Jump to content
Annons

Hur fördela STIM-andelarna?


ACody

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur vi ska stimma med bandet jämnt!

Jag är sångaren, jag skriver lyricsen och gör sångmelodierna. Gitarristen skriver precis all musik. Hur blir stimningen? Dvs, skriver vi mitt namn också som kompositör pga att jag skapat sångmelodierna? Eller är det en del av textskrivande?

Tacksam för hjälp och svar!

Edit:

Ändrade/förtydligade titeln. /Hellpig

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du skriver sångmelodierna så är du kompositör.

han som skriver resten av musiken är egentligen bara en arrangör.

men det är troligen rätt att kalla honom kompositör i detta fall då han är bandmedlem och som du skriver gör allt annat.

fast i de flesta fall arbetar arrangören betydligt mer är en kompositören(tex kristina från duvemåla)

på stim kan man välja hur fördelningen sker men normalt fördelar man 50/50 mellan kompositör och textförfattare.

om du då både är textförfattare/kompositör och den andre endast kompositör så får du mer pengar.

men som sagt denna fördelning kan man ändra som man vill när man registerar låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar hur vi ska stimma med bandet jämnt!

Jag är sångaren, jag skriver lyricsen och gör sångmelodierna. Gitarristen skriver precis all musik. Hur blir stimningen? Dvs, skriver vi mitt namn också som kompositör pga att jag skapat sångmelodierna? Eller är det en del av textskrivande?

Jag tycker inte att ni ska komplicera saken mer än nödvändigt! Du är textförfattare, din gitarrist är kompositör — 50/50, that's it!

När man börjar dividera om textförfattarens "sångmelodier" kontra kompositörens "kompmusik" så är man verkligen nere i de tuffa snåren och rotar. Det finns egentligen bara ett tillfälle jag skulle kunna försvara förfarandet, och det är om du skriver en text med "sångmelodi" oberoende av din gitarrists kompmusik, dvs skriva text/melodi utan att veta kompmusiken i förväg. Men om du skriver en sångmelodi som i huvudsak grundar sig på din gitarrists kompmusik, så har ju hon/han satt riktlinjerna för tonart, skalor, tempo etc etc som du [dock inte nödvändigtvis] har att följa, och då hamnar vi i en tjock, grå massa av upphovsrättsfördelningsfrågor...

Link to comment
Dela på andra sajter

om man sen ger ut noterna till låten då är det enda man ser melodin + ackord.

och då är det konstigt om den som skrivit melodin inte står med som kompositör

och man kan inte vara upphovsman till en ackordföljd!

om man är registrerad på stim kan man gå in på deras sida och kolla hur anslutna låtar är registrerade.

titeln här är också lite förvillande:

som sångare eller musiker registreras man inte till stim såvida man inte är upphovsman.

artister registreras hos sami för att få ersättning

Link to comment
Dela på andra sajter

om man sen ger ut noterna till låten då är det enda man ser melodin + ackord.

och då är det konstigt om den som skrivit melodin inte står med som kompositör

och man kan inte vara upphovsman till en ackordföljd!

om man är registrerad på stim kan man gå in på deras sida och kolla hur anslutna låtar är registrerade.

He he... Säg det där, "man kan inte vara upphovsman till en ackordföljd", till en deppad, svartkajalad emo-gitarrist som har jobbat arslet av sig med ett riff som ligger till grund för en hel låt (för egentligen kan man inte heller stå som upphovsman till ett riff om det inte uppnår s.k. verkshöjd).

"Dööh, Death Head, eftersom jag har skrivit melodin till texten som jag sjunger till ditt riff, och du inte kan vara upphovsman till ditt enkla riff, så är låten 100% min. Sorry!"

Och så det där med STIM-registrering. Inte för att vara sån... men hur upphovsmän väljer att registrera på STIM (och motsvarande) säger ingenting alls om "praxis". Ett mustigt exempel är The Beatles; även om Lennon skrev själv stod McCartney också med som upphovsman och vice versa. Men när Harrison skrev något stod han som ensam upphovsman, även om Lennon och McCartney eventuellt hade "hjälpt till". Det finns fler liknande historier, med bl.a. KISS och Prince, men det är nog rätt så ointressant i sammanhanget, eftersom de flesta här är för unga 😉!

