småflickor, kalla andra för bittra, självuppblåsta skitsnackare, och banalisera trådfrågan i sig själv på köpet.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Även om man inte skriver cheironhits, så kommer man ju i vilket fall som helst

bli uppmärksammad av tillhörande publik för den musiken man gör om man nu är tillräckligt bra

så hela den där grejen med att sitta hemma och klaga på att man är missförstått geni bara för att man inte

gör pop är ju rätt skitsnack, då man med lite självpromotion lär komma dit man vill utan problem om

man nu är så fruktansvärt bra och underskattad som vissa verkar tro sig vara.

Vi är alla olika som människor.

Vissa försöker sitt bästa för att svara på trådfrågan, och diskutera olika åsikter, uppfattningar och synpunkter.

Andra ägnar sig åt att inte svara på trådfrågan, eller ens att delta i någon diskussion om den, utan istället att gå in för att pesta ner, smyg-kränka likt småflickor, kalla andra för bittra, självuppblåsta skitsnackare, och banalisera trådfrågan i sig själv på köpet.

Men sitter man i forum och skryter om hur jävla lätt allting är utan att han nåt minsta att backa upp det med

så gnäller jag gärna tillbaka, även om det gör mej till lika mycket forumklyscha som motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sitter man i forum och skryter om hur jävla lätt allting är utan att han nåt minsta att backa upp det med

så gnäller jag gärna tillbaka, även om det gör mej till lika mycket forumklyscha som motsatsen.

Ah, du tyckte jag skröt. Tja, eftersom du själv säger att du inget sett av vad jag gjort, så har du ju inte den blekaste aning om ifall jag har resultat att backa upp med eller inte.

Men du tyckte det var skryt ändå, och tyckte du nu att "misstänkt skryt" var ett så stort problem, så borde du klaga i PM till mig, eller klaga till moderatorerna. Kalla mig gammaldags, men att dra upp sånt i andras trådar känns väldigt onödigt. Folk som blir angripna såhär känner sig oftast väldigt angelägna om att kontra, och då känner sig den andra lika provocerad tillbaka och ska kontra tillbaka och sen är cirkusen igång och tråden förstörd.

Så att dra upp ogillande i trådarna på det här sättet, är ofta vad som i grunden sabbar trådarna ganska rejält.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Men sitter man i forum och skryter om hur jävla lätt allting är utan att han nåt minsta att backa upp det med

så gnäller jag gärna tillbaka, även om det gör mej till lika mycket forumklyscha som motsatsen.

Ah, du tyckte jag skröt. Tja, eftersom du själv säger att du inget sett av vad jag gjort, så har du ju inte den blekaste aning om ifall jag har resultat att backa upp med eller inte.

Men du tyckte det var skryt ändå, och tyckte du nu att "misstänkt skryt" var ett så stort problem, så borde du klaga i PM till mig, eller klaga till moderatorerna. Kalla mig gammaldags, men att dra upp sånt i andras trådar känns väldigt onödigt. Folk som blir angripna såhär känner sig oftast väldigt angelägna om att kontra, och då känner sig den andra lika provocerad tillbaka och ska kontra tillbaka och sen är cirkusen igång och tråden förstörd.

Så att dra upp ogillande i trådarna på det här sättet, är ofta vad som i grunden sabbar trådarna ganska rejält.

Skryt och skryt, det var väl ett smidigt sätt att ge trådskaparen tips om att kanske inte söka såna svar i ett forum.

Liksom om nån hade kunnat ge honom ett tips som verkligen besvarade den frågan hade han nog inte fått ett enda svar.

Istället blir det som vanligt bara massa könsmätning om hur lätt det är och "SÅHÄR GÖR MAN, skulle aldrig göra det själv men ville bara påpeka att jag KAN om jag vill" och det tycker jag är rätt störande.

Men jag ska sluta skriva , har inte heller lust att paja tråden.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

"Än jag", heter det.

Egentligen är väl "hittigheten" inget du tillför i själva skriva-och-produceramomentet, utan något som med en stor skopa tur uppstår efteråt till följd av en massa olika saker av vilka låtens låtmässiga kvaliteter är en ganska liten del?

