Jump to content
Annons

Audiofil tar isär strömkabel för 300$ och hittar...


ostfisk

Recommended Posts

Annons

Att strömkabeln skulle påverka ljudet är lika sannolikt som att man skulle kunna flyga genom att vicka lite på skulderbladen, men tron kan försätta berg, sägs det ju... 🙂

Lägga mer än några tior på strömkabeln är huvudlöst, eftersom även en billig strömkabel består av precis samma typ av kabel som ligger i väggarna på väg fram till urtaget. Att de två sista metrarna av kabel då skulle göra minsta lilla skillnad på ljudet, är rena nyset.

Om man vill bygga sin egen nörd-högtalarkabel, så kan man spara ett antal tusenlappar och i stället göra det väldigt billigt med hjälp av beskrivningen som man hittar hos LTS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför har jag inte gett mig in i audiofil-branschen? Det verkar ju onekligen lätt att suga pengar ur de små liven. Faktum är att jag nog inte ens skulle få dåligt samvete.

Skulle jag köpa en billig elkabel, förpacka den snyggt och ta 15 000kr för den, så nog finns det dem där ute som gladeligen skulle langa upp femton laxar och tycka att det är det bästa som hänt i ljudväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja.. men du tvungen att bevisa att du använder syrefri koppar i kabeln först 🙂

Varför har jag inte gett mig in i audiofil-branschen? Det verkar ju onekligen lätt att suga pengar ur de små liven. Faktum är att jag nog inte ens skulle få dåligt samvete.

Skulle jag köpa en billig elkabel, förpacka den snyggt och ta 15 000kr för den, så nog finns det dem där ute som gladeligen skulle langa upp femton laxar och tycka att det är det bästa som hänt i ljudväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte så svårt, eftersom det inte finns annan kopparkabel än syrefri koppar att köpa... 🙂

Ja.. men du tvungen att bevisa att du använder syrefri koppar i kabeln först 😉
Varför har jag inte gett mig in i audiofil-branschen? Det verkar ju onekligen lätt att suga pengar ur de små liven. Faktum är att jag nog inte ens skulle få dåligt samvete.

Skulle jag köpa en billig elkabel, förpacka den snyggt och ta 15 000kr för den, så nog finns det dem där ute som gladeligen skulle langa upp femton laxar och tycka att det är det bästa som hänt i ljudväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4183

Den här killen kan ni ju diskutera med. Var beredd på att han kan bli sur bara... 🙂

Ja - jisses! 😎 75000:- nypris för högtalarkablar på knappt 3m. Man är definitivt i fel bransch... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4183

Den här killen kan ni ju diskutera med. Var beredd på att han kan bli sur bara... 🙂

Ja - jisses! 🙂 75000:- nypris för högtalarkablar på knappt 3m. Man är definitivt i fel bransch... 😉

Ja och så lyssnar dom på CD-formatet 44,1 kHz, 16 bitar. Höjden av ironi. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nästan så att jag tycker att det borde finnas någon form av lagstiftning mot sånt där. Jag ser egentligen ingen skillnad på det och att åka runt och sälja ett mirakelelixir (baserat på vatten och socker) som utlovar evigt liv utan sjukdom. Den delen av mig som reserverar sig säger att om någon är dum nog att betala så mycket pengar... så kan de ha det. Och pengarna borde ligga i min ficka. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är nästan så att jag tycker att det borde finnas någon form av lagstiftning mot sånt där. Jag ser egentligen ingen skillnad på det och att åka runt och sälja ett mirakelelixir (baserat på vatten och socker) som utlovar evigt liv utan sjukdom. Den delen av mig som reserverar sig säger att om någon är dum nog att betala så mycket pengar... så kan de ha det. Och pengarna borde ligga i min ficka. 😛

Precis så tänkte jag med... både med mirakelmedicinen och min ficka.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju bara flika in mitt nöje över alla vrålpuckon som köper tv-apparater och ljudanläggningar för 30-40 papp och sedan drar på sina mp3'or i 128kbps och drar ner tokkomprimerad film på nätet och sedan gråter över hur vackert det låter/ser ut. Dessutom upplevs det hela i ett betongomringat rum i deras annars rätt kala tvåa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

NYHET!!!

Nu finns det en plugin som fungerar på Masterregeln. Den heter HIT utvecklad av kill with skill studios i sverige.

Gör som proffsen och gör en hit. Du kommer att tjäna storkovan!!!

Kostar endast 9999 Euro, slå till idag och till kvällen så har du din drömlåt!!!

"HIT - Inserta och du har en storsäljande hit!!!"