Disclaimer: Jag säger inte att min inte kan uppge textförfattaren som kompositör för att ha skrivit "sångmelodin". Men jag tror att sådant hör hemma mer i vispop-facket snarare än i t.ex. (hård)rockens dito. I slutändan handlar det faktiskt bara om en uppgörelse upphovsmännen emellan. Man orkar inte tjafsa. Som jag gör nu... Till exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt 50/50 på både text å melodi, så tror jag båda blir lika nöjda (alternativt missnöjda). Hade du kommit på melodin utan akordsföljden? Hade han kommit på sångmelodin? Man kan säkert med noga uträkningar räkna ut exakt på decimalen hur många procent hit och dit det kan tänkas bli, men eftersom att ni båda verkar ha jobbat mycke med låten/-arna, så är det väl smidigast (som skrivits även i tidigare inlägg) att splitta rakt av. Så skulle då jag ha gjort iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fler liknande historier, med bl.a. KISS och Prince, men det är nog rätt så ointressant i sammanhanget, eftersom de flesta här är för unga 😉!

Eftersom man både är en stor fan av Kiss och Prince så men totalt missat det där..tell us 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är solklart att den som har gjort sångmelodierna är medkompositör. Att tro att man har gjort en låt för att man har gjort en kareokebakgrund är befängt.

Han den där, Benny Andersson... Han är en rik jävel han, som bara skrev "kareokebakgrunder" till ABBA, Chess, Kristina från Duvemåla å sånt... 😉!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste för flera år sedan intervjuer med kända låtskrivare i USA om hur just de såg på saken om när gränsen gick för vem som är med-kompositör osv.

Jag minns bara artikeln lite vagt, men minns att någon av låtskrivarna ansåg att om en person dök upp i rummet när han satt vid pianot och sa något om låten, så påverkade detta honom och han skrev med den personen som låtskrivare. Någon annan skrev alltid sig själv, även om andra var inblandade, för att han tyckte att grunden var hans egen.

Det är ju väldigt olika hur man fördelar det där, men ofta är sångmelodin en väldigt stor del av själva låten och egentligen själva melodin. Jag tycker att sångmelodin har lika stort värde som resten av musiken och den som gjort sångmelodin ska stå som med-kompositör. Varför inte göra ett experiment? Spela upp en känd låt, men bara ackorden för en "vanlig" lyssnare. Det är inte ofta de kan lista ut vilken låt det är innan de hör sångmelodin. Så det säger sig självt tycker jag. Sångmelodin är musik.

Givetvis skiljer det sig väldigt mycket mellan olika genre, men i popmusik är det ganska givet.

Men jag vet kompisar som skrivit riktiga hooks i kända låtar där de aldrig räknats in som låtskrivare. I en låt har en kompis skrivit den delen i låten som folk nynnar på, men ändå står han inte med på låten som kompositör. Så frågan är hur långt man kan dra gränsen mellan kompositör och arrangör. Men har en person skrivit ackord och en annan text och sångmelodi, så tycker jag man delar 50/50 på musiken och så får textförfattaren 100 av den delen.

Sedan kommer nästa fråga... är rap en sångmelodi? Ska det vara samma sak även där?

Det är ju nästan omöjligt att svara på när man inte hört låten. Det får ju nästan bli en samvetsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja Benny Andersson skrev melodier först och främst och där var givetvis harmonierna och arr en stor del också. Kort sagt han skrev låtar. Stor skilnad mot att någon säger sig ha gjort en låt då han i praktiken bara har gjort ett arr och bett någon annan komma på melodi och text. Oftast sångaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är solklart att den som har gjort sångmelodierna är medkompositör. Att tro att man har gjort en låt för att man har gjort en kareokebakgrund är befängt.

Han den där, Benny Andersson... Han är en rik jävel han, som bara skrev "kareokebakgrunder" till ABBA, Chess, Kristina från Duvemåla å sånt... 😆!

Ja, han å Ulvaeus har verkligen haft tur, att dom hade sina flickvänner som sjöng och gjorde alla bra sånger till akorden.

