Jump to content
Annons

Hjälp önskas, omgående.


Carle

Recommended Posts

Hej hej

Gick och köpte en midisladd till min gamla Casio CTK-471 igår så jag skulle kunna plugga in och styra en extra enhet i Reason. Tidigare har jag även en tvåoktavers evolution mk-225C. Den sitter dock inne på några fina kontrollrattar, vilka blir det huvudsakliga användningsområdet med den. Den går dock via Usb rakt in i datorn medans min Casio nu går med Midi-sladd in i ljudkortet (E-mu 0404 Usb). Jag har hittat på i Reason och får ljud ur racket när jag spelar på båda. Problemet är bara att jag får ljud ur samma enhet i Reason. Det är ju ganska lönlöst och jag är säker på att det måste vara möjligt att styra två olika enheter. Men hur? Jag har setat och pillrat en stund och till och med, ve och fasa, läst i instruktionsboken. Men nu vet ju jag att det snabbaste och enklaste sättet att lära sig är studios forum.

Så, hur gör jag?

Hoppas på svar, ganska snabbt så jag kan börja exprimentera. 🙂

// <3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Högst upp i racket finns en knapp som heter Advanced Midi device.

Klicka på den så får du upp A, B , C, D midi buss.

Tag sedan Preferences Advanced Control, voila här kan du bestämma vilken midi ingång som skall gå till vilken buss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämnas bör att jag kör reason 3.0.

drloop: tack för ditt svar. Men så långt är jag med tror jag. Kruxet är ju sen när jag i sequensern ska välja vilken synth som ska styra vilken enhet. Man markerar ju den man vill använda så att den lilla bilden på ett klaviatur lyser och sedan blir den kanalen aktiv för midisynthen. Borde det inte gå att markera två spår när man har två synthar? Det är någonstans där jag fastnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...