Jump to content
Annons

Konkurrenter till SM57? (gitarrförstärkare)


creel (oregistrerad)

Recommended Posts

En mikrofon som jag börjat gilla som bara den på gitarrhögtalare är Beyerdynamic TGX81 (TGX80 men med on/off brytare). Den är tänk för sång men jag gillar den som attan på mycket distad gitarr och den är inte så känslig ljudmässigt beroende på vilket preamp du har som SM57an är. MvH

Hur menar du?

Klarheten i SM57an blir mycket bättre med en bättre preamp (läs. oftast dyra, typ 2000-3000kr per kanal) tycker jag. Skönare komprimerat ljud. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EHH?? Då får du nog allt lära dig ställa in sm57:orna bättre, med position etc. Typ alla metal produktioner du hör är inspelade med sm57or. Lyssna på Fredrik nordströms,andy sneaps och collin richardssons produktioner

Det riffet du spelade är ju för övrigt från Killswitch engage. Som spelade in med Andy sneap som använde endast EN sm57 på högtalar lådan 😛

Så du är nog allt ute å cyklar lite. Du får helt enkelt öva på att ställa in dit gitarr ljud bättre. Kanske skaffa en bättre stärkare/låda

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, här kommer tre klipp, det är från samma klipp som jag spelat in (de börjar och slutar på exakt samma ställe) och jag har korrigerat fasfel.

http://home.no/creal/0828_sm57.mp3

http://home.no/creal/0828_sm58.mp3

http://home.no/creal/0828_rodentk.mp3

Detta har jag som referens, vill ha nåt liknande ljud:

http://home.no/creal/kseguror.mp3

I slutet av klippet är samma riff som jag spelade (fast jag spelar ett halv tonsteg ljusare)

Såhär låter mitt efter jag rattat lite (går att eq:a lite bättre men ljudet i sig blir ändå inte så mycket bättre):

http://home.no/creal/0828_mix.mp3

Varför är jag inte nöjd? I en mix låter det otydligt, vill ha tajtare och middigare ljud från början. Mer närhet utan att diskanten ökas. Jag ska prova sätta mickarna närmare nästa gång och vinkla dem lite (eller ha en bit längre bort från mitten av konen).

Sen är mitt ljud lite "otajt", eller okompakt kan vi säga. Diskanten mer brusar och fräser, "ligger på ytan", än sitter ihop sådär tajt med ljudet som deras gör.

Det kan bero på flera saker. Men jag har höjt micken så den kommer närmare strängarna och i rummet låter det bättre nu, det låter mer rätt. Sen har jag provat ratta stärkaren annorlunda och det har gjort ljudet lite tajtare. Så det ska bli kul att prova spela in igen, och då även lite annorlunda uppmickningar.

Nästa gång jag är i studion och spelar in ska jag ha med digitalkamera och filma olika uppmickningar. Kommer micka upp på alla möjliga sätt och så har jag video på det så jag ser vilken som lät bäst. Tidigare har det varit så "ahh men just här hade jag ju faktiskt en rätt bra uppmickning!" men så har man ingen aning om hur den var.

EDIT: Jag har bild på hur uppmickningen såg ut om nån är intresserad?

Jag tycker att du lyckats rätt bra faktiskt, men dra ner lite på disten och dubba snortajt flera gånger så närmar du dig nog ditt ideal. Ett shelvingfilter för att dra ner den översta toppen är också värt ett försök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nej det lät inte så jättekul faktiskt. Men jag tror inte det beror på mickarna. Vad använder du för stärkare och vilken dist har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
EHH?? Då får du nog allt lära dig ställa in sm57:orna bättre, med position etc. Typ alla metal produktioner du hör är inspelade med sm57or. Lyssna på Fredrik nordströms,andy sneaps och collin richardssons produktioner

Det riffet du spelade är ju för övrigt från Killswitch engage. Som spelade in med Andy sneap som använde endast EN sm57 på högtalar lådan 😆

Så du är nog allt ute å cyklar lite. Du får helt enkelt öva på att ställa in dit gitarr ljud bättre. Kanske skaffa en bättre stärkare/låda

Jo, jag vet mkt väl att det är Killswitch 😆

På den där plattan var inte Andy Sneap alls med, varken produktion eller mixning. Adam D skötte allt. Men jag läste i en intervju häromdagen att faktiskt också föredrar SM57! Eller ja, han sa såhär:

"And for guitar tone, you can’t go wrong with the idiot setup – the [shure SM] 57 through a decent mic-preamp. "

http://www.guitarmessenger.com/sites/inter...12-AdamD/1.html

Jo, det är sant. Det är nog inte fel på min SM57:a eller preampen (Fireface 800). Och det kan ju inte finnas jättedåliga ex av en original Shure SM57?