Kräver iLOK (annars inga $ till mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

NYHET!!!

Nu finns det en plugin som fungerar på Masterregeln. Den heter HIT utvecklad av kill with skill studios i sverige.

Gör som proffsen och gör en hit. Du kommer att tjäna storkovan!!!

Kostar endast 9999 Euro, slå till idag och till kvällen så har du din drömlåt!!!

"HIT - Inserta och du har en storsäljande hit!!!"

Kräver iLOK (annars inga $ till mig)

Gah, måste ha!!! 😛 Jag beställer två direkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hittar lite allt möjligt på det där forumet... hittade bla en som köpt fyra(!) Genesis strömkablar á 6708 dollar/styck...

http://www.head-fi.org/forums/f113/virtual...essions-307997/

Kan ju klippa ut om ni inte vill läsa hela:

First impression:

It sounds both heavier and tighter than before, there's a new world of low-level detail and those sounds are very quiet. The decay continues forever...there are many tweaks where you can get this same effect from, but they all tone down the surface layer of the music to make the deepest layers more apparent, it makes it sound grey, muddy, lifeless and slow. The Genesis doesn't do this, it improves the deepest low-level details while increasing the clarity and speed on the surface.

Everything sounds very analog like, it sounds very sharp but there isn't any edginess. It's both smoother and sharper than before. I don't hear any weaknesses, it just increased the resolution. Vibration control for power cables is the way to go, I'm keeping the Genesis in my system!

2nd impressions:

I'm hearing true smooth transparency. Normally with other gear and tweaks you can either get smoothness/muddiness or edginess/transparency. They are just different flavors but they have the same performance overall. But with the Genesis power cable I hear the best of both worlds, it sounds both smoother and more transparent than ever before! I'm hearing new ambient sounds which makes the soundstage huge! Those new ambient sounds are clear as well. Some of the sounds have decay that is audible for many seconds longer than before. I have never heard improvements this big before!

3rd impressions:

All the complex passages that used to be veiled aren't veiled anymore. There are new transient melodies within those complex passages and it makes the music sound even faster. There are a lot of new stuff going on in the music which makes it sound more realistic.

The bass is the biggest I have ever heard, and it's also the tightest! It sounds like the bass is on steroids! With other tweaks you can make the bass bigger and tighter if you add boominess with one tweak and edginess with another, but it removes information from the music which makes the bass too round and solid, it sounds like the bass transients are little balls, it's boring and lifeless. But with the Genesis power cord, hair has started growing from those balls, the bass is alive! The bass has a lot more information in it which makes it appear bigger and faster. Each of the bass transients are unique. It's very addicting to listen to it.

Everything is distinct but still more emphasized than ever before. Even with tweaks that remove bass to make the highs more emphasized, the Genesis still has clearer highs than any other tweak. All the sounds are separated from each other but they are still joined together because there is more information around those sounds. Since each sound is of a different volume it makes it sound even more distinct.

4th impressions:

Bass transients used to sound like they came from the same spot in the soundstage, but they are always moving around a few cm in all directions, this makes the music sound faster and more musical.

It doesn't sound like listening to a recording anymore, it doesn't even sound like listening to headphones anymore. Other tweaks have given a similar effect but they colored the sound and they all removed low-level detail in the process. But with the Genesis power cord, the low-level detail is what has improved the most.

I'm surprised how open this cable sounds like, I was expecting it to be very closed in and fatiguing, but the higher resolution reveals all the subtlest ambient decay sounds which makes it sound more open. The Genesis gives true openness to the sound! I no longer need to color the sound with other tweaks to get enough openness and realism to the sound, the Genesis does this better than anything else because it doesn't add any weaknesses.

En strömkabel.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Man hittar lite allt möjligt på det där forumet... hittade bla en som köpt fyra(!) Genesis strömkablar á 6708 dollar/styck...

http://www.head-fi.org/forums/f113/virtual...essions-307997/

Jisses. Han hör ju bara vad han vill höra. Det finns ingen realism i det över huvud taget. Killen borde få hjälp.

Han måste höra det. Har man lagt så mycket stålar så måste det låta bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en film från när en av hans kompisar visar sina Genesis-kablar och Magix-fötter!!!

😆 Jag tror jag döööör!

/H.

😆 :lol: 😆

KRAFT PLANTA is teh shaiit

Please, let it be a joke... Oh god let it be a joke. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Här är en film från när en av hans kompisar visar sina Genesis-kablar och Magix-fötter!!!

😆 Jag tror jag döööör!

/H.

😆 :lol: 😆

KRAFT PLANTA is teh shaiit

😆😆😆 KRAFTBALSAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...