Jump to content
Annons

Du måste välja: bara dur eller bara moll?


Dingbats

Recommended Posts

Om du var tvungen att välja mellan att bara få använda durackord eller bara mollackord i resten av ditt liv, vad väljer du? Det betyder bara rena dur eller moll, inga sjuor, majsjuor, nior eller annat jox.

Själv skulle jag välja dur. Moll blir så himla uttråkande efter ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
...Sedan finns det ju kvintar och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

Det är väl tersen som avgör om det är dur eller moll?

Link to comment
Dela på andra sajter

...Sedan finns det ju kvintar och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

Det är väl tersen som avgör om det är dur eller moll?

skalenliga ackord är det som gäller.. spelar man bara moll blir det ingen mollskala, och vice versa!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Sedan finns det ju kvintar och tersar som inte har varesig moll eller dur, heller hur.

Det är väl tersen som avgör om det är dur eller moll?

Yep, i alla väder. Sänker du molltersen får du en Stor Sekund (S2), höjer du durtersen får du en ren kvart (R4). Ingen av dem pekar mot moll eller dur.

Liten ters (L3) och Stor ters (S3) är de som avgör moll eller dur. Onödigt beskrivet, men vad fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att skriva deprimerande låtar i dur, men inte glada låtar i moll. Det var så jag resonerade.

Precis vad jag också tänkte. Det finns ett riff från Opeths nya platta Watershed, som använder sig av enbart durackord mellan melodier på låga E-strängen, och dom durackorden låter riktigt jävla elaka! Skalan var för övrigt ett modus till harmonisk moll, som jag inte kommer ihåg vad det heter. Frygisk dur-skala kanske? Frygisk med upphöjd ters är det i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Nej så klart är det fler moll, men man behöver ju ändå bara tonica, subdominant och dominant. Ville bara dissa allt alternativt tjafs med mollackord 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det ingår fler durackord i en tonart så är det självklart dur som gäller

är du säker på det?

exempel i C-dur/A-moll:

C-dur

D-moll

E-moll

F-dur

G-dur

A-moll

B-moll(b5)

Nej så klart är det fler moll, men man behöver ju ändå bara tonica, subdominant och dominant. Ville bara dissa allt alternativt tjafs med mollackord 🙂

Du gillar Status quo, eller hur?

Det var allt de behövde i alla fall!

Urk....

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

friend (oregistrerad)

De två är för intimt sammanlänkande, så hur ska man kunna välja. 🙂

Sen en reflektion att Moll kan vara både bra och dåligt.

Min ex-fru heter Molly

och kompisen jag jobbar med kallas för Molle. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...