Jump to content
Annons

Musikteori i olika stämningar?


n0m0ney

Recommended Posts

Tjena mors!

Jag har en snabb fråga som jag länge gått och grubblat på.

Jag har spelat gitarr i 2 år nu, men har aldrig riktigt vågat gått in i musikteorin.

Om man lär sig alla tonerna över hela halsen i normal stämning på gitarren(EADGBE) och lär sig en massa skalor, kan man då låt oss säga stämma ner 2 hela steg(Standard C) och utnyttja teorin på samma sätt som normal stämning? Alltså att du stämmer ner guran, men tänker i huvudet med skalor i normal stämning?

Eller måste man plugga in hela halsen igen?

Hoppas att ni förstår. Låter säkert som världens dummaste fråga för er. 😛

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Okej, så ingenting nytt behöver man lära sig, utan det är bara att tänka som vanligt?

MVH Daniel

Stämmer i princip. Exakt samma principer fungerar, det är bara det att det är andra toner men det spelar inte så stor roll om man lär sig transponera vilket inte är allt för mycket att plugga in. Dock kan det bli lite mer invecklat om gitarren stäms om till en stämning då strängarna inte har samma intervall emmelan sig som i vanlig stämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du 1 3 5 i A (A C# E) så kommer det att klinga A. Om du stämmer ned hela gitarren två halvtonsteg så kommer tonerna bli G B D och ackordet blir ett G, som förövrigt låter likadant (fast lägre).

Spelar du tonerna 12345 i E-dur eller G-dur kommer de att låta precis likadant utom att G då är högre. Det interna avståendet mellan tonerna, intervallen är lika stora i både E och G. Anledningen till att en melodi låter som samma melodi i olika tonarter är just att intervallen mellan tonerna är lika lågt, oavsett vilken ton man börjar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...