Jump to content
Annons

Problem med Behringer DDX3216


ActiveGen

Recommended Posts

Hallå där ute,

Jag har precis köpt ett begagnat Behringer DDX3216 som enligt den tidigare ägaren aldrig hade strulat på något sätt.

Tyvärr så fick jag problem redan första gången jag kopplade in det. Allting ser bra ut och insignalen ser ok ut, dock är ljudet helt "förstört" oavsett vilken kanal/utgång jag använder. Ljudet är distat (oavsett nivå) + att det ligger ett högfrekvent tjut i bakgrunden hela tiden. Jag har nollställt bordet och kollat alla möjliga inställningar utan att hitta något.

En gång så verkade det dock som om problemet försvann efter en liten stund men jag har ej lyckats återskapa det. I min egen tankevärld så låter det som ett glapp någonstans men jag vet inte...

Jag har läst att en del har haft problem med kallödningar och funderar på om mitt problem kan orsakas av det. Känns just nu ganska värdelöst att ha köpt något som ej verkar fungera 😆

Tacksam för alla tips/förslag/tankar/ideer

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda problemet jag (och den senare ägaren) har råkat ut för med DDX3216, är kallödningar i nätdelen med ett par års mellanrum. Det har visserligen inte visat sig på det sättet, utan snarare att den har stängt av sig helt efter en stund - men det kan säkert bli olika effekt om olika spänningar försvinner, så jag skulle ändå i första hand gissa på lödningar i nätdelen. Den pyttelilla fläkten drar helt enkelt inte ut den uppvärmda luften tillräckligt effektivt, så det blir för varmt i lådan - så det kan vara idé att göra något åt det efter att det aktuella problemet har avhjälpts...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problemet jag (och den senare ägaren) har råkat ut för med DDX3216, är kallödningar i nätdelen med ett par års mellanrum. Det har visserligen inte visat sig på det sättet, utan snarare att den har stängt av sig helt efter en stund - men det kan säkert bli olika effekt om olika spänningar försvinner, så jag skulle ändå i första hand gissa på lödningar i nätdelen. Den pyttelilla fläkten drar helt enkelt inte ut den uppvärmda luften tillräckligt effektivt, så det blir för varmt i lådan - så det kan vara idé att göra något åt det efter att det aktuella problemet har avhjälpts...

tack för infon. Hur svårt är det att ta sig in i nätdelen? Jag är ingen höjdare på lödning, däremot har jag en bekant som är betydligt händigare på det området som antagligen skulle kunna assistera.

går det att byta ut fläkten till något bättre alternativ?

Redigerat av ActiveGen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda problemet jag (och den senare ägaren) har råkat ut för med DDX3216, är kallödningar i nätdelen med ett par års mellanrum. Det har visserligen inte visat sig på det sättet, utan snarare att den har stängt av sig helt efter en stund - men det kan säkert bli olika effekt om olika spänningar försvinner, så jag skulle ändå i första hand gissa på lödningar i nätdelen. Den pyttelilla fläkten drar helt enkelt inte ut den uppvärmda luften tillräckligt effektivt, så det blir för varmt i lådan - så det kan vara idé att göra något åt det efter att det aktuella problemet har avhjälpts...

tack för infon. Hur svårt är det att ta sig in i nätdelen? Jag är ingen höjdare på lödning, däremot har jag en bekant som är betydligt händigare på det området som antagligen skulle kunna assistera.

går det att byta ut fläkten till något bättre alternativ?

Efter de första 100 skruvarna så är det typ 300 skruvar kvar...

Nåja - inte riktigt, men det är många skruvar i alla fall. 😲

Jag lödde själv om i nätdelen en gång under tiden jag hade den - och nästa ägare har gjort det 2 gånger. Eftersom det blir så pass varmt, så skulle jag rekommendera att man löder om alla lödningar. Det är mindre risk att man missar något då, än om man begränsar sig till att löda om de som ser halvdåliga ut...