🙂

Fast det blir ju en liten skillnad, då Björn och Benny gjorde både sångmelodier och "kareokebakgrunderna"

EDIT;

DIvine hann före...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fler liknande historier, med bl.a. KISS och Prince, men det är nog rätt så ointressant i sammanhanget, eftersom de flesta här är för unga 😆!
Eftersom man både är en stor fan av Kiss och Prince så men totalt missat det där..tell us 😎

Re KISS: Många av de låtar som Peter Criss framförde under sin KISS-period var inte på något sätt skrivna av honom, utan oftast av en snubbe som hette Stan Pendrige. Mot att Stan, såväl juridiskt som i tryck, efterskänkte 50% av upphovsrättigheterna (ASCAP) till Peter, blev han en sorts "ghost writer" åt KISS och de låtar som framfördes av Peter.

(Re Prince: hamnar lite utanför ämnet, my bad, men handlar i stora drag att han skrev låtar åt artister men gjorde inga anspråk på att nödvändigtvis namnges som upphovsman...)

Sedan när vi ändå är inne på ABBA, så har vi ett Beatles-liknande tankesätt. Såväl Björn som Benny — i några fall även Stickan — står angivna som både textförfattare och kompositör på i princip alla ABBA-låtar. Detta fast vi vet att det är Björn som skrev texterna, Benny kareo... musiken (🙂), och när Stickan blandade sig, oftast text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är den som gör sångmelodin som skapat musiken. Sen beror det på om din kompis har skapat musiken efter din sång eller om du har gjort melodierna efter hans gitarr eller samtidigt, isåfall är han delkompositör av musiken annars är han arrangör. Då borde det bli 75/25. Men är ni kompisar och gör låten ihop så kan ni ju dela 50/50 så ingen ska känna sig missnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man anmäler låten på STIM:s hemsida så blir fördelningen automagiskt 50% vardera med 2 upphovsmän. Vill man ändra den fördelningen så får man kontakta STIM - så 50% är nog så nära det mest "normala" man kan komma... De flesta går nog inte in så djupt i detalj, utan tycker att det är ok att dela lika mellan de som har varit inblandade i skapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fler liknande historier, med bl.a. KISS och Prince, men det är nog rätt så ointressant i sammanhanget, eftersom de flesta här är för unga 😠!
Eftersom man både är en stor fan av Kiss och Prince så men totalt missat det där..tell us 😄

Re KISS: Många av de låtar som Peter Criss framförde under sin KISS-period var inte på något sätt skrivna av honom, utan oftast av en snubbe som hette Stan Pendrige. Mot att Stan, såväl juridiskt som i tryck, efterskänkte 50% av upphovsrättigheterna (ASCAP) till Peter, blev han en sorts "ghost writer" åt KISS och de låtar som framfördes av Peter.

OM det är så..? Han och Pendrige skrev ju t ex Beth (annan text) redan innan Criss började i Kiss. I övrigt handlar det i så fall bara om 3 låtar till. Resten olika fördelat på Stanley, Simmons och Frehley.

Link to comment
Dela på andra sajter

Re KISS: Många av de låtar som Peter Criss framförde under sin KISS-period var inte på något sätt skrivna av honom, utan oftast av en snubbe som hette Stan Pendrige. Mot att Stan, såväl juridiskt som i tryck, efterskänkte 50% av upphovsrättigheterna (ASCAP) till Peter, blev han en sorts "ghost writer" åt KISS och de låtar som framfördes av Peter.

OM det är så..? Han och Pendrige skrev ju t ex Beth (annan text) redan innan Criss började i Kiss. I övrigt handlar det i så fall bara om 3 låtar till. Resten olika fördelat på Stanley, Simmons och Frehley.

Ja, man kan ju aldrig veta helt säkert... Men såvitt jag har förstått det, så hade Criss t.ex. inget att göra med den färdiga versionen av Beth. Han presenterade "Beck" för Gene, en låt som hade sitt ursprung i något som Pendrige hade plojjat ihop under Lips-tiden (pre KISS), grundat på konversationen under ett telefonsamtal mellan gitarristens [brand] och dennes tjatiga flickvän (Becky). KISS tog in den, Ezrin skrev om en hel del och voilà: "Beth".