Så alltså måste jag helt enkelt börja om från början:

1. Gitarren låter bra akustiskt. Bra resonans, inget rassel osv.

2. Nya strängar som låter bra.

3. Ett schysst plektrum och en bra plektrumteknik.

4. Bra stallmick, samt bra och korrekt elektronik (potar med rätt värden för lagom diskantmängd).

5. Stallmicken är i rätt höjd, där det låter bäst.

6. Bra instrumentkabel.

7. Eventuellt en overdrivepedal, som färgar ljudet lite och tar bort djup bas och jättevass diskant.

8. En förstärkare som har mitt idealljud, och är felfri med fräscha rör.

9. Stärkaren är rätt rattad.

10. Bra högtalarkabel till lådan.

11. Bra högtalarlåda, som har rätt volym (storlek alltså, inte ljudvolym), är ordentligt byggd så den har lagom resonans för ett perfekt gitarrljud, samt har V30-element som låter bra.

12. Sist men absolut inte minst (!) - en SM57:a KORREKT placerad, in i en duglig preamp.

Nu tog jag upp exakt alla punkter som påverkar mitt ljud, förutom fingrarna då, men jag förutsätter ju att jag kan spela.

Nu kommenterar jag varje punkt:

1. Ja, helt ok faktiskt. Kan bli bättre men detta är inget som påverkar det jag stör mig på just nu.

2. Jag ska sätta på nya strängar nästa gång jag spelar in för att vara på säkra sidan (nya strängar ger mer diskant, brukar faktiskt bli lite bättre respons i stärkaren då).

3. Ja. Jag har faktiskt börjat med spetsigare plektrum för att få bättre "palm mutes". Jättetjocka och trubbiga plektrum är inte lika bra för metal.

4. Min stallmick är okej. Har en DiMarzio Norton och jag vet proffs som använt denna i studio och deras ljud är iallafall mer "metal" och låter mer rätt än mitt. Jag tror dock jag skulle komma närmare mitt ideal om jag satte i en EMG 85.

5. Detta har jag faktiskt ändrat på nyligen, efter klippet spelades in. Det är en liten märkbar skillnad till det bättre (höjde så micken kom närmare strängarna).

6. Ja, jag har en dyr Planet Waves-kontakt som är mycket bra kvalitet.

7. Detta är något jag tyvärr saknar. Detta skulle definitivt göra att jag kom lite närmare mitt ideal för de kör med OD-pedal.

8. Jag har, för inte alls så länge sen, köpt en Framus Cobra. En väldigt dyr rörförstärkare som kan låta riktigt brutalt, något jag dock inte lyckas med riktigt. Den låter bra förstås, väldigt bra t.o.m., men den låter inte så rå och go som andras (har hört säkert 30 ljudklipp på andra som har denna stärkare). Den är i bra skick och eftersom det är ett jävla tryck i den även på tokhög volym så tror jag inte rören behöver bytas. Nya/andra rör skulle dock kunna förbättra ljudet en aning.

9. Nej, sist när jag spelade in var den inget vidare bra rattad. Detta är jättesvårt, men jag försöker ha ganska rak eq och laborerar med förstegsdist och slutstegsdist, samt rätt mängd gain och mastervolym.

10. Ja, samma som punkt 6 fast motsvarande som högtalarkabel.

11. Nej. Detta är nog största flaskhalsen i min rigg. Jag har en rätt billig Harley Benton-låda (4x12", vinklad). Det är dock samma element som alla proffs kör, Celestion V30. MEN, just dessa V30:s är budgetversioner (men många påstår att de låter typ lika bra). Sen är själva lådan i sig för liten. Detta gör att basen inte går ner så djupt som idealen och istället får jag en jobbig klump vid typ 130-160 Hz. Som original så hade den på tok för mycket resonans, detta är nåt jag åtgärdat genom att förstärka den med extra plywoodskivor på insidan samt suttit dit tjockare dämpning (isolering) på bakstycket. Efter detta blev det faktiskt bättre (tajtare, torrare och inte lika bumlig i ljudet), men lådan levererar inte alls lika djup och fet bas som en MESA-låda, istället dånar basen vid typ 140 Hz som sagt. Dessutom är det mer diskant.

