Jump to content
Annons

CPU peakar när jag spelarin /editerar midi


oceanmusic

Recommended Posts

Hej!

Klistrar in vad jag skrev på Cubase.net, hoppas ni kan engelska. 😄

Having a problem here. It seems that the more midi events I record, the slower performance I get. And this happens even WITHOUT any VSTi running. In the beginning of a project it's ok but after a while the CPU usage peaks (according to Windows Task Manager) when I edit a midinote or recording midi in real time. Sizing or moving midi parts/notes goes slow in a way I NEVER experienced with SX or CS4, just working on with midi WITHOUT any VSTi loaded at all. And when adding audio tracks to a project with some midi events, and start to record guitars, vocals or whatever, it seems that it's more likely to produce crackles than without midi or at least less midi events in that project.

Otroligt tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spontant låter det som om det är drivrutinerna till midiinterfacet som är problemet. Vad har du för midiinterface, sitter det integrerat med ljudkortet? Om inte, är båda usb-anslutna? Det kan vara någon konflikt där kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Problemet uppstår oavsett om jag kör mitt firewire-anslutna ljudkort, dvs RME Fireface 400, eller om jag använder datorns inbyggda Realtek-ljudkort. Så inget usb-anslutet där inte, förutom mus och min steinberg-dongle.

Redigerat av oceanmusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt...

Om du kör med VSTi och spelar upp massa midi genom dessa (alltså inte på keyboarden utan inspelat/iklickat material i sequencern), händer samma sak då?

Och bara så jag fattat rätt; om du skulle skapa ett dokument helt utan midispår, men med massa audiospår uppstår inte problemet alls?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör med VSTi och spelar upp massa midi genom dessa (alltså inte på keyboarden utan inspelat/iklickat material i sequencern), händer samma sak då?

Japp.

Och bara så jag fattat rätt; om du skulle skapa ett dokument helt utan midispår, men med massa audiospår uppstår inte problemet alls?

Exakt. The more midi, the more it peaks.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Klistrar in vad jag skrev på Cubase.net... :

A little update (haven't had time for it til now, because of intensive gigs and touring the past few months)

Here's what I've done:

A complete reinstall of C4 and Dongle-related stuff, "with the reboot guide" and all. The midi problem still occurs.

Uninstalled everything round C4 and dongle and instead installed my old of Cubase SX 2.2. This made everything work FINE!

I installed C4 on another computer (where I before had SX 2.2, working FINE) and got the midi/cpu-problem on that computer too.

I guess I'll be making a call tomorrow to get my installer disc replaced...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...