Jump to content
Annons

Marshall JCM 2000? Två combos (DSL+TSL) + en topp(TSL).


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, hej, nu har jag precis varit och köpt en Marshall JCM TSL 602 (60 watts rör-combo med två högtalare) som jag ska ha i replokalen. Jag har redan en Marshall JCM 2000 TSL 100 (100 watts rör-topp) och en Marshall JCM 2000 DSL 401 (40 watts rör-combo med en högtalare) och ett Laney-4*12 kabinett i replokalen.

Först hade jag TSL 100-toppen och lådan . Sen köpte jag DSL 401-combon. Tanken var att jag skulle ha DSL 401:an till gig när vi vet att vi ska micka upp förstärkaren(vilket vi i stort sett alltid gör) för att slippa släpa på topp + låda på varenda spelning, men så tänkte jag att jag lika gärna kan använda den som topp eftersom man kan koppla till en extern låda förutom den högtalaren som sitter i combon och då får jag ju ljud både från 4*12:an och från högtalaren i combon, vilket passar bra, eftersom när combon står på lådan så kommer den i öronhöjd. För övrigt så blir det alltför högt om jag höjer 100 watts - toppen till nästan max i repis, men 40 wattaren kan jag nästan maxa vilket ju är positivt för en rörförstärkare.

Sen så sprang jag rätt in i den här TSL 602-combon och eftersom jag egentligen inte behövde den så var det ju inte så svårt att pruta ner den 2000:- till 6000:- (vilket är ett väldigt bra pris, i alla fall här i Norge) och vips fillibabba så köpte jag den 😉

Min plan nu är att sälja toppen och använda 401:an ihop med 4*12:an och köra de två i stereo i replokalen med 602:an(utan extern låda).. om det behövs, annars kör jag bara en av combona ihop med lådan. Då tänker jag att jag har tillräckligt med valmöjligheter när vi lirar live. Alltfrån till att ta 602 + låda när vi behöver mycket volym och inte behöver tänka på portabilitet till att bara ta 401:an när det passar bättre, eller bara 602:an eller 401+låda.. många valmöjligheter alltså.

Tänker jag helt fel eller finns det någon orsak till att inte sälja toppen? Förutom utseendet. Topp + låda är ju RÅSNYGGT. 401:an uppe på lådan ser okej ut, men 602:an passar bättre utseende-mässigt på lådan eftersom den ju har 2 högtalare och är bredare än 401:an. Jag tycker om att det ser snyggt ut, så även om det kanske är ytligt så är det inte helt oviktigt för mig.. men om det den enda orsaken till att behålla toppen så blir det en alltför dyr orsak, så då får den gå.

Mest logiskt vore kanske att bara behålla 602:an, men jag tycker om 401:an och den är mer portabel än 602:an. Plus att jag har en 401:a hemma också och jag tycker om tanken på att ha en förstärkare som jag känner väl både hemma och i replokalen. Laney-lådan ska jag behålla, så just nu är det bara aktuellt att sälja en av förstärkarna.

Så frågan till er är egentligen om det är något som gör att jag inte borde sälja toppen och om det är någon som har ett bättre förslag på hur jag borde göra? Tänker jag rätt helt enkelt? Alla tips mottages tacksamt 😄

Ursäkta om det blev ett så långt inlägg.

Med vänliga hälsningar

Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Behöver du pengar till något? Finns det några "features" på toppen som saknas på någon av combo-stärkarna?

Annars så är det nog så att hela den här grejen med stackar kommer från band som haft en helt annan publik än den stora majoriteten gitarrister. Det är liksom som någon slags gimmick som blivit så inarbetat att många inte ens tänker sig för, dom bara tänker att dom måste ha topp&låda eftersom "alla andra" har det.

Men egentligen finns det väl i princip _aldrig_ någon situation där man verkligen behöver topp+4*12. Är det riktigt stora scener (typ arena-stuket/utomhusfestival) så mickar man ju som sagt ut stärkarna i vilket fall, och det skulle ju vara extremt konstigt om dom inte har någon form av monitorsystem där man kan få sitt gitarrljud, om man nu inte skulle höra det direkt från förstärkaren.

Jag skulle nog säga att du gott kan sälja både toppen och lådan, och köra med dina två combo-stärkare. Smidigt att rodda, DSL401. Mer volymresurser, DSL401 OCH TSL602. Blir ju ändå mindre grejor att rodda än om du ska ha med fyrtolvan... Om du vill ha upp stärkarna i lite i höjd så kan du ju köpa antingen något case (verkligen inte dumt om man giggar mycket) att transportera stärkaren i och sen ställa den på, eller ett "ampstand". http://www.thomann.de/se/standback_ampstand.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tusen tack för svaret. Jo, nog klarar man sig utan en 4*12:a, men det är skön känsla när man har ett stack bakom sig (egoboost 😳 ). Inte att volymen behöver vara högre, bara "mera" liksom. Live när man har monitor så spelar det inte så stor roll, men i repis vill jag helst ha 4*12:an kvar. Det är inga features som skiljer TSL combon och toppen (förutom watt-talet). TSL har en kanal mer än DSL och lite annat som jag inte behöver. DSL:en har en mindre och smidigare fotpedal så det passar mig egentligen bättre.

Det är inte något som jag behöver pengar till just nu (men om jag säljer den och får pengar i handen så ska jag lova dig att det finns saker jag MÅSTE ha 😆 )

Jättebra tips med case och Ampstand. Jag har precis beställt från Thomann, annars hade jag beställt en Ampstand på stört ☺️

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...