12. Här kan jag göra det bättre och påverka det inspelade ljudet enormt. Men uppmickningen tidigare var inte katastrof iallafall (för jag satt nån timme för att få till det), men det kan bli bättre helt klart. Preampen duger bra, som vi redan konstaterat (Fireface 800).

Hehehe, en jävla analys man gjorde nu 😛 , men det är ju så man får göra för att verkligen leta efter vad som kan bli bättre. Och nu får ni er en bild av hur riggen och allt är för mig.

Nej det lät inte så jättekul faktiskt. Men jag tror inte det beror på mickarna. Vad använder du för stärkare och vilken dist har du?
Hehe, de som säger att det är bra... jag tror de inte är så insatta i metalljud. Eller att de inte är gitarrister och/eller att de aldrig lyckats få till bra ljud själv.

Fast, illa lät det ju inte, men långt ifrån lika bra som proffsljud. Men med tanke på att jag har en fet förstärkare, schysst gitarr, bra mick och preamp, så borde det gå att få bättre än såhär. Men jag tror det mesta beror på min högtalarlåda. :/

Jag har en Framus Cobra som sagt.

Killswitch använde den lite på förra plattan. Det är en mycket populär stärkare bland metalcoreband. En del kombinerar den med Peavey 5150 får att få mer rått och elakt ljud. Jo, Cobra är brutal, men 5150 är "råare", fast 5150 låter nästan tunn jämfört med Cobra då den har mycket mer mid och en bredare bas.

Lyssna på detta klipp:

http://www.netmusicians.org/files/49-laid%20to%20rest.mp3

Samma förstärkare (Framus Cobra), samma inspelningsmick (SM57), samma högtalarelement (V30:s). *

Det som skiljer är annan gitarrmick (EMG-81, mycket mer "metal" än min), en annan låda (Marshall, men den ska vara byggd ungefär som min).

Hittade klippet här om du vill höra/veta mer: http://netmusicians.org/index.php?value=Fr...amp;section=amp

Som du hör så låter det jätteannorlunda jämfört med det jag spelat in. Låter mycket mer metal. Skulle jag eq:a hans klipp så som jag gjorde med mitt så hade det låtit guld.

Att hans låter bättre beror nog på:

- bättre rattning av stärkare

- han kör nog en od-pedal

- emg-81 är brutalare än min mick

- hans låda låter antagligen lite bättre

- bättre placerad sm57:a

* Med samma menar jag förstås inte fysiskt samma utan samma sort, samma modell!

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Har du lyssnat på Engl-stärkare nån gång?

Jag tycker dom gör fina stärkare för metal.

Här är en länk med ESP-gitarr på en Engl-stärkare.

http://www.netmusicians.org/files/2-futurism-tantalum.mp3

Ja, jag äger själv en ENGL. Den låter inte lika bra 🙁🙂 (som min Framus Cobra alltså)

Jag gillar en del av ENGL-stärkarna, men det är inte riktigt mitt ideal. Låter för mycket tysk metal typ.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Men jag får mycket diskant bl.a.

dra ner den då

rattarna på förstärkaren är inte bara för syns skull å ljudet i rummet är inte detsamma som micken tar upp

Men ljudkaraktären ändras då också. Att köra alla eq-kontroller på kl 11 jämfört med kl 13 är en jävla skillnad. Att öka diskant t.ex. ger ett tajtare, hårdare/vassare, ljud... typ. Det är inte bara att frekvenskurvan ändras.

Ungefär liknande sak med presence.

Men jag ska prova sänka presence och treble ifall jag får mycket diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag får mycket diskant bl.a.

dra ner den då

rattarna på förstärkaren är inte bara för syns skull å ljudet i rummet är inte detsamma som micken tar upp

Men ljudkaraktären ändras då också.

ja?

om det är för mycket eller för lite av nåt vil man ju ändra

eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Men jag får mycket diskant bl.a.

dra ner den då

rattarna på förstärkaren är inte bara för syns skull å ljudet i rummet är inte detsamma som micken tar upp

Men ljudkaraktären ändras då också.

ja?

om det är för mycket eller för lite av nåt vil man ju ändra

eller?