Bäst skulle egentligen vara att ta upp ett större hål och montera in en större fläkt - men annars kan man ta bort fläkten och sätta en större och kraftigare fläkt utanför lådan. Kanske svårt att få det riktigt snyggt då, men det blir i alla fall effektivare. Jag funderade på om man kanske skulle sätta en liten fläkt direkt på skalet till nätdelen också, för att få bort värmen lite snabbare. Fläkten i sidan behövs förstås ändå, men nätdelen verkar vara det som är mest utsatt, så den behöver lite extra uppmärksamhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu undersökt problemet lite närmre och det verkar som om när bordet får stå igång en stund (och värma upp sig) så fungerar det bra, även om man startar om det. Låter man den sedan stå avstängd och bli kall så kommer probemet tillbaks.

Ger ovanstående några mer ledtrådar var man ska koncentrera sökandet? Ska nog öppna bordet idag och se om jag ser något synligt problem.

tillägg:

efter att ha öppnat bordet och tagit ur och öppnat psu'n så var det några komponenter inuti (kondensatorer?) som inte var platta utan buktade uppåt. Jag har sett samma sak på datorer som betett sig underligt och undrar därför om det kan ha med saken att göra. Jag har dock inte kollat lödningarna på undersidan av kretskortet i psu'n, vet inte riktigt om jag skulle kunna skilja en bra lödning från en dålig.

Redigerat av ActiveGen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror fortfarande på lödningar i nätdelen med den beskrivningen. 😛 Värme gör ju att material utvidgar sig, så det är antagligen därför det fungerar efter en stund, när materialen har utvidgatd och kommer i kontakt med varandra tack vare det.

Det är inte alltid så lätt att se vilka lödningar som är dåliga, om man inte är van. Kallödningar är lite mer grådaskiga och mattare än bra lödningar. Ibland kan ett komponentben hänga löst och man ser att lödningen har en tunn spricka runt hela komponentbenet...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag tror fortfarande på lödningar i nätdelen med den beskrivningen. 🙂 Värme gör ju att material utvidgar sig, så det är antagligen därför det fungerar efter en stund, när materialen har utvidgatd och kommer i kontakt med varandra tack vare det.

Det är inte alltid så lätt att se vilka lödningar som är dåliga, om man inte är van. Kallödningar är lite mer grådaskiga och mattare än bra lödningar. Ibland kan ett komponentben hänga löst och man ser att lödningen har en tunn spricka runt hela komponentbenet...

Har nu fått nätdelen kontrollerad och tyvärr var det inte så enkelt som lödningsproblem 🙂 kontrollen visade att värdena som nätdelen skickar ut till analog-in & analog-ut är helt uppåt väggarna... Speciellt på ingångarna så var värdena helt fel.

Han som undersökte nätdelen har hittat fel på lite olika komponenter som därför behöver bytas ut. Jag hittade dem hos behringers service-partner i tyskland men tyvärr kostar det uppåt 400kr inkl. frakt (komponenterna kostar ca 100kr).

Jag har ingen koll på komponent-elektronik så jag vet inte om det går att hitta alternativ som passar lika bra (eller bättre) här i Sverige. De komponenter jag är ute efter är i alla fall:

- Spänningsregulator KA278R05 (Fairchild electronics)

- Diod YG902C02R

Jag har sökt runt lite på nätet men inte hittat något som verkar matcha.

Återigen tacksam för alla ev. tips

Link to comment
Dela på andra sajter

dioden kan du hitta på elfa.se skulle jag tro..

spänningsregulatorn är det nog lite knepigare med..

har kollat elfa men inte hittat något med samma namn, vet heller inte riktigt vad jag ska leta efter... 😛

uppdatering

hittade precis lite mer information ang. dioden:

http://s-shopping.elisasp.net/PDF_J/B0400176.pdf

Tacksam för tips.

Redigerat av ActiveGen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...