Eller för att formulera om det: Anta att jag skriver en låt med avsikt att den ska bli en hit. Anta sedan att låten trots mina goda avsikter inte blir en hit. Var låten en hit i det där intervallet mellan att vi kunde konstatera att låten var färdig, men innan vi kunde fastställa att den inte är och aldrig kommer bli en hit? Var den inte det? Är Heisenbergs osäkerhetsprincip applicerbar inte bara inom kvantfysiken utan även inom populärmusiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Än jag", heter det.

Egentligen är väl "hittigheten" inget du tillför i själva skriva-och-produceramomentet, utan något som med en stor skopa tur uppstår efteråt till följd av en massa olika saker av vilka låtens låtmässiga kvaliteter är en ganska liten del?

Eller för att formulera om det: Anta att jag skriver en låt med avsikt att den ska bli en hit. Anta sedan att låten trots mina goda avsikter inte blir en hit. Var låten en hit i det där intervallet mellan att vi kunde konstatera att låten var färdig, men innan vi kunde fastställa att den inte är och aldrig kommer bli en hit? Var den inte det? Är Heisenbergs osäkerhetsprincip applicerbar inte bara inom kvantfysiken utan även inom populärmusiken?

Jag tycker inte en hit låter på ett visst sätt, utan bara nånting som av olika anledningar uppskattas av en betydligt större mängd människor än andra låtar, och nåt, vill inte säga formula men visst är det ju som gör en hit.

Hur annars skulle vissa artister kunna släppa 5-6 singlar från samma platta som tas emot jämnbördigt,

och då menar jag inte bara den bråkdel som KÖPER skiten för att de är gillar artisten ifråga, utan att folk geniunt gillar låtarna.

Och då har jag ändå inte inkluderat marknadsföring i tänket.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

kryt och skryt, det var väl ett smidigt sätt att ge trådskaparen tips om att kanske inte söka såna svar i ett forum.

Liksom om nån hade kunnat ge honom ett tips som verkligen besvarade den frågan hade han nog inte fått ett enda svar.

Istället blir det som vanligt bara massa könsmätning om hur lätt det är och "SÅHÄR GÖR MAN, skulle aldrig göra det själv men ville bara påpeka att jag KAN om jag vill" och det tycker jag är rätt störande.

Men hur skulle den förklaringen se ut i så fall? som ett slags IKEA-ritning för hur man sätter ihop en bokhylla, eller vad? Det låter nästan som dom här frågorna "vilka inställningar ska jag ha på EQn för att gitarren ska låta bra?"

Att göra en hit är ju ingen konst. Det är ju ibland de enklare konstformer som finns. Som någon skrev ovan så är det att få ut den i etern med rätt tajming under rätt förutsättningar som gör den till en hit i etern. Men själva receptet har vi ju alla tvingats lyssna till i mer än 50 år. Hur det receptet ser ut rent praktiskt sett kan ju inte vara så svårt att räkna ut. Det är ju i princip bara att lyssna och notera.

Det var därför jag trodde han frågade i allmänhet. Kanske för att han inte förstår hur viss musik säljer som zäten när det finns 10 miljoner andra låtar som låter i princip likadant, eller bättre. Det gjorde inte jag heller förrän en viss ålder. Han, liksom många av oss, är ju i-tutade att en person som sjunger i TV gör det för att han/hon är exceptionellt bra. I synnerhet väldigt unga människor tänker ju att "om jag når samma nivå som honom/henne så kommer TV att ringa mig med". Och sen övar dom livet ur sig, blir lika bra, blir bättre, blir 3 gånger så bra som sin förebild .. men TV kan han/hon titta sig i ändtarmen efter. Det är väldigt lätt att man tror på den här smörjan, att det som hörs och syns och sticker ut gör det för att det skulle vara bättre på något sätt. Och det är absolut inte sant. Att göra en hit, är faktiskt väldigt enkelt. Det är att hamna i TV med den som är den verkliga rävkonsten, och det kräver ofta ganska fula tag.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Egentligen är väl "hittigheten" inget du tillför i själva skriva-och-produceramomentet, utan något som med en stor skopa tur uppstår efteråt till följd av en massa olika saker av vilka låtens låtmässiga kvaliteter är en ganska liten del?

Om inte annat så är ju det en ganska skön position att inta för oss som inte haft några hits, att det inte är vårt fel och attans vilken otur vi har jämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...