Det är fler än tre låtar — du glömmer nog "Don't You Let Me Down", "Easy Thing", "Hooked On Rock And Roll", "I'm Gonna Love You", "Kiss The Girl Goodbye", "That's The Kind Of Sugar Papa Likes" för att nämna några. Men visst, kanske sköt Criss in med ett "you", "baby", "love" och "sad" lite här och där i texten. Kanske...

Blev kanske lite för mycket Off Topic här — jag ber om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att gitarristen gör allt och utan honom hade jag aldrig tänkt på just de här sångmelodierna som jag fått till nu.

Hans riffs inspirerar mig väldigt mycket (inte bara ackord, utan toner som håller det hela intressant). Utan riffen hade jag nog aldrig fått fram melodier som är ens nära på så bra som de är nu.

Vi har inte bestämt oss för något än ang. hur vi delar upp det hela. Sen har vi problemet att basisten tror sig också få bli stimmad i de här låtarna, bara pga att han jammat med när vi övat på låtarna. Han har inte kommit med några idér eller ackordgångar, och inga riffs.

Han påstår att det finns något som kallas för medkompositör, men det har väl inget att göra med att man spelar med efter det gitarristen kör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att gitarristen gör allt och utan honom hade jag aldrig tänkt på just de här sångmelodierna som jag fått till nu.

Hans riffs inspirerar mig väldigt mycket (inte bara ackord, utan toner som håller det hela intressant). Utan riffen hade jag nog aldrig fått fram melodier som är ens nära på så bra som de är nu.

Då borde ju valet vara lätt. Dela lika du och gitarristen. Han musik/ Du text

Link to comment
Dela på andra sajter

När man anmäler låten på STIM:s hemsida så blir fördelningen automagiskt 50% vardera med 2 upphovsmän. Vill man ändra den fördelningen så får man kontakta STIM - så 50% är nog så nära det mest "normala" man kan komma... De flesta går nog inte in så djupt i detalj, utan tycker att det är ok att dela lika mellan de som har varit inblandade i skapandet.

Sidonot: För att en låt ska fördelas 50/50 per automatik förutsätts att båda upphovsmännen blir angivna som både kompositör ( C ) och textförfattare ( A ) — dvs "CA" (* eller en upphovsman som endast textförfattare, en som endast kompositör). I annat fall, om man anger t.ex. Nisse som textförfattare ( A ) och Olle som både textförfattare och kompositör ( CA ), så blir fördelningen (automatiskt) 25% respektive 75%.

Edit/Rättelse: se * ovan.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart är iaf att bassisten inte ska ha något.

Fast så enkelt är det ju inte heller...

Vet många exempel där alla bandmedlemmarna alltid stimmas som låtskrivare oavsett om vissa kanske mest varit med och "kompat". Huvudsaken är ju som sagt att man är överens och att det känns ok för alla inblandade. -Det kanske är viktigare med ett bra "bandklimat" än att stim-fördelningen är på ett visst sätt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att gitarristen gör allt och utan honom hade jag aldrig tänkt på just de här sångmelodierna som jag fått till nu.

Hans riffs inspirerar mig väldigt mycket (inte bara ackord, utan toner som håller det hela intressant). Utan riffen hade jag nog aldrig fått fram melodier som är ens nära på så bra som de är nu.

Vi har inte bestämt oss för något än ang. hur vi delar upp det hela. Sen har vi problemet att basisten tror sig också få bli stimmad i de här låtarna, bara pga att han jammat med när vi övat på låtarna. Han har inte kommit med några idér eller ackordgångar, och inga riffs.

Han påstår att det finns något som kallas för medkompositör, men det har väl inget att göra med att man spelar med efter det gitarristen kör?

ALLA som överhuvudtaget spelar ett instrument, eller sjunger, om så bara i bakgrunden på mina låtar skriver jag med som kompositörer!! Förutsättningen är att de - och inte jag - har skrivit det de spelar och/eller sjunger. Och det har de väl ALLTID gjort, för även om jag säger till en bakgrundssångerska att sjunga "la la LA", så kanske hon ändrar det till "la la LA-a" (för att hon tycker det fungerar bättre), så vips sätter jag även henne som kompositör.

Generöst?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...