Jump to content
Annons

Skumt problem, Metronomen fastnar på audiospåret


RobbinCrosby

Recommended Posts

Hej.

Har ett irriterande och skumt problem med mitt cubase. När jag spelar in ett vanligt spår med guran och kör till metronom och sedan ska spela upp, fast jag har stängt av metronomen så finns den kvar på ljudspåret. Även om jag exporterar som mp3 så finns metronomclicket kvar.

Detsamma gäller också då jag har ett spår med tex miditrummor och ett spår med gitarr. Om jag då klickar in "SOLO" på gitarrspåret finns trummorna där i bakgrunden också. De låter lite lägre men dem finns forfarande på audiospåret.

Någon som vet vad detta irriterande fenomen beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej.

Har ett irriterande och skumt problem med mitt cubase. När jag spelar in ett vanligt spår med guran och kör till metronom och sedan ska spela upp, fast jag har stängt av metronomen så finns den kvar på ljudspåret. Även om jag exporterar som mp3 så finns metronomclicket kvar.

Detsamma gäller också då jag har ett spår med tex miditrummor och ett spår med gitarr. Om jag då klickar in "SOLO" på gitarrspåret finns trummorna där i bakgrunden också. De låter lite lägre men dem finns forfarande på audiospåret.

Någon som vet vad detta irriterande fenomen beror på?

Inte så att du använder ett litet mixerbord och har kopplart lite knasigt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vanligt problem.

Brukar vara att man ställt in ljudkortet att spela in allt som går ut,

leta efter en inställning som heter "What you hear" eller "wave out" eller liknande,

och slå av den, heter lite olika beroende på vilket ljudkort du har.

Inställningen finns i kontrollpanelen för ljudkortet alltså, inte i Cubase.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ett litet behringer bord ja. Och ett usb interface som heter Ucontrol UCA202. Inga tunga grejer direkt.

Har kopplat så att input på interfacet går till tape out på bordet, output på interfacet till tape in.

Sen har jag main mix ut till en stereo förstärkare.

Gitarren kör jag in i en pod sen direkt in i bordet.

Jag hittar ingen av de du nämnde i ljudkortsprogramet, de drivrutiner/program jag har är ASIO 4ALL v2, ?

Den programvaran innehåller inget direkt utbud av inställningsmöjligheter vad jag märkt, har testat typ alla olika inställningsmöjligheter som finns utan något resultat.

Har även nu testat koppla om på fler olika sätt i mixerbordet men problemet kvarstår.

Någon som vet vad jag ska göra?

Redigerat av RobbinCrosby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...