Jump to content
Annons

Dubbade spår med sång.


Pesek

Recommended Posts

Jag håller på och spelar in lite röst till en av mina låtar.

Jag har dubbat min sång(2kanaler, left och right) och tycker det blev bra, men några ord kommer lite ur takt på ena spåret.

Finns det något smidigt sätt att flytta delar(ord) av inspelningen så att det blir i takt? Jag är nöjd med tagningen som den är men just orden vill jag flytta.

Hur gör man smidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Jo det är precis en sådan funktion jag vill åt. Det finns garanterat men jag är så pass ny på Logic att jag inte kommit till den vetskapen än. Skam den som ger sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Jo det är precis en sådan funktion jag vill åt. Det finns garanterat men jag är så pass ny på Logic att jag inte kommit till den vetskapen än. Skam den som ger sig!

Om du håller ner alt och drar i en region så kan du sträcka ut den, fungerar med både audio och midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Jo det är precis en sådan funktion jag vill åt. Det finns garanterat men jag är så pass ny på Logic att jag inte kommit till den vetskapen än. Skam den som ger sig!

Om du håller ner alt och drar i en region så kan du sträcka ut den, fungerar med både audio och midi.

Ska pröva tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Jo det är precis en sådan funktion jag vill åt. Det finns garanterat men jag är så pass ny på Logic att jag inte kommit till den vetskapen än. Skam den som ger sig!

Om du håller ner alt och drar i en region så kan du sträcka ut den, fungerar med både audio och midi.

Det fungerar inte för mig. Gör man det ute i Arrange Window kopierar man ju filen.

Jag dubbelklickar på ljudfilen jag vill korrigera och håller in Alt som du skriver. Sen när jag ska röra filen så blir det bara den mörka markeringsrutan som rör sig. Det händer inget med själva inspelnings filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Med strips silence så kan du med lite pill och lite tur kanske isolera orden från varandra såpass så att du kan dra runt dom i arrange till dit där det synkar. Brukar oftast iofs. funka bäst på trumspår men testa du kanske har tur annars får du klippa ut orden var för sig eller om det är flera som hänger ihop och ska dras till samma ställe. Ja och sen dra dom förståss tror det är shift och appple eller ctrl knappen jämter apple och dra klippen med musen men det där står i manualen. Det kan gå åt att förstora rejält så du får finaste upplösningen se till så att blåa gubben är på så ska du inte behöva tappa bort dig och ska hamna där markören står även när du förstorar.

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Klipp och klistra funkar.

Borde väll finnas något i Logic som är som elastic audio i Pro Tools. Är underbart när man ska tajta till audio. Tror det kan heta warp också. Hjälper dig kanske inte så mycket om det inte heter precis samma sak, men funktionen bör ju finnas tycker man.

MVH

Anders

Jo det är precis en sådan funktion jag vill åt. Det finns garanterat men jag är så pass ny på Logic att jag inte kommit till den vetskapen än. Skam den som ger sig!

Om du håller ner alt och drar i en region så kan du sträcka ut den, fungerar med både audio och midi.

Det fungerar inte för mig. Gör man det ute i Arrange Window kopierar man ju filen.

Jag dubbelklickar på ljudfilen jag vill korrigera och håller in Alt som du skriver. Sen när jag ska röra filen så blir det bara den mörka markeringsrutan som rör sig. Det händer inget med själva inspelnings filen.

Håll in alt och dra i kanten av regionen, när muspekaren blir till trim verktyget, så stretchar du regionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om det bara är några enstaka ord som är ur synk så är väl stretching ingen bra metod? Då kommer väl resten ur synk?

Klippets sammanlagda tid ska ju inte ändras ...

Jag brukar göra så att jag kollar hur mycket jag vill flytta ett ord. Man ser ju var i taktslaget det bör komma.

Om det ska flyttas framåt i låten så markerar jag lika mycket tystnad efter ordet, klipper ut tystnaden och klipper sen in den före ordet.

Ska ordet flyttas tillbaka i låter gör jag tvärtom.

På så sätt påverkas inte synken för de efterföljande orden.

Eller gör jag det krångligt för mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Alltså men på nåt sätt så känns det som att jag redan har svarat på frågan 😆 . Blir lite nyfiken bara på vad man kan tjäna på att flytta tystnad 😆 är det tyst så är det väl tyst så som svar på den frågan ja det är nog lite krångligt 😛 . Bara skojar lite assar hoppas du inte blir sur på mig, men om man klipper ut/bort ljud ur en ljudfil så blir det väl bara tystnad kvar på det stället i filen eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså men på nåt sätt så känns det som att jag redan har svarat på frågan 😆 . Blir lite nyfiken bara på vad man kan tjäna på att flytta tystnad 😆 är det tyst så är det väl tyst så som svar på den frågan ja det är nog lite krångligt 😛 . Bara skojar lite assar hoppas du inte blir sur på mig, men om man klipper ut/bort ljud ur en ljudfil så blir det väl bara tystnad kvar på det stället i filen eller?

