Jump to content
Annons

Cheiron en Popsaga


CharlesNonsens

Recommended Posts

Hej, vill tipsa om en serie som startar i P4 Radio Stockholm 103,3 nu på torsdag (4 september).

"På 90-talet skrevs ett av de mest betydelsefulla kapitlen i den svenska popmusikens historia.

Världens blickar riktades mot Sverige och Stockholm där något alldeles speciellt skedde med artisterna och deras låtar. Hittar skrevs, spelades in, paketerades i rätt förpackning och sköts upp på topplistornas högsta höjder. "

Länkar till programmets sida:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...

Måste bara säga att jag tycker att alla ska lyssna på denna serie. Den är helt underbar och inspirerar något enormt. Jag är lyrisk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ignu lägg gärna upp en länk till din inspelning av dennis och max skulle vara intressant att lyssna på 😛

Jag har själv lyssnat på alla 5 delar som sändes och ligger uppe på sverige radios hemsida och kan intyga om att det är himla kul och inspirerande att lyssna på 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

har två intervjuer med både Max och Denniz samt hela serien från SR men vet inte riktigt hur jag ska få upp det på nätet.. webbhotellen jag har hade stängt ner direkt p.g.a någon "1mb per klick"-grej i kontraktet. någon som har något förslag? typ 400mb?

Link to comment
Dela på andra sajter

har två intervjuer med både Max och Denniz samt hela serien från SR men vet inte riktigt hur jag ska få upp det på nätet.. webbhotellen jag har hade stängt ner direkt p.g.a någon "1mb per klick"-grej i kontraktet. någon som har något förslag? typ 400mb?

BitTorrent? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

lumfamtrust (oregistrerad)

om vi bara är några stycken kanske du kan mass-sända det med "yousendit.com". inte säker på filstorleksbegränsningen dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skickafilen.se är ju himla smidigt. (Tack till gizmozis för att han visade mig det)

Du skriver mailadressen till den som ska ha filen, väljer vilken fil du vill skicka och klickar på send. Sen är det klart. Filen hamnar på en server på vägen och ligger kvar tills användaren hämtat det. Mottagaren får ett mail, med en länk till en hemsida där han kan tanka filen direkt. Filstorleksbegränsningen är 2 Gb

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonserie! Superitressant för låtskrivare, producenter och musiker. Samtidigt en tragisk historia om en man som knappt hade börjat sitt verk men ändå hade nått så långt, 35 år . . .

Alla som har svårt att skriva och få färdigt låtar borde lyssna extra noga på vad Max Martin säger om att jobba under tidspress med att skriva låtar.

Citat : "Do you know what it takes" med Robyn, dagen innan hon skulle komma hade vi ingen låt" slut citat. Knappast ett tillfälle att gå runt och vänta på inspiration. Jobba på är det som gäller!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonserie! Superitressant för låtskrivare, producenter och musiker. Samtidigt en tragisk historia om en man som knappt hade börjat sitt verk men ändå hade nått så långt, 35 år . . .

Alla som har svårt att skriva och få färdigt låtar borde lyssna extra noga på vad Max Martin säger om att jobba under tidspress med att skriva låtar.

Citat : "Do you know what it takes" med Robyn, dagen innan hon skulle komma hade vi ingen låt" slut citat. Knappast ett tillfälle att gå runt och vänta på inspiration. Jobba på är det som gäller!

Så sant som det är sagt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon vänlig person som har 100% av zipfilen som har lust att komma ut på piratebay o säda. Jag och en person till sitter med 43.8% var, ingen klient har 100%. Tyvärr fungerar det inte att lyssna på programmets hemsida, sr verkar ha problem då andra program fungerar utmärkt. Jag vill verkligen lyssna på detta.

Tack på förhand

Vänligen

falsksang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det! plus hela den andra intervjun med dennis och max!

Har skickat det till någon här på forumet men men skulle gärna vilja veta ett sätt hur man får upp det till er andra?

med skickafilen.se är det bara EN person som kan ladda ner den (förutom att det tar 5 timmar att ladda upp filen) och de andra liknande sajterna har en gräns typ 50mb.

nån som har en ide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar det fungera på programhemsidan igen. ÄNTLIGEN!

iGNU: jag har tyvärr inga bra tips på hur man ska dela ut materialet. Men jag är intresserad om du lyckas komma på nåt bra sätt för detta vill man ju spara.

