Jump to content
Annons

NY MIKROFON & KANSKE PREAMP ? hjälp mig snälla!


PrototypProductions

Recommended Posts

hejsan, jag har nyligen köpt nytt ljudkort [E-MU 1820m] för jag hat bestämt mig att satsa på musiken, kortet låter SKIT bra enligt mig!

men nu håller jag på att kolla på en ny mikrofon, jag har kollat mycket på TSM mt47! jag har sökt lite här i forumet och dom flesta är skit nöjda med den micken!

den kostar ju 1995 spänn på 4sound och jag har rätt nära dit så är de något att köpa? jag spelar in rapp och ibland sång!

eller finns det någon annan mikrofon som är bra? jag har en budget på ungefär 2600kr.

Nu till fråga nummer två 😄 asså jag har ju som sagt ett E-MU 1820m ljudkort men jag undrar om det är nödvändigt att köpa preamp ochså?

jag har inte så mycket koll på dedär med preamps! så är väldigt tacksom om någon skulle kunna hjälpa mig.

Fråga nummer tre 😉 jag har tänkt att köpa någon slags isollerings grej så jag får dedär torra och inte ihåliga soundet som man oftast vill ha!

för just nu spelar jag in i ett rätt stort rum så det låter liksom som om jag har suttit på ett reverb eller något sånt! jag funderar på antingen http://www.thomann.de/se/se_electronics_reflexion_filter.htm ett sånt eller http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_mic_thing_set.htm ett sånt, vad tror ni ?

snälla ge mig förslag och hjälp mig med dethär!!! det är skit svårt med sånna här grejer hahaha 😎

tack som fan på förhand 😄

PEJZ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ditt EMU-kort är det inget fel på.

Om det inte är trasigt förstås.

Du behöver ingen preamp, det finns i ditt ljudkort.

Innan du köper ett reflektionsfilter prova att flytta runt i rummet alternativt byt rum för att spela in.

Dålig akustik i ett rum klarar inte reflektionsfiltren.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
HAHAHAHA !!! jag har sökt och letat som fan !!! finns bara gamla trådar ... så käften och va till lite nytta istället ..

Noob!

Link to comment
Dela på andra sajter

HAHAHAHA !!! jag har sökt och letat som fan !!! finns bara gamla trådar ... så käften och va till lite nytta istället ..

O ajjajj. Med den attityden lockar du inte fram några bra svar kan jag lova. Med ödmjukhet kommer du längre, och det står dessutom i Forumreglerna som du gick med på när du blev medlem.

OK, vi benar ut det något (men jag svarar inte på ett enda inlägg till om du inte ändrar din attityd, grabben)

hejsan, jag har nyligen köpt nytt ljudkort [E-MU 1820m] för jag hat bestämt mig att satsa på musiken, kortet låter SKIT bra enligt mig!

men nu håller jag på att kolla på en ny mikrofon, jag har kollat mycket på TSM mt47! jag har sökt lite här i forumet och dom flesta är skit nöjda med den micken!

den kostar ju 1995 spänn på 4sound och jag har rätt nära dit så är de något att köpa?

Jag tror du sa det själv, forummedlemmar har redan rekommenderat den. En annan vanlig rekommendation på forumet är Studio Projects mickar. Det viktiga är dock inte vad andra rekommenderar, utan hur du tycker de låter. Låter de bra så är det bra för ditt ändamål och din röst. Du kan behöva prova en del mickar innan du landar rätt, och du kan gå på någon nit på vägen. Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att köpa helt rätt från början.

Nu till fråga nummer två 😛 asså jag har ju som sagt ett E-MU 1820m ljudkort men jag undrar om det är nödvändigt att köpa preamp ochså?

Drloop svarar:

Ditt EMU-kort är det inget fel på.

[...]

Du behöver ingen preamp, det finns i ditt ljudkort.

Fråga nummer tre 😑 jag har tänkt att köpa någon slags isollerings grej så jag får dedär torra och inte ihåliga soundet som man oftast vill ha!

Drloop ger ett alldeles utmärkt svar, om du inte redan har följt tipset:

Innan du köper ett reflektionsfilter prova att flytta runt i rummet alternativt byt rum för att spela in.

Dålig akustik i ett rum klarar inte reflektionsfiltren.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

men nu håller jag på att kolla på en ny mikrofon, jag har kollat mycket på TSM mt47! jag har sökt lite här i forumet och dom flesta är skit nöjda med den micken!

Jag tror du sa det själv, forummedlemmar har redan rekommenderat den. En annan vanlig rekommendation på forumet är Studio Projects mickar. Det viktiga är dock inte vad andra rekommenderar, utan hur du tycker de låter. Låter de bra så är det bra för ditt ändamål och din röst. Du kan behöva prova en del mickar innan du landar rätt, och du kan gå på någon nit på vägen. Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att köpa helt rätt från början.

...och därför kan jag rekommendera att du hämtar lite smakprov på hur ett gäng olika micar kan låta, på min testsite (länk i min signatur) - så kan du förhoppningsvis bilda en egen uppfattning i stället för att gå blint på vad andra säger... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...