Mja, till viss del. Man ska inte kompensera för mycket på stärkarens eq. Skulle jag sänka min treblekontroll helt så sänks inte bara diskanten utan ljudet SVARAR även annorlunda på spelet, det har nåt med hur förstärkarkretsen är byggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, till viss del. Man ska inte kompensera för mycket på stärkarens eq.

ska inte?

du kompenserar efteråt

du skapar i början

förstärkarens egenljud får väl anses vara början ändå

ställ in det ljud du vill ha på stärkaren

lyssna där du placerar micken

lyssna med ett öra om du mickar mono

det du hör där ligger närmare det ljud en bra mick plockar upp än vad du hör ute i rummet

ändra mickplacering/vinkel tills det du spelar in överensstämmer med det du vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Mja, till viss del. Man ska inte kompensera för mycket på stärkarens eq.

ska inte?

du kompenserar efteråt

du skapar i början

förstärkarens egenljud får väl anses vara början ändå

ställ in det ljud du vill ha på stärkaren

lyssna där du placerar micken

lyssna med ett öra om du mickar mono

det du hör där ligger närmare det ljud en bra mick plockar upp än vad du hör ute i rummet

ändra mickplacering/vinkel tills det du spelar in överensstämmer med det du vill ha

Ja, det där håller jag med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Mja, till viss del. Man ska inte kompensera för mycket på stärkarens eq.

ska inte?

du kompenserar efteråt

du skapar i början

förstärkarens egenljud får väl anses vara början ändå

ställ in det ljud du vill ha på stärkaren

lyssna där du placerar micken

lyssna med ett öra om du mickar mono

det du hör där ligger närmare det ljud en bra mick plockar upp än vad du hör ute i rummet

ändra mickplacering/vinkel tills det du spelar in överensstämmer med det du vill ha

Ja, det där håller jag med om.

Om man mickar stereo så placerar man båda sina öron där de båda mickarna ska stå. Kan bli jobbigt om man har mycket olika avstånd då öronen inte når. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber så hemskt mkt om ursäkt om jag nu upprepar något. Fanns så många inlägg i tråden att jag scrollade förbi de sista här på slutet.

Men creel: Du måste våga kompromissa med det du kallar för ditt ideal-ljud på stärkaren, såg att ni hade en diskussion om det här ovan. Där micken sitter är det en sjuhelvetes massa mer diskant än där du står och lirar. Ratta in diskanten så att den låter behaglig när du har örat intill elementet (n) (inte på hög volym!!!) för det är där micken ska sitta. Du kommer då nästan uppleva det som lite grummligt där du sedan står och lirar, din såkallade "sweetspot"

Problemet är att de flesta har alldeles för mycket diskant är de spelar in distade guror, men egentligen finns det inte så mycket att hämta hos en distad gura över 8-9 khz mer än strängljud och annat skit. Det är miden du vill åt, det är där närheten ligger. För att vara lite mer precis ligger "presencen" ligger ungefär vid 1,5 khz.

Jag säger inte att du skall kräma på miden utan att du istället ska dra ner diskanten.

Och en sak till, in your face och stort sound kan du bara få genom att dubba tagningar. aldrig med en tagning genom en mick.

hoppas du blev lite klok.

//Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Ber så hemskt mkt om ursäkt om jag nu upprepar något. Fanns så många inlägg i tråden att jag scrollade förbi de sista här på slutet.

Men creel: Du måste våga kompromissa med det du kallar för ditt ideal-ljud på stärkaren, såg att ni hade en diskussion om det här ovan. Där micken sitter är det en sjuhelvetes massa mer diskant än där du står och lirar. Ratta in diskanten så att den låter behaglig när du har örat intill elementet (n) (inte på hög volym!!!) för det är där micken ska sitta. Du kommer då nästan uppleva det som lite grummligt där du sedan står och lirar, din såkallade "sweetspot"

Problemet är att de flesta har alldeles för mycket diskant är de spelar in distade guror, men egentligen finns det inte så mycket att hämta hos en distad gura över 8-9 khz mer än strängljud och annat skit. Det är miden du vill åt, det är där närheten ligger. För att vara lite mer precis ligger "presencen" ligger ungefär vid 1,5 khz.

Jag säger inte att du skall kräma på miden utan att du istället ska dra ner diskanten.

Och en sak till, in your face och stort sound kan du bara få genom att dubba tagningar. aldrig med en tagning genom en mick.

hoppas du blev lite klok.

//Johan

Jag lärde mig inte direkt något av det du sa nu men det är kul att diskutera detta och jag håller med dig!

För kompgitarrer, tycker du jag ska ha totalt fyra spår då? Två per sida (panorerade typ 94% åt vardera håll brukar jag köra med, 100% är inte min grej).

Jag tar tillbaka det där jag tjatade om tidigare, att man ska ha typ kl 12 på eq-kontrollerna eller det man själv tycker låter bäst i rummet.