Jag hänger kvar på piratebay och ser om det kommer in någon 100%:are

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det! plus hela den andra intervjun med dennis och max!

Har skickat det till någon här på forumet men men skulle gärna vilja veta ett sätt hur man får upp det till er andra?

med skickafilen.se är det bara EN person som kan ladda ner den (förutom att det tar 5 timmar att ladda upp filen) och de andra liknande sajterna har en gräns typ 50mb.

nån som har en ide?

Här är programmet som ska fixa det och det är gratis, bara regga och ladda upp och sen länka nedladdnings adressen till den som vill ha 😄

http://www.megaupload.com/signup/se/

http://www.megaupload.com/se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har det! plus hela den andra intervjun med dennis och max!

Har skickat det till någon här på forumet men men skulle gärna vilja veta ett sätt hur man får upp det till er andra?

med skickafilen.se är det bara EN person som kan ladda ner den (förutom att det tar 5 timmar att ladda upp filen) och de andra liknande sajterna har en gräns typ 50mb.

nån som har en ide?

Här är programmet som ska fixa det och det är gratis, bara regga och ladda upp och sen länka nedladdnings adressen till den som vill ha 😄

http://www.megaupload.com/signup/se/

http://www.megaupload.com/se/

Vill bara tillägga att med ett gratis konto på mega upload så kan filerna man laddar upp och som också kan laddas ner hur många gånger som helst

vara som högst1024 megabyte alltså 1 gigabyte stora filer. Är man premium medlem för en liten kostnad så är storleken på filen obegränsad så gott som 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

iGnu här på forumet har ju låtit oss ladda ner sköna intervjuer med Dennis Pop och Max Martin,men utöver dessa så har ni en nedladdnings länk för ytterligare lite Max Martin intervju gjort i radio stockholm p4 år 1999 och även en liten snutt från år 2000 då jag kvd669o alias Håkan fick min låt betyg satt av Max martin själv via en sändning på radio stockholm p4. Hoppas ni ska gilla det och att det inspirerar 🙂

http://www.megaupload.com/?d=216CSBDD 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Staffan (oregistrerad)

Mycket intressant radioprogram. Del 1 och 2 verkar tyvärr vara borttagna från Sveriges Radios hemsida numera så det är jättebra att ni har lagt upp filerna i denna tråd.

Är det någon som har några bilder som visar hur det såg ut inne i Cheiron studion ?

Det finns några bilder på The Location tillgängliga på följande länk:

http://www.form.reinerdahl.com/qtvr/gal-locs.html

Det är i och för sig samma fysiska lokal som Cheiron fast tyvärr tagna ett antal år efter Dagge och Max var där. Det skulle vara intressant att få se de platser som omnämns i radioprogrammet, tex "tårtbiten", dataspelsrummet, etc. Jag antar att alla studios låg en trappa ner i lokalen eftersom byggnaden är ganska liten ovan mark.

Bamse Bucklan finns förresten på Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=6285260897&v=wall

Vad mycket skoj dom måste ha haft i studion. Tänk om man hade haft förmånen om att vara med i studion när det skrevs musikhistoria. Det verkar ha varit en magisk tid.

Redigerat av Staffan
Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Ja, håller med, vilken magisk tid det måste varit och vilken fantasitsk historia det hela är.

Man börjar nästan gråta för att man själv inte fick vara en del av det hela.

Jag lyssnade programmet några veckor sen, efter att ha läst Andreas Carlssons bok/självbiografi "Live To Win".

Rekommenderar er den boken! Mkt inspirerande, imponerande och varm berättelse som ger mycket insikt om hur det var i Cheiron och i branschen i övrigt på den tiden.

Finns några intressanta youtube klipp om Cheiron och Denniz också, där ser man en del hur studiosarna såg ut.

Många ställer Cheirongänget i samma liga som Abba och Motown. Med all rätt. De hade ett guldrecept utan dess like som låg helrätt i tiden. Jag är rädd för att något så imponerande aldrig mer kommer inträffa i musikvärlden, med tanke på inspelningsteknikens tillgänglighet i var mans stuga nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...