Jag menar alltså "klipp" och inte "replace with silence". Det funkar alltså inte som i en bildfil där det du klipper bort från bilden ersätts av nån form av bakgrundsfärg. Jämför snarare med ett gammalt rullband. Klipper du av en bit i mitten så sätts ändarna ihop automatiskt.

Om du klipper ut tystnad efter ett ljud och klipper in det före ljudet som kommer ljudet ha flyttat sig lika långt framåt. Men totalt sett har inte ljudfilen ändrat längd, vilket innebär att allt som ligger efter klippningen ligger kvar på samma ställe som innan.

Plättlätt!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Alltså men på nåt sätt så känns det som att jag redan har svarat på frågan :rolleyes: . Blir lite nyfiken bara på vad man kan tjäna på att flytta tystnad 😛 är det tyst så är det väl tyst så som svar på den frågan ja det är nog lite krångligt 😛 . Bara skojar lite assar hoppas du inte blir sur på mig, men om man klipper ut/bort ljud ur en ljudfil så blir det väl bara tystnad kvar på det stället i filen eller?

Jag menar alltså "klipp" och inte "replace with silence". Det funkar alltså inte som i en bildfil där det du klipper bort från bilden ersätts av nån form av bakgrundsfärg. Jämför snarare med ett gammalt rullband. Klipper du av en bit i mitten så sätts ändarna ihop automatiskt.

Om du klipper ut tystnad efter ett ljud och klipper in det före ljudet som kommer ljudet ha flyttat sig lika långt framåt. Men totalt sett har inte ljudfilen ändrat längd, vilket innebär att allt som ligger efter klippningen ligger kvar på samma ställe som innan.

Plättlätt!

🙂

Jo men det är ju helt klart men om du klipper ut nåt i en ljudfil i alla fall i Logic så behöver du inte flytta nån tystnad det räcker att du flyttar själva klippet tystnaden sköter sig själv, där det är tyst där är det tyst helt enkelt 😛 du behöver inte ersätta det med nåt. Om du ändå skulle behöva det så är det faktiskt nåt slags ljud som inte är tystnad men som ändå tillför nåt som du vill ha med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med strips silence så kan du med lite pill och lite tur kanske isolera orden från varandra såpass så att du kan dra runt dom i arrange till dit där det synkar. Brukar oftast iofs. funka bäst på trumspår men testa du kanske har tur annars får du klippa ut orden var för sig eller om det är flera som hänger ihop och ska dras till samma ställe. Ja och sen dra dom förståss tror det är shift och appple eller ctrl knappen jämter apple och dra klippen med musen men det där står i manualen. Det kan gå åt att förstora rejält så du får finaste upplösningen se till så att blåa gubben är på så ska du inte behöva tappa bort dig och ska hamna där markören står även när du förstorar.

Ska testa. Vad är blåa gubben ? Jag är fortfarande rätt ny så jag känner inte till alla nyanser av gubbar i Logic än =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill tacka er för alla tips.

Ska testa att spela in lite under veckan och sedan leka med filerna lite för att känna av vilket jag tycker blir smidigast. Det är väldigt nytt för mig att jobba med inspelat material då jag bara gjort instrumentalt tidigare med samplingar.

Men det är roligt och inspirerande med lite nya utmaningar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Med strips silence så kan du med lite pill och lite tur kanske isolera orden från varandra såpass så att du kan dra runt dom i arrange till dit där det synkar. Brukar oftast iofs. funka bäst på trumspår men testa du kanske har tur annars får du klippa ut orden var för sig eller om det är flera som hänger ihop och ska dras till samma ställe. Ja och sen dra dom förståss tror det är shift och appple eller ctrl knappen jämter apple och dra klippen med musen men det där står i manualen. Det kan gå åt att förstora rejält så du får finaste upplösningen se till så att blåa gubben är på så ska du inte behöva tappa bort dig och ska hamna där markören står även när du förstorar.

Ska testa. Vad är blåa gubben ? Jag är fortfarande rätt ny så jag känner inte till alla nyanser av gubbar i Logic än =P

När blå gubben lyser så betyder det att arrangefönstret scrollar automatiskt, dvs följer "tidpinnen" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...