Jump to content
Annons

Kompressor i 0-latencymix?


keane

Recommended Posts

Hej!

Jag har en MBox men ska uppgradera med en bra preamp.

Jag överväger köpa en Universal Audio "DCS remote preamp" ( http://www.uaudio.com/products/hardware/dcs/index.html ).

En av huvudanledningarna till detta är den smarta lösningen som ger 0-latency monitoring med reverb osv.

Min fråga är: Om jag även vill spela in med en hårdvarukompressor, och vill att denna ska höras i "monitormixen", hur gör jag då på denna maskin?

Det ultimata vore ju om det fanns nån effektloop men så tycks det inte göra? (bild på in/utgångar: http://cachepe.zzounds.com/media/quality,8...f1874e267b9.jpg )

Om man la kompressorn innan preampen så skulle det inte vara några problem, men kompressorn läggs väl normalt sett mellan preamp och ljudkort?

Tacksam för svar, ber om överseende med min okunnighet!

Mvh/Pera

Redigerat av keane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom kompressorer är gjorda för att ta emot och skicka ut linenivå, så kan du inte koppla in micen i en sådan, utan den måste komma efter preampen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom kompressorer är gjorda för att ta emot och skicka ut linenivå, så kan du inte koppla in micen i en sådan, utan den måste komma efter preampen.

Ok tack, då vet jag det till 100%.

Syns det på in och utgångarna....

( http://cachepe.zzounds.com/media/quality,8...f1874e267b9.jpg )

...om det finns nåt sätt att koppla in kompressorn i preampen?

Jag har laddat ner manualen men det framgår inte där vad jag kan se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte såvitt jag kan se. Vad du behöver för att koppla in en kompressor, är en Insert - men annars kopplar man ju normalt kompressorn mellan preampen och ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Inte såvitt jag kan se. Vad du behöver för att koppla in en kompressor, är en Insert - men annars kopplar man ju normalt kompressorn mellan preampen och ljudkortet.

ok tack.

men jävligt synd....

Det blir samma sak att använda en kompressor på insert som att koppla in en kompressor efter preampen (DCS).

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte såvitt jag kan se. Vad du behöver för att koppla in en kompressor, är en Insert - men annars kopplar man ju normalt kompressorn mellan preampen och ljudkortet.

ok tack.

men jävligt synd....

Det blir samma sak att använda en kompressor på insert som att koppla in en kompressor efter preampen (DCS).

japp men då kommer ju inte kompressorn med i den "0-latency mix" som finns inbyggd i preampen?

Redigerat av keane
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Inte såvitt jag kan se. Vad du behöver för att koppla in en kompressor, är en Insert - men annars kopplar man ju normalt kompressorn mellan preampen och ljudkortet.

ok tack.

men jävligt synd....

Det blir samma sak att använda en kompressor på insert som att koppla in en kompressor efter preampen (DCS).

Nja inte riktigt. De flesta insertar har brytjack och då måste man ha en insertskabel. Det innebär att signalen är obalanserad. Kör man istället kompressorn mellan preamp och ljudkort så kan du köra balanserat.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...