Jump to content
Annons

In-ear skadligare än vanliga hörlurar?


Pontus R

Recommended Posts

Jag har funderat mycket på detta. Har en medfödd hörselnedsättning och är således väldigt rädd om min hörsel. Använder ett par slutna DJ-lurar när jag lyssnar på min ipod, som stänger ute mycket buller så man kan hålla nere volymen. Dock är de skrymmande som attan vilket inte alltid är så smidigt. Gillar idén med bullerdämpande in-earsnäckor typ Koss the plug, men tänker att dom är skadligare för örat. Har försökt googla lite forskning på detta men inte hittat nåt vettigt. Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan tänka mig att ju närmre ljudkällan kommer trumhinnorna desto större ljudtryck kan din öron utsättas för samtidigt som du skärmar av dig från omgivningsljud.

Omgivningsljud som exempelvis samtal kan vara en indikator på hur starkt ljud du har i dina hörlurar. Vanliga mp3-lurar i öronmusslan (men inte in i hörselgången) släpper ju in en del ljud utifrån. Hör man då inte att exempelvis att någon skriker i omgivningen är förmodligen volymen alldeles för stark i lurarna. Denna monitering tappar man ju då med in-earsnäckor eftersom de är effektivare hörselskydd för omgivningsljud, vilket du också eftersträvar för att hålla nere volymen. Problemet efter lång lyssning i lurar som jag erfarit många gånger är att volymratten gärna smyger sig upp på högre nivåer efter någon timme för att få samma lyssningsupplevelse som när lyssningen började. Efter en natts vila kan jag inte fatta morgonen därpå hur jag kunde ha så hög volym i lurarna kvällen innan. Med in-the-earlurar skulle man då för att vara säker aldrig överstiga det volymvärde som fortfarande upplevs behagligt vid lyssning med "utvilade öron" eftersom man inte längre kan använda sig av omgivningsljud som referens. Övergående tinnitus och/eller lomhördhet efter en längre lyssning skall definitivt uppfattas som varningssignaler för att en permanent hörselskada kan uppstå om inte öronen får vila.

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Vanliga mp3-lurar som öronmusslan är mer skadliga för öronen än vanliga lurar. Det är redan bevisat. Sen hur det är med slutna har jag inte en aning om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutna lurar borde ju rimligtvis vara minst skadliga. Dels är ju ljudkällan en bit från örat och dessutom stänger de ute mer ljud än öppna lurar så du behöver inte ha lika hög volym när du har hög bullernivå runtikring dig.

In-ear-lurar tror jag är bra mycket bättre än vanliga snäckor på grund av att man även där inte behöver ha lika hög volym, men jag förmodar att de är skadligare än slutna lurar.

Jag lider av överkänslighet på högerörat och jag märker att örat inte mår så bra om jag har lyssnat med in-ear mycket ett par dagar. Med vanliga lurar märker jag ingen direkt skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste någon artikel om det där för ett par år sedan... Hur mycket skada olika lurar gjorde hade att göra med hur vibrationerna fortplantade sig in i örat från själva luren(inte själva ljudet alltså) in i örat via kroppsvävnaden och att det var dessa vibrationer och inte ljudet i sig som var mest skadligt. Så vanliga lurar var bättre eftersom de kan röra sig mer fritt utan att fortplanta vibrationerna in i själva huvudet med skumgummidämpmning osv. In ear vet jag inte riktigt hur det är, men de finns ju i lite olika material som rimligtvis bör döda dessa vibrationer olika mycket..? 🙂

Är inte helt säker på det här, var som sagt ett par år sedan jag läste om det, finns säkert någon annan på forumet som är mer kunnig 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte behöver lika stark volym (lägre värde på volymratten) med in-ear-pluggar pga dess avskärmande effekt är säkert ett visst skydd mot hörselskada men samtidigt bedrägligt då ljudkällan kommer närmare trumhinnorna vilket innebär att samma inställda volym ger mer ljudenergi mot öronen jämfört med då man använder vanliga snäckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Håll dig till slutna kåpor om du kan, jag kör jämt med sennheiser eh 250. En klockren lur som stänger ute allt omgivande buller, den är inte så jäkla stor heller utan smidig och nätt. Vill du ha en ultralight lur så köp koss porta/sporta pro för 395 spänn, grym ljudkvalle. Tumregeln är att aldrig spela över hälften på mp3 spelaren. Håller man sig inom den gränsen så ska det vara grönt. stoppa in skit i öronen undviker jag, känns inte bra.

Redigerat av jonte82
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har spelat enmansband på krogen en hel del och lyssnat via hörlursutgången. Shures proppar för ca 800 kr låter bra, men jag hade problem med att de ramlade ut, mina hörselgångar är extremt smala, så jag fick ont av dem, och fick peta på dem ideligen. Sen är jag ganska säker på att tack vare dem så körde jag sönder hörseln en del. Anledningen till att använda proppar är ju att man är rädd för att se ful ut med lurar. Nu har jag sen länge kört med enbart lurar det är bättre. Oftast kör jag Sennheiser HD 280 pro, med dem kan man ha svag volym på trots subbasoväsen i närheten. De dämpar yttre ljud helt suveränt. Och kommer en fylltratt fram och önskar en låt är det lättare att dra undan luren mot att för att fippla med de små ondskefulla pluggarna.

Håller med föregående om att det måste vara onaturligt att med våld knacka in en högtalare långt i hörselgången. Hela örat med trumhinna, trumpet och ytteröra är ju en komplicerad enhet av den microfon som örat är.

Sen jag slutat med proppar tycker jag inte hörseln ändrat sig alls. Så jag struntar i att jag inte kan ha cowboyhatt på mig när jag kör lurarna live.

Det är tydligen ärftligt med smala hörselgångar, min dotter som är bara 18 vägrar att ha pluggar det går inte, hon kör med lurar till ipoden, fast hon är i känslig ålder för snyggt/fult.

Rent tekniskt måste ju exklusiva lurar vara överlägsna. I studion har jag Beyer Dynamic 150 Dt. Rattar man nivåerna lagom i dem brukar det låta bra i nästan alla högtalaranläggningar sen med, stora som små. Sennheiser HD 280 pro har inte lika exakt ljud, de ger lite för mycket av det högre mellanregistret, så i Pa-lådorna är det en risk att det tvärtom då blir lite för lite av samma frekvens dvs sång och leadgitarr.

Tror jag ska byta till Beyerlurarna även live, fast de är ännu fulare. jag kanske kan montera dit ett par gamla låtsas-radioantenner på dem så ser jag lite lustig ut. Är inte nå vidare popstjärnesnygg ändå vare sig med eller utan lurar eller cowbojhatt.

Håkan,

lurig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...