Det bästa är nog att sätta örat en bit (1 m typ) framför elementet (kanske lite snett om man tänkt micka så) och lyssna hur det låter där. Då inser man snabbt att man kan dra ned både presence och treble.

Tidigare körde jag på typ kl 12 på allt, nu när jag lyssnat på detta vis har jag rattat helt annorlunda. Bas står på kl 12, mid på kl 14, treble på kl 10, presence på kl 10. (ungefär, har inte kollat så noga) Sen har jag höjt kanalvolymen så att looprören jobbar mer, detta gör ljudet fetar, varmare och lyfter fram mid ännu mer. Men, vet ni vad, ljudet blev faktiskt råare och mer likt mitt ideal när jag rattade på detta vis. 🙂 Även vid min "sweetspot" i rummet gillar jag ljudet mer, det är mest en vanesak att det är mindre diskant nu. Som sagt, den svarade bättre på liret nu. Dessutom drog jag ner tonen på gitarren lite, då svarade stärkaren ännu bättre på palm mutes osv. Annars blir det för "kantigt" och hårt, inget häng liksom.

Jag har inte provat spela in nåt mer sen gamla skiten så det ska bli kul att prova nu. Kanske kommer jag sänka presence mer. Treble vill jag inte sänka allt för mycket för då blir det sämre "chugga chugga"-ljud på palm mutes.

Kan spela samma riff nu också så man hör tydlig skillnad.

Tycker ni jag enbart ska köra med SM57:an eller ska jag köra med en SM58:a också (som jag tar av skyddet på)?

Skadar ju inte att ha båda 🙂 men lägger mest krut på att få en perfekt placering med 57:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mickar stereo så placerar man båda sina öron där de båda mickarna ska stå. Kan bli jobbigt om man har mycket olika avstånd då öronen inte når. 🙂

ja

man får hålla sig till x/y eller ortf

eller ta ett öra i taget å försöka föreställa sig resultatet vid a/b 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni jag enbart ska köra med SM57:an eller ska jag köra med en SM58:a också (som jag tar av skyddet på)?

Skadar ju inte att ha båda 🙂 men lägger mest krut på att få en perfekt placering med 57:an.

kul att du tycker det blivit bättre ljud överlag å dessutom lättspelat å tydligt

mitt tips är att istället ta en helt annan typ av mick som komplement till sm57an

kanske en rumsmick där du själv står å spelar

spela in på varsin kanal å blanda å ge

du kan tex lägga närmickade 57an 100% höger å fylla ut med rumsmicken 100% vänster i lagom volym för att minska bredden

vid dub så vänder du på steken

kan bli kul, kan bli skit - hänger förstås mycket på rummet å placering

experimentera!

du kan ju alltid skippa extramicken om du tycker det blir skit när du mixar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå!

Vill bara säga att jag tycker att preampen kan ha väldigt stor betydelse

till sm57:an.

Använder just nu Studio Projects VTB-1 och ett par gammla Siemens, och det är stor skillnad på hur

SM57:an låter.

Har spelat in mycket gitarr med Summits 221 (tror den heter så) och Studio projects

preampar som båda har valbar impedans (tror det heter så). Summit har ialla fall steglös

och studioprojects har en liten knapp på baksidan där man kan välja mellan två olika.

Ställer man de på låg så får man ett betydligt rundare mindre vasst eller nasalt ljud från SM57.

Sen kan man i stället EQ fram topp eller tydlighet om man vill det utan att det vassa kommer tillbaka.

(måste så klart vara hyfsad EQ)

Nu har du kanske inte den möjligheten på din preamp men jag kan varmt rekomendera

StudioProjekts för under 1500 spänn.

Ett annat bra knep som jag brukar köra är att dra av på disten på stärkaren, särskillt om stärkaren inte är den bästa.

Sen överstyr jag signalen i preampen istället ( tyvärr åter igen Summit eller Studio Projects där du kan få viss rördist )

Har väldigt bra punch i mina siemens också, funkar även bra att överstyra signalen från dem in i min summit kompressor

för att få dist där, men den är ju också rör och sen komprimera signalen en del.

Men jag har även fått mycket bra resultat genom att spela in med mindre dist på stärkaren och sedan överstyra signalen med någon plugg

i efterhand eller köra signalen efter pream genom en bra overdrivebox typ BOSS.

Tycker nman kan få ut mycket olika ljud med en SM57:a

PajjePartaj

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...