Jump to content
Annons

Gha! Vad ska jag välja? Marshall JCM 800 eller Marshall 3005?


ennels (oregistrerad)

Recommended Posts

ennels (oregistrerad)

Tjenare!

Nu har jag råkat ut för ett litet svårt problem här! Det är så att jag står i valet och kvalet mellan en Marshall JCM 800 4210 (rörbaserad) och en Marshall Silver Jubilee Microstack 3005 på 12 watt (ej rörbaserad).

Penningmässigt så ligger dom ungefär lika.. runt 4000-4500 .

Mitt användningsområde ligger mestadels att micka upp hemma i lägenheten, kommer nog att använda dist mestadels från mina pedaler, men kanske skulle behöva använda stärken nån gång i replokalen och då kanske 12 transistorwatt är lite lite.

Musiken jag spelar är allt möjligt, men en orsak till att jag funderar på Silver stacken är mest pga Slash underbara ljud, nu har han iofs storebrorsan 2550 som är rörbaserad, men vad jag har hittat av lite recensioner på nätet så ska den tydligen låta rätt så bra.

Men vad tycker ni? Är det helt värdelöst att lägga 4000 på en transistorbaserad ministack när jag kan få en riktig rock n roll rörstärkare fär ytterligare en 500 ing?

Skulle vara tacksam för hjälp med lite för och nackdelar på grejjerna! 😆

MVH / Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu... Först och främst så är det en helt sjuk volymskillnad på en 12w transistor och 50w rörstärkare. Grannarna lär inte bli glada om du drar igång rörhäcken 😛 Spontant så känns det som den där ministacken mer är en leksak än en riktig förstärkare men det säger jag utan att ha provspelat. JCM 800 är däremot en klassisk hårdrocksstärkare som du alla gånger kan ratta fram ett gött GnR ljud ur. Men sen är det ju det där med 50 härliga rörwatt. De låter högt som fasen och lär funka för framtida replokal men i lägenhet...... Fråga grannarna först 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu... Först och främst så är det en helt sjuk volymskillnad på en 12w transistor och 50w rörstärkare. Grannarna lär inte bli glada om du drar igång rörhäcken 😛 Spontant så känns det som den där ministacken mer är en leksak än en riktig förstärkare men det säger jag utan att ha provspelat. JCM 800 är däremot en klassisk hårdrocksstärkare som du alla gånger kan ratta fram ett gött GnR ljud ur. Men sen är det ju det där med 50 härliga rörwatt. De låter högt som fasen och lär funka för framtida replokal men i lägenhet...... Fråga grannarna först 😆

Äh va tusan det är ju bara att dra ner volymen 😛

Jag har en 50W JCM900 rörtopp med 4x12:a i min lägenhet och det är inga problem att hålla nere volymerna. Det enda är att det blir ett fylligare och bättre ljud än det hade varit med en liten fjuttig mini-stack.

Så kör på JCM800:an tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

ennels (oregistrerad)

Tack för svaren!

Efter lite betänketid så har jag bestämt mig för jcm:en!

Har lyssnat lite på bland annat youtube på 800:an och den låter förjävla bra alltså! Och det är väl lite som ni säger också att 15 watts transistor är väl mer en leksak än en riktigt stärkare, känns som att jag har mer nytta i längden av en "riktig" stärkare!

Tack för hjälpen! 🙂

MVH / Niclas

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta förstärkare, speciellt de med rör, brukar ju låta bättre när de får jobba lite. Det är nog svårt att få en JCM800 att jobba ordentligt i en lägenhet. I a f om man vill bo kvar där.

Grym stärkare annars, något oflexibel. Tänk dock på att det allra flesta eller alla JCM800-användare (inom hårdrock) jag har hört talas om kör med antingen moddade förstärkare eller med ett gäng extra pedaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Nu har jag råkat ut för ett litet svårt problem här! Det är så att jag står i valet och kvalet mellan en Marshall JCM 800 4210 (rörbaserad) och en Marshall Silver Jubilee Microstack 3005 på 12 watt (ej rörbaserad).

Penningmässigt så ligger dom ungefär lika.. runt 4000-4500 .

Mitt användningsområde ligger mestadels att micka upp hemma i lägenheten, kommer nog att använda dist mestadels från mina pedaler, men kanske skulle behöva använda stärken nån gång i replokalen och då kanske 12 transistorwatt är lite lite.

Musiken jag spelar är allt möjligt, men en orsak till att jag funderar på Silver stacken är mest pga Slash underbara ljud, nu har han iofs storebrorsan 2550 som är rörbaserad, men vad jag har hittat av lite recensioner på nätet så ska den tydligen låta rätt så bra.

Men vad tycker ni? Är det helt värdelöst att lägga 4000 på en transistorbaserad ministack när jag kan få en riktig rock n roll rörstärkare fär ytterligare en 500 ing?

Skulle vara tacksam för hjälp med lite för och nackdelar på grejjerna! 🙂

MVH / Niclas

Ja det låter som ett tuft val. vad blir det oxfile eller blodpudding 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

appropå marshalls förstärkare, finns det någon typ 100 watts topp med master volume, så man slipper dra på fullt för att få den att jobba?

Skaffa en attenuator (t.ex. THD Hotplate) till rörförstärkaren så kan man kräma på hur mycket man vill och sedan styra volymen med Hotplaten. En väl värd investering till en bra förstärkare när man måste hålla sig inom låga ljudnivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

appropå marshalls förstärkare, finns det någon typ 100 watts topp med master volume, så man slipper dra på fullt för att få den att jobba?

Jag har en Marshall JCM 2000 40 wattare hemma och den har mastervolym. Det är flera modeller som har det, men du kanske menar om den har typ inbyggd attenuator? Det har den inte, men enligt mig så låter den skitbra på låg volym också (både rent och med dist).

Edit: Oj, såg nu att du är ute efter en topp och den jag syftade på är en kombo, beklagar.. men å andra sidan så kan du koppla in en till högtalare till kombon och då kan du använda den till att driva tex en 4x12:a. Som en portabel topp med en extra högtalare 🙂

Edit igen.. Jag borde kanske ta och läsa inlägget innan jag svarar. Du vill ha en 100 watts topp och jag rekommenderar en 40 watts kombo, he, he, det var nog mer Baileys i kaffen än jag trodde.. men å andra sidan igen, du behöver sällan mer volym än den 40 watts-kombon + 4x12:a.

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...