Jump to content
Annons

Tekniker Sökes!


Carle

Recommended Posts

Hej vänner.

Jag är med i ett Indiepopband som snart ska spela in en ny Demo-Ep. Jag hänvisar till senare inlägg i tråden av mig för mer detaljerad beskrivning av vad vi vill ha / kan erbjuda.

Redigerat av Carle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med de kraven kommer det bli svårt. Inte många seriösa som skulle gå med på en simultaninspelning då optimalt resultat ofta kräver individuell ljudläggning. Och som producentroll och kunnig mixare lär ni vara villiga att punga ut en peng för jobbet. Men lycka till!

Edit: Slår en stor skål. Tjuvsuper inför helgen!

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har jag redit ut läget lite.

Såhär ser alla möjligheter ut:

Vi kommer spela in så snart det går, dock innan 27 Oktober. Det är våran Deadline på grund av Lumpen.

Inspelning kommer ske helt kostnadsfritt i en nybyggd Studio som våran Studieförbund håller med. De håller även med en kunnig inspelningstekniker, som dock är mer specialliserad på Metal/Rock. Det vi vill ha är ett mer Västkust-Indie-Pop-Sound. Därav vill vi skicka arbetsfilerna för mixning till någon som är till störren delen inne på dylik musik. Vi är berädda att lägga runt 1000 kr för jobbet. Det rör sig om 3-5 låtar. Vi ser gärna att låtarna Pre-Mastras också.

Känner du dig sugen så hör av dig och skicka ljudprov av tidigare inspelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

For de pengarna kommer ni nog tyvarr inte fa nagon pro studio att mixa era latar.

Jag har dock precis oppnat min nya mix studio i london och inriktar mig ganska mycket at independent band och artister.

Har i och med den nya studion mojlighet till riktigt hog kvalite pa mixning och aven mastering pa hemmaplan sa att saga.

Annars sa jobbar jag som freelance tekniker och aven pa Metropolis studios.

Jag forsoker halla sa laga priser som mojligt och nar jag har lite "downtime" kan jag kanske tanka mig att mixa era latar till ett bra pris.

Kan aven erbjuda mastering om sa skulle behovas!

Maila eller PM'a mig for priser!

MVH

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som är det fina med Indiepop, tycker jag. Man kan få det att låta bra utan att vara Pro. 🙂 Vi betalade 2500 för förra inspelningen, men då var den killen även med i Studion och spelade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som är det fina med Indiepop, tycker jag. Man kan få det att låta bra utan att vara Pro. 🙂 Vi betalade 2500 för förra inspelningen, men då var den killen även med i Studion och spelade in.

Absolut!!! ☺️

Det var darfor jag erbjod att mixa i min studio som har bra pro prylar, och dar man kan gora riktig bra kvalite, men fortfarande inte ar i narheten av en stor studio, bade nar det galler utrustning och pris... 😉

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista studiojobbet jag gjorde.. Mest för att det var kul och för att det var lite i min stil så fick jag 64 000:- (inkl moms) för 2 veckors jobb.. Så.. Tusen spänn.. Vad förväntar ni er egentligen ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog tro på Hegobald att gå ut och försöka hitta en som kan och vill spela in för 1000kr med de kraven som sats är omöjligt (+/-), tyvärr. Kanske skulle ni komma undan med det om ni kutar in med grejera i en dunderbillig studio och sätter exakt allt på första tagningen och snabbt som bara den är ur studion igen. Mixningen skulle ni nog själva få överlåta till någon av oss amatörer som sitter i våra sovrum men jag med mitt obefintliga CV inom detta skulle nog t.o.m. ta en liten summa för mixningen såvida ni inte var otroligt bra och det skulle kunna leda till något bra.

Men sök vidare, det är säkert inte helt omöjligt att ni kan hitta folk som ställer upp.

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Förtydligande:

Vi betalar alltså 1000 kr för enbart mixning och pre-mastring. Inspelningen sköter vi själva via vårt studieförbund.

Angående hur bra vi är; tillräckligt för att få spela några festivaler samt blir recenserade på internationella Indiepopsajter. Faktum är att vi vid ett tillfälle blev beskriva som "best unsigned band i Sweden".

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Ni får nog tänka så här:

Var glada att ni har fått allt så billigt, det kommer inte hända igen.

Mixa 4 låtar för 1000 spänn... få se nu. Det blir väl ungefär 35-40 spänn i timlön. Sen "premaster" på det. 30 spänn?

Skulle ni själva sätta er och jobba för 35 spänn i timmen om det hade tagit sisådär 5-10 (eller mer) år att lära er mixa och ni hade köpt på er utrustning för skrämmande summor pengar?

