Jump to content
Annons

Rörigt: Cubase, pluggar, Vista, 32 vs 64 bit etc...


Thomas A

Recommended Posts

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Har en ny dator och har installerat Vista 64 bit. Jag kör med Cubase 4 64-bit "preview" version. Läste någonstans att för att man skulle kunna ha mer än 2 GB ram så var man tvungen att köra Vista64 (?) Nu borde det ju vara många som gör det när 4GB bara kostar ca 700 kr. Jag har 4GB ram. Hursomhelst; Jag har problem med att alla plugins inte fungerar i Cubase 4 64-bit. Det står att det ska finnas en vst-bridge inbyggt i Cubase 4 som gör att man kan köra 32-bits pluggar också. Det verkar funka på en del pluggar. Men ibland hänger sig bridge-funktionen och pluggen går inte att använda.

Kan jag på något sätt utnyttja allt ram-minne samt köra Vista och få alla plugins att fungera? Någon som kan bringa lite klarhet kring detta med RAM-minne, 32 vs 64bits operativ samt plugins?

Kan jag tex köra Vista 32bit med den vanliga Cubase 4 och få alla pluggar att funka + utnyttja allt RAM-minne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Läste en bra artikel i Sound On Sound om detta. Det är förvisso om Mac men det gäller nog windows med.

http://www.soundonsound.com/sos/apr08/arti...enotes_0408.htm

Tyvärr måste man göra en esubscription för att kunna läsa den.

Nåväl saken är den att din host application dvs Cubase kommer att rulla i 64 bitar och då är egentligen så att pluggar som skall funka i 64 bitars miljö måste vara kompilerade för 64 bitar för att rulla.

Nu vet jag inte i detalj hur den bridgen funkar men i windows är det möjligt att köra 32 bitars applikationer i en 64 bitars miljö men det gör man med en viss overhead, dvs det tar mer cpu kraft.

Så torde vst bridgen i Cubase också funka.

Problemet med att köra Cubase i 64 bitars mode är att då är det Cubase som dikterar villkoren för pluggarna och inte Windows.

Jag tror inte du kommer att kunna få ett pålitligt system utan att använda pluggar som är komplilerade i 64 bitar, tyvärr.

Men någon annan med större kunskap kanske kan hjälpa dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Och jag är förvånad att det går att köra 32 bitars pluggar i en Cubase 64 bitars host... alltid lär man sig nåt nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Läste någonstans att för att man skulle kunna ha mer än 2 GB ram så var man tvungen att köra Vista64 (?)...

Kan jag på något sätt utnyttja allt ram-minne samt köra Vista och få alla plugins att fungera? Någon som kan bringa lite klarhet kring detta med RAM-minne, 32 vs 64bits operativ samt plugins?

XP kan adressera ca 3,7 Gb RAM så om du bara har 4 Gb så vore det enklast att byta till XP så slipper du alla problem och får dessutom bättre prestanda på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
...Läste någonstans att för att man skulle kunna ha mer än 2 GB ram så var man tvungen att köra Vista64 (?)...

Kan jag på något sätt utnyttja allt ram-minne samt köra Vista och få alla plugins att fungera? Någon som kan bringa lite klarhet kring detta med RAM-minne, 32 vs 64bits operativ samt plugins?

XP kan adressera ca 3,7 Gb RAM så om du bara har 4 Gb så vore det enklast att byta till XP så slipper du alla problem och får dessutom bättre prestanda på köpet.

Dessutom är det så att 64 bitars applikationer drar mer ramminne än 32 bitars.

Så du får bättre (kanske) "totalekonomi" vad det gäller minne på 32 bitar trots 0,3 GB minne i 32 bitars XP.

Och drivrutiner som funkar.

🥰

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

...Läste någonstans att för att man skulle kunna ha mer än 2 GB ram så var man tvungen att köra Vista64 (?)...

Kan jag på något sätt utnyttja allt ram-minne samt köra Vista och få alla plugins att fungera? Någon som kan bringa lite klarhet kring detta med RAM-minne, 32 vs 64bits operativ samt plugins?

XP kan adressera ca 3,7 Gb RAM så om du bara har 4 Gb så vore det enklast att byta till XP så slipper du alla problem och får dessutom bättre prestanda på köpet.

Stämmer verkligen detta? Såvitt jag vet så kan XP 32-bitar hantera 3,7 GB men varje adresserat program kan bara hantera 2 GB vilket borde göra att Cubase (i detta fall) får nöja sej med 2 GB och de resterande 1,7 GB blir över. Iof inte helt fel kanske...man har ju lite över till porrsurfning å sånt 😛

Däremot så borde man kunna köra instrument som tex Kontakt, Reason etc i Rewire läge för att flytta mängden data från Cubase till annat ställe i operativ systemet. Eller så inser man att det är som förr, bara annorlunda. Man får helt enkelt köpa en extern synth/sampler typ Motif, Triton eller Receptor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...