Nog för att det finns dåligt med pengar i musikindustrin, men det är lite skevt att inte tiden, erfarenheten, utrustningen och möjligheten till någon som har kunskap att kunna få bra ljud ur grejjerna anses vara värd mer än en 7:e klassares ogräsrensande i kommunens rabatter...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst förstår jag att summan känns aningen ogenerös, för att vara len i truten. Jag funderar själv på att utbilda mig till Ljudtekniker och hoppas ju kunna leva på det något sånär. Men det vi söker, är som sagt kanske inte den som pluggat i flera år för att få titeln ljudtekniker. Om en sådan person skulle kunna tänka sig detta skamliga förslag, så är ju det bra. Men vi är lika, om inte mer, öppna för någon som lärt sig genom att spela in sitt eget band i källaren. Huvudsaken är att ljudbilden stämmer överäns med hur jag vill att mina låtar ska låta, och jag är inte speciellt petig alls vad det gällar proffsig mix. Känsla, hällre än förnuft. Om ni förstår!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite det som är det fina med Indiepop, tycker jag. Man kan få det att låta bra utan att vara Pro. 😏 Vi betalade 2500 för förra inspelningen, men då var den killen även med i Studion och spelade in.

Men anlita honom igen då. Eller ha åtminstone vett att erbjuda 2500:- för mixjobbet ni utlyser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns två anledningar att vi inte anlitar honon igen. Det ena är att vi vill pröva något nytt. Det andra är att vi inte kan erbjuda dom pengarna. Vi är sex grabbar som nyss tagit studenten alla mitt-i-mellan gymnasiet och lumpen/folkhögskola. Inga inkomster förutom bandet. Det vi erbjuder är precis allt vi har i bandkassan. Vi har två-tre spelningar bokade innan det är tänkt att inspelning ska påbörjas och om vi säljer lite skivor då, stiger priset. Den förra skivan gick på cirka 5000 kr, och vi har fortfarande inte betalat av allt än.

Här kommer lite idealljud. Tanken är ju att det ska låta som Håkan Hellströms första skiva eller Bad Cash Quartets skiva Outcast. Dock länkar jag band med ungefär samma sound som vi och som har lägre standard vad gäller produktion än Håkan och Bad Cash.

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...iendid=75279142

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endid=355471287

http://www.myspace.com/tvivelfront

www.myspace.com/samtidigtsomgbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni kan inte spela in med teknikern som ni tänkt spela in med och när det är klart så posta en snutt med det helt omixade så att folk kan höra kvalitén på materialet. Vi kan då även höra om ni använt utrustning som passat för att få ett ljud ni söker och ifall så är fallet så kan de här snabbare och lättare kunna säga att de kan hjälpa till. Får ni till rätt grundljud så finns det kanske de som förstår att det krävs mindre jobb med att få till ett bra ljud och därmed kan gå med på att mixa för den summan ni har att lägga. Blir inspelningen "kommunalmusikskola-/studiefrämjandetljudande" så ser ni att ni kommer få lägga ut mera för att få folk att jobba med materialet.

Det är en hel del antaganden jag gör men jag tycker att det förhoppningsvis kan underlätta för oss här på forumet att hjälpa er.

MvH

Edit: Jag måste fråga er som kanske vet... Kollade länkarna som Carle gav och lyssnade på PATS... Har Håkan Hellström en tvillingbror eller har killen råpluggat Håkans surasånger (p.s. jag gillar hans stil)?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten idé, vet inte om den funkar med iaf. Kom att tänka på tråden för ett tag sedan där någon efterlyste material att mixa med. Slår vad om att det finns fler här som gärna skulle vilja ha lite ljudspår att sätta tänderna i.

Såå, lägg upp det inspelade materialet på en server. Anordna en mixtävling på studio-forumet där alla får mixa era låtar. Den mix ni tycker bäst om tilldelar ni ett tusen riksdaler.

Kruxet är väl dock att det måste finnas en vinnare. Men den smällen får ni väl ta om ni mot förmodan inte skulle få något ni vill ge ut på skiva.

På så sätt för de som vill ha material att mixa något att sätta tänderna i, och ni får förhoppningsvis några bra mixar tillbaka. I värsta fall blir ni av med en tusenlapp, i bästa fall får ni en grym mix och kanske till och med lite uppståndelse kring bandet.

En tusenlapp är ju som sagt ingen bra lön, men det kan vara en extra morot för den duktige hemmapularen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välldigt välldigt välldigt bra skriver det där. Självklart kan vi erbjuda en lyssning av det omixade materialet innan något sammarbete inleds.

Om vi kanske kan vinkla tråden såhär tills vidare: Vad ska vi använda för utrustning för att nå önskat resultat smidigast redan vid inspelning!? Jag tror det har framgått vad vi har för referenser, hur skulle ni placera mickar och vrida på förstärkare för att få till det soundet så bra som möjligt. Alla tipps är varmt välkommna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns många wanabees som vill hugga tänderna i det materialet.. Ska bli kul att få höra slutresultat! Jag önskar er all lycka i världen! Själv ska jag strax ut på Blocket och om jag lyckas hitta med Merca C500 för 15 000:- 😛.. Själv gillar jag rainydays förslag om mixtävling.. Innebär att ni både får ett välmixat material samt att ni blir mer kända :rolleyes: Finns ju faktiskt stora och kända grupper som gör så också.. Kanske inte i er genre men ta gärna en titt på t.ex http://www.nin.com/

Mvh

Från en ärrad gammal ljudtekniker som varit med från 